Amazon -67tic, TILL SALU

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Lite bilder att glo på kan ju inte vara fel.
Bild
Ser ut som nån försöker skruva på w-gaten :wink:
Bild
Mö sladdar å kablar blev det
Bild
Fångad på bild, vet ifan vad han hete men tack för hjälpen ska han ha
Bild
Sås system upprigat
Bild
Så här trögt ska inte ventilen gå :thumbdown:
Bild
Mm. lamell är gott
Bild
98Bf kurvor
Bild
Ag std
Bild
Ag std kurvor
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Bara att ta tag i att börja med motorrummet nu då
Bild
Nermonterdags
Bild
Sådär, hade inge material så imorogn ska jag svetsa dit lite hjul så man kan flytta den.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Jobba då! hehe..spackel kungen
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Fan ligger ju sjuk idag med :thumbdown: Men men får bli ett jäkla ryck nästa vecka när man är pigg igen. Hur går det själv Kökskungen :wink:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Inlägg av Patrik Axelsson »

Läcker amma med brutus motor, kan ju inte bli annat än skitbra ju :hihi:

Den lär ju tugga i sig däck :twisted:

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Bild
Sådär färdigt slipat.
Bild
Washeprimer lagd
Bild
Slipgrund lagd

Blir att slipa och lägga topplack imorgon
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det ser bra ut :thumbright: jag brukar planera sånt där också men hinner aldrig mellan rasen :(
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vill bara komentera hela projetet med :thumbright: :thumbright: kul att följa.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Ser jäkligt bra ut! den här bilen får man gå fram och skåda lite närmare på nån träff.. :wink:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Göte skrev:
j björk skrev:Grattis, blir nog en kul bil i sommar :thumbright:

Berätta mer, kollade ni avgastemp, mottryck etc?
Vad var det för turbo, mått osv.
Mer info om motorn?
(det har väl säkert stått i tråden, men kunde vara kul med en sammanställning)
Har du inget papper från bromsningen med effektkurva?
Tackar, Jodå kan dra en sammanställning

Motor:

*Volvo B230fk
*SPM stakar
*Marin vev
*Venolia 16v kolvar (med nya kolvbultar :roll: )
*B20- tråg med skvalpplåttar
*Portad 531, 40mm ut, 46mm in
*T5 race- kam
*Håradre fjädra, justerbar kamdrivning
*48.2mm och 500-600mm rör till grenrör
*Holset Hx50 61/72- 19
*60mm kina wastegate
*Intercooler, måtbeställd cell med anpassade gavlar
*Kl gamla modell dump
*Standard b234 spjäll
*Modiferad insug med invändiga trattar
*1580cc Bosch spidare
*Alu fuelrail
*Aremotive BTR
*2xBosch 044 pump,
*Autronic SMC
*MSD Dis-2

98 oktan, mobil 1 0-40w, ngk 7'or
510hk/694Nm
avgastemp; 1710Farenheit
avgasmottryck; 35.8Inhg..? inte en anning vad det blir i varken psi eller bar?
Laddtryck; 2.1bar

108Ag std, castrol edge sport 10-60w, ngk 9'or
551hk/729Nm
avgastemp; 1680F
agasmottryck; 34Inhg
Laddtryck, 2.1bar

Kurver har jag ska få någon att scana in de, bilder, film kommer komma

frän bromsning! coolt med 2.1bar med 98 oktn och en sån kam, måste varit grymma cylindertryck, 700nm på 4500rpm:shock:
du kan nog tacka fin insprutning och nogran mappning för att den höll ihop :thumbright:

jag skulle satsa på en annan kam om du vill ha mer effekt, den du har är grymt snäll och huvud orsaken till att den inte vill varva ut riktigt.

2.5L och 531 toppen kräver en hel del kam, topp och insug mm för att bli varvillig.

jag har papper på en T5 kam om du vill kan jag leta fram dem?

hur mycke är toppen portad i insuget (dim eller arior) och dim på insuget?


hur såg tänd mappen ut ungefär?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
Lambda 0.73 alltså.
(=10.80/14.70)

Det var ju riktigt fett alltså, helt klart många hästar borta på det samtidigt som det är farligt mycket cylindertryck så man måste ligga safe. Det är nästan så man undrar hur det hade sett ut på 1.8 bar och lamda 0.80-0.82 istället.

Mottrycket på 34 inHg är ca 1.15 bar, lågt och fint.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:
Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
Lambda 0.73 alltså.
(=10.80/14.70)

Det var ju riktigt fett alltså, helt klart många hästar borta på det samtidigt som det är farligt mycket cylindertryck så man måste ligga safe. Det är nästan så man undrar hur det hade sett ut på 1.8 bar och lamda 0.80-0.82 istället.

Mottrycket på 34 inHg är ca 1.15 bar, lågt och fint.
jo det kan förklara att den höll ihop, kylning med soppa :)

det är dock inte säkert att man tappar så jävulskt mycke om man har riktigt bra gnista :wink:

sen så ska man alltid ha koll på vilken soppa man snackar om då tex bensin tappar mer effekt på lamda 0.73 än tex E85 (där man mest troligt inte tappar nått) eller metanol som ger bäst effekt på ännu fetare blandning.
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

frän bromsning! coolt med 2.1bar med 98 oktn och en sån kam, måste varit grymma cylindertryck, 700nm på 4500rpm:shock:
du kan nog tacka fin insprutning och nogran mappning för att den höll ihop

jag skulle satsa på en annan kam om du vill ha mer effekt, den du har är grymt snäll och huvud orsaken till att den inte vill varva ut riktigt.

2.5L och 531 toppen kräver en hel del kam, topp och insug mm för att bli varvillig.

jag har papper på en T5 kam om du vill kan jag leta fram dem?

hur mycke är toppen portad i insuget (dim eller arior) och dim på insuget?


hur såg tänd mappen ut ungefär?
Papper på kammen hade varit bra att ha.

Har fakiskt inte en anning om topp jobbet köpte ju en färdig topp, som jag lämnade in till Sthålmotor för tillputsning, han tyckte den var för mycket portad för sin smak. Men den fick funka.

Tackar för bra saker att tänka på jens, blir att åka med denna setupen i sommar, skulle det bli aktuellt med uppradering nästa år så blir det väl topp, kam och insug som är lite mer avstämt ihop med varandra.

Rpm 4000 4500 5000 5500 6000 7000
Load 100 40 40 40 40 40 40
150 30 30 30 30 30 30
200 22 22 26 26 26 26
225 17 17 23 23 23 23
250 17 16 16 17 19 22
300 13 13 14 14 16 18

Här är en del av tändmappen på Bf98
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den fins i listan här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505&start=0

vass som en "D" B21 insprutar kam ungefär :wink:

lagom på motorer med standard T3 turbosar.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön mar 09, 2008 11:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

mattias skrev:
Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
Lambda 0.73 alltså.
(=10.80/14.70)

Det var ju riktigt fett alltså, helt klart många hästar borta på det samtidigt som det är farligt mycket cylindertryck så man måste ligga safe. Det är nästan så man undrar hur det hade sett ut på 1.8 bar och lamda 0.80-0.82 istället.

Mottrycket på 34 inHg är ca 1.15 bar, lågt och fint.
Jo nu låg vi ju inte på 10.80, utan detta var ett pull och jonas undrade ju vad vi kört som fetast.

Sista pullen låg vi på 12.80-11.80 (lambda 0.80-0.87)
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Skriv svar