Så kl 03.33 på långfredagen satte jag mig i bilen och körde och hämtade kompisen.

Första depåstoppet blev i Uppsala.
Blev även byte av chaufför där vilket var lite tur för mig eftersom att i Stockholm körde vi in i ett snöoväder så vi fick köra i ca 20 km/h i några mil.
Men vi kom igenom ovädret och blåste vidare. I Söderköping var gräsmattorna t.o.m. gröna och fina.
Hittade även en riktigt fet 242 där som vi bara var tvugna att stanna av och kolla på

Nu var det bara ett några mil kvar till vårat mål Västervik. Väl där ringde vi till säljaren som dök upp i en skabbig mattsvart 240 som var försedd med V8, frän sak

Så vi hakade på honom och for och kikade på bilen jag skulle köpa. Direkt jag såg den blev jag så kär så det var inte så mycket att fundera över. Visst fanns det lite småfix, men den verkade vara riktigt fin i karossen och så vilket jag anser är det viktigaste. Motorn hade tydligen inte gått så långt efter att den blivit renoverad. Alla bromsdetaljer var nya och allt i framvagnen var nytt, m.m.
Vad var det för bil då?
En Camaro -68
Har velat ha en sån i många år så det var bara att handla. Men då började bekymren...
Ägarbeviset var inte det senast uttagna så när vi försökte ställa på den via internet(ja, självklart skulle jag ju köra hem den, hellre dö än fega

Vi löste det genom att knacka på hos polisen som fick ta en kopia på ägarbeviset som visade att vi hade kryssat i att den var påställd. Polisen vi pratade med var för övrigt från Betsele, som ligger ca 1 mil utanför Lycksele där vi bor...Sverige är bra litet ändå

Blev även några donuts med den i en korsning

Hade hunnit bli mörkt medans vi fixade allt sånt men vi körde iväg mot Jönköping(20 mil) där vi skulle bo på natten, för vi hade planerat att fara förbi på Elmia en sväng också. Var inte så kul att köra med breda 18":are i mörker på natten, hade ju snöat ute så det var snö på vägen bitvis... Tur att man inte är 08:a för då hade man väl legat i diket direkt

Tog oss iaf till Jönköping där vi stannade på en mack för att fixa lite vägbeskrivning till hotellet vi skulle bo i.
Fick även en plats i garaget under hotellet så hon fick stå i tryggt förvar under natten
Så på morgonen när vi vaknade begav vi oss iväg mot Elmia. Vid en avfart från E4:an hade det blivit köbildning vilket gjorde att några som hade för hög fart hade smällt i avfarten. Så det blev att panikbromsa och det gick bra, tills 2 sekunder senare då en 745:a körde in i Camaron bakifrån. Höll på att bryta ihop, men jag körde in till vägkanten och gick ut och inspekterade skadorna. Fanns inte en repa på Camaron

745:ans extraljus hade tagit i min kofångarare så det var bara extraljusen och grillen på 745:an som gick sönder
Längre bak i kön var det fler bilar som hade krockat med varandra också(följeslagaren i v70:n var också med i kön, men han är ju norrlänning också så han klarade sig också

Gick runt på Elmia en sväng också, pratade lite med en av Ascona-killarna, han hade sett oss ute med Camaron på morgonen.
Stressade mest igenom på Elmia vilket var lite synd för det fanns hur mycke som helst att kolla på där

Så då begav vi oss iväg norrut efter E4:an, några mil före Nyköping hann jag ikapp en Bmw e30 som jag låg efter i ett par mil. Vi låg väl i ca 100. Tyckte att bilen hade vibrerat lite hela vägen men jag trodde det berodde på fälgarna eller nåt. Drog upp bilen i ca 120 och körde förbi BMW:n och då gjorde Camaron en rökpuff och efter en stund började hela bilen vibrera... Var helsäker på att motorn rasat så jag stannade av vid vägkanten, men motorn gick hur fint som helst. Tänkte att det kanske blivit nåt fel med bakdäcken och spacerplattorna som sitter där så jag bytte till vinterdäck bak som vi hade tagit med oss för säkerhets skull, men vibrationerna fortsatte. Gick bra om man körde ca 30-40, men över det började bilen vibrera.
Så jag körde in till Nyköping och letade reda på en GDS-hall där vi tog upp den på lyftar och konstaterade att mellanaxeln glappade som fan inne i lådan. GONATT

