Laddtrycks styrning för kompressor

Diskussioner för erfaret folk
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

precis så är min supra nu...
laddar gött från botten å ju mer man varvar desto mer effek...

dock lite trist karraktär.. nästan för snäll....

kanske en sån centrifugalkompressor vore nått för dej??

alt låta en modell stoor skruvkompressor jobba med bra drevning å sen styra laddet med en 60mmwastegate å sen laddtryckstyrning efter gas/RPM..

om jag tänker rätt borde det vara relativt lätt å få till..
tex en eaton m112 som drevas så den varvar typ 15-18k vid ditt maximala varv å sen får du helt enkelt ge fan i att ligga där uppe allt för långa stunder, dit med en REJÄL ic å evenuellt oljekylare för kompressorns smörjniing...

sen låter du en vanlig modell stor WG arbeta utefter gasvinkel plus varvtal...

borde funka....

hur stor motor va det du hade nu då?? å vad för motor överhuvudtagett??
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Sleepwalker skrev:Föratt få lite av karaktären som en motor med både turbo och kompressor har.
Bra tryck från låga och sen när turbon kommer så bär det av typ.
Och kunde man få kompressorn att ladda i 2 steg eller rent av öka med varvtalet så får man ju lite av karaktären men slipper en pryl till under huven.
Sen tror jag att det hade blivit ett jävligt skönt register kör mässigt om laddet ökade med varvtalet.
Ju mer du varvar desto mer skjuter det på......om du e me på hur jag tänker.
Är det inte bättre att motorn går så bra som möjligt på alla varvtal. Att sänka laddtryck på lägre varv bara för att den ska gå sämre där tycker jag verkar ganska onödigt.

Om motorn av någon anledning inte skulle tåla laddtrycket på lägre varv så skulle det vara intressant med laddtrycksstyrnig.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det va litge det jág med tänkte, men viol man ha den så snäl som möjlgt i botten bordfe det ju vara möjligt att styra laddet mot gasvinkeln då kan man ju få den precis så snäll eller elak man vill med enbart hjälp av gasfoten...
Sleepwalker
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm

Inlägg av Sleepwalker »

Motorn e 2liters 4:a 162hk har jag för mig. Har inte köpt bilen än utan e i planering stadiet. Måste ju utvärdera om det är möjligt att genomföra först.
Visst ska den gå bra på alla varv men tycker att ge den 2bar på tomgång e lite att ta i.
Anledningen till ökande ladd är ju att ju högre farten blir ju mer får ju spisen jobba så är ju föratt kompensera mot övriga och yttre faktorer.
Hade fortsatt me större turbo om det inte givit så mycke ketchup effekt.
Vill ha en motor som skjuver på något jävulskt hela registret.
Gillar dessutom att åka grusväg så körbarheten som ett snällt register ger överväger ett hysteriskt monster mellan 4-7000rpm.
Det finns alltid ett steg till att ta!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag ger rådet att bygga kompressorinstallationen så enkel som möjligt.

Du kommer säkert inte att behöva någon laddtrycksstyrning alls.

Ska du använda intercooler?
Sleepwalker
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm

Inlägg av Sleepwalker »

intercooler modell större ska användas då trycket skall upp rejält.

blir nog en så enkel instalation som möjligt i såfall med en wastgate som håller lite koll om saker och ting börjar gå över styr.
Det finns alltid ett steg till att ta!
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Inlägg av Mathias »

Du ska kanske ta och titta på rotrex kompressorer.

Vet att dom håller på att utveckla en 2 stegsladdning,
sitter en låg/hög växel inbyggd i växellådshuset så den laddar rätt bra
redan från botten och sedan vid ett visst varvtal över går den till
högväxeln.
Både äta kakan och ha den kvar :hihi: .

Ring/ kolla på hemsidan (alutech) och snacka lite med dom
om rotrexkompressorer.

Lycka till med dina planer
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Skriv svar