jo det har jag varit inne på senaste 3-4 åren att ju mer soppa och ju mer laddtryck= tyngre luft/soppablandning ju lägre hastighet i canalen ska man eftersträva och i tester på flera motorer så har vi även i praktiken märkt att registret har blivit mycke bättre( läs mer fylnads grad högre uppJärnet skrev:Ja, 10-15% mer area per bar laddtryck är en siffra som jag har 4:e hands-uppgifter*på från folk som var involverade bla i F1 motorkonstruktion under turbo-eran.
*<hade inte sett snyggt ut i källförteckningen på en teknisk rapport...? faktafel, internetmyt, sanning?>
Verkar trots allt rimligt. Kanske en hyfsad tum-regel att börja med...? Tror att Jens är inne lite på samma linje?
Man kan ha invändningar på detta genom att medelhastigheten i kanal inte bör förändras så mycket då man ofta har ett densitetsförhållande som närmar sig tryckförhållandet på optimerade motorer, men,
hastighetsprofilen genom böjen kommer att ändra sig, även om centripetalaccelerationen är samma i en given kanal så brakar man igenom mer massa/massflöde, detta leder till högre centrifugalkraft genom böjen och detta kommer att ändra hastighetsprofilens gradient och därigenom öka friktionen...->krav på mera area i böjen för att kompensera...
/Järnet

på boströms 46x42ventils 531 topp så är kanalen grymt stor för att va en 531 (motsvarar 43-44mm runt hål) och även om den inte flödar mer än en 46mm ventils "rally topp" med 40mm canal så ger den mycke mer turbo effekt.
man räknar först fram arian man vill ha sen försöker man få flödet så bra som möjligt som erland cox också sakt.
ett nyare exempel är simons M5 motor där vi har försökt sänka hastigheten så mycke det går då både höga laddtryck och metanol ska användas

tyvär har inte bmw lämnat lika mycke matreal kvar som på gamla volvo toppar men det är nog den största M5 toppen iallafall

ett gamalt exempel är bmw M10 motorerna som är mycket trötta och tråkiga orginal och små trimmade men med laddtryck och de stora kanaler blir motorn riktigt rolig än fast de har väldigt dåliga låglyftande kammar.
ungefär så här ser boströms topp ut (detta är prototyp toppen jag höll på med som sen vart föregångaren till boströms)