Nu var kl ca 16.00, och kompisen som följde med mig skulle fara till Sorsele och köra skoter kl 08.00 morgonen efter, och där stod vi i Nyköping med trasig bil och 85 mil hem. Ringde runt till lite transportföretag som inte alls verkade så intresserade, kollade även Blocket efter en billig biltrailer(JA, jag var desperat

Så vad gör man? Jo, började leta efter en biltrailer att hyra, finns dock inga "Hyr här - Lämna där"-biltrailers i Sverige, så jag planerade att dra hem Camaron och sen dra ner tomma trailern igen. Fanns 2 trailers utanför Statoil så vi gick in och skulle hyra en av dom, men dom sa att den var uthyrd fr.o.m. kl 9 på morgonen så det sket sig ju, och den andra trailern var så ny så dom visste inte ens att dom hade den, och den var givetvis inte i trafik...
Så, vi ringde hem till Statoil i Lycksele och hyrde en boggivagn, fanns en ledig...killen på statoil lät lite osäker, men vi tänkte inte mer på det..och sen ringde jag till farsan som skulle möta upp oss i Lycksele och byta av kompisen som skulle iväg till Sorsele. Fick ställa in Camaron på GDS-hallen vi hade lånat på OK i Nyköping(TACK, TACK, TACK!), bara vi kom och hämtade den innan dom stängde kl 22 dagen efter. När jag skulle köra in i GDS-hallen igen så skrapade till och bilen blev riktigt grov i rösten...den hade blivit lägre när vi satte dit vinterdäcken så ljuddämparen slogs lös mot tröskeln i garaget

Sen vi drog iväg hemåt...i Gävle var det jättesnöstorm och där körde plogbilarna för fullt, och givetvis en saltbil bakom varje plogbil

Kl 05.00 var vi hemma på Statoil och där stod farsan, så jag gick in och betalade för trailern
När vi skulle koppla trailern höll jag på att bryta ihop
Hade sett kul ut med en liten Camaro på den där leksaksvagnen...
Killen på Statoil som vi ringde till visste tydligen inte riktigt vad han höll på med...

Så nu stod jag där, 85 mil från den trasiga bilen som jag hade lovat att hämta innan kvällen...och ingen biltrailer hade jag...
Så jag började ringa runt till alla nattöppna mackar i Skellefteå, Umeå och Ö-vik, men antingen hade dom ingen vagn eller så var det nattpersonal som inte visste nånting. Var inte så sugen på att låna nån vagn av en privatperson heller då jag skulle så långt, hade ju inte så tur den här helgen heller..
Så vi drog en chansning och körde till Umeå och letade efter biltrailrar utanför alla mackar. I Vännäsby på vägen dit hittade vi en fin, men kl var ca 07.00 och dom öppnade inte förrän kl 9 så vi for och kollade i Umeå också. Fanns nån utanför ett par mackar där också, men den i Vännäsby såg helt klart finast ut så där stod vi och hängde på låset när dom öppnade kl 09.00. Nu hade vi lite tur för den var ledig dom två dygnen jag ville hyra den så det var bara att ge sig av.
På vägen ner mot Nyköping var det iaf fint väder så vi låg på rätt bra, var framme i Nyköping runt 6 på kvällen, hämtade Camaron på OK, behövde inte ens betala för garageringen(TACK IGEN!!)
20.00 hade vi lastat och ätit så det var bara att bege sig hemåt igen.
Runt 08.00 var vi hemma i Lycksele, kopplade lös vagnen och så körde jag hem farsan till Kriberg, när jag kom tillbaks till Lycksele igen skulle jag köpa en korv på Statoil och då snurrade det bara runt i skallen så jag for hem och la mig. Sovde ca 3 timmar, sen ringde jag till kompisen som hade varit i Sorsele och han var hemma igen så vi drog iväg till Vännäs med trailern, passade även på att fara till Umeå och handla en present till hans flickvän som fyllde år, allt var ju liks åt h-vete så dom milen kändes inte så farliga

Summan av kardemumman, 460 mil(500 sammanlagt med Camarons 40 mil)..Farsan fick ångra att han sagt att det blivit lite mil på bilen sen dom köpte sin andrabil

Stackars V70
Gissa om det tog många sekunder att somna när jag la mig på sängen på kvällen?