precis så är min supra nu...
laddar gött från botten å ju mer man varvar desto mer effek...
dock lite trist karraktär.. nästan för snäll....
kanske en sån centrifugalkompressor vore nått för dej??
alt låta en modell stoor skruvkompressor jobba med bra drevning å sen styra laddet med en 60mmwastegate å sen laddtryckstyrning efter gas/RPM..
om jag tänker rätt borde det vara relativt lätt å få till..
tex en eaton m112 som drevas så den varvar typ 15-18k vid ditt maximala varv å sen får du helt enkelt ge fan i att ligga där uppe allt för långa stunder, dit med en REJÄL ic å evenuellt oljekylare för kompressorns smörjniing...
sen låter du en vanlig modell stor WG arbeta utefter gasvinkel plus varvtal...
borde funka....
hur stor motor va det du hade nu då?? å vad för motor överhuvudtagett??
Laddtrycks styrning för kompressor
Är det inte bättre att motorn går så bra som möjligt på alla varvtal. Att sänka laddtryck på lägre varv bara för att den ska gå sämre där tycker jag verkar ganska onödigt.Sleepwalker skrev:Föratt få lite av karaktären som en motor med både turbo och kompressor har.
Bra tryck från låga och sen när turbon kommer så bär det av typ.
Och kunde man få kompressorn att ladda i 2 steg eller rent av öka med varvtalet så får man ju lite av karaktären men slipper en pryl till under huven.
Sen tror jag att det hade blivit ett jävligt skönt register kör mässigt om laddet ökade med varvtalet.
Ju mer du varvar desto mer skjuter det på......om du e me på hur jag tänker.
Om motorn av någon anledning inte skulle tåla laddtrycket på lägre varv så skulle det vara intressant med laddtrycksstyrnig.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Motorn e 2liters 4:a 162hk har jag för mig. Har inte köpt bilen än utan e i planering stadiet. Måste ju utvärdera om det är möjligt att genomföra först.
Visst ska den gå bra på alla varv men tycker att ge den 2bar på tomgång e lite att ta i.
Anledningen till ökande ladd är ju att ju högre farten blir ju mer får ju spisen jobba så är ju föratt kompensera mot övriga och yttre faktorer.
Hade fortsatt me större turbo om det inte givit så mycke ketchup effekt.
Vill ha en motor som skjuver på något jävulskt hela registret.
Gillar dessutom att åka grusväg så körbarheten som ett snällt register ger överväger ett hysteriskt monster mellan 4-7000rpm.
Visst ska den gå bra på alla varv men tycker att ge den 2bar på tomgång e lite att ta i.
Anledningen till ökande ladd är ju att ju högre farten blir ju mer får ju spisen jobba så är ju föratt kompensera mot övriga och yttre faktorer.
Hade fortsatt me större turbo om det inte givit så mycke ketchup effekt.
Vill ha en motor som skjuver på något jävulskt hela registret.
Gillar dessutom att åka grusväg så körbarheten som ett snällt register ger överväger ett hysteriskt monster mellan 4-7000rpm.
Det finns alltid ett steg till att ta!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Du ska kanske ta och titta på rotrex kompressorer.
Vet att dom håller på att utveckla en 2 stegsladdning,
sitter en låg/hög växel inbyggd i växellådshuset så den laddar rätt bra
redan från botten och sedan vid ett visst varvtal över går den till
högväxeln.
Både äta kakan och ha den kvar
.
Ring/ kolla på hemsidan (alutech) och snacka lite med dom
om rotrexkompressorer.
Lycka till med dina planer
Vet att dom håller på att utveckla en 2 stegsladdning,
sitter en låg/hög växel inbyggd i växellådshuset så den laddar rätt bra
redan från botten och sedan vid ett visst varvtal över går den till
högväxeln.
Både äta kakan och ha den kvar

Ring/ kolla på hemsidan (alutech) och snacka lite med dom
om rotrexkompressorer.
Lycka till med dina planer
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.