Vad jobbar ni som och vilken utbildning har ni ?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Vad jobbar ni som och vilken utbildning har ni ?

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har ju sett att på detta forum finns det ju en hel drös med kreativa och händiga människor , vad gör ni på en vanlig måndag ?
Kör buss eller konstuerar kärnkraftverk ? allt är intressant...

Själv är jag något mellanting av industrielektriker och reparatör
Jag har gått gymnasiet , där jag utbildade mig inom svarvning fräsning och svetsning , ( industriprogrammet )
Bilar och motorer är jag självlärd inom :roll:
Ålder ? jo jag är född -77

/ Daniel
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Anders E
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders E »

tjenare,
ja gick 3 år på stömbacka, industriprogramet inriktning svets, hade jobb direkt ja gick ut. jobbar nu på en svetsfirma här i pite! ja är av årsmodell 1987 ! inom bilar och den kretsen är ja mycke självlärd men en del hjälp av min pappa kan ja inte neka!! :thumbright:
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

Gick 3 års utbildning till maskin ingenjör till ingen nytta då jag fick jobb direkt efter skolan som lastvagns mekaniker!:S
sen efter det jobbade jag som bilmek,bilplåtis och billackerare!vid en längre tids sjukdom lyckades jag lura döden och bytte yrke till Taxichaffis på landsorten!jag har 4 timmar effektiv arbetstid per dag!fast månadslön givetvis annars skulle det inte gå!skall försöka att starta en bilmek/billack inom några år här på orten! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag är bilmek, har gått 3 årig utbildning till bilmek.
Det fanns liksom aldrig något annat alternativ i min värld när jag gick i skolan.

Så här i efterhand hade jag önskat att jag gått en lite djupare utbildning och sedan inriktat mig mer åt utvecklingssidan i bilvärden.

Men de tankarna och insikten kom nog först efter några år i yrket, hade nog inte ens en aning om möjligheterna när jag gick i skolan.
Är född 78.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har gått 3år Industri teknisk. Med inriktning Svarv o fräs. Hade jobb direkt efter skolan men valde att plugga till produktionstekninker, men var lite trött på skolan och fick ett bra jobb erbjudande så jag tog de istället, var då som CNC Svarvare, sen har jag bytt jobb en gång men kör fortfarande cnc svarv.
Bilar har jag blivit själv lärd i, med hjälp av många polare som också är självlärda bilmekar :)

Född 83
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Gick industriprogrammet i gymnasiet och sedan mestadels jobbat i cnc-svarv, men jobbar numera som arbetsledare på ett företag med ca 40 anställda.

Bilkunskaperna har man fått med stöd och tips av farsan. :thumbright:

Född -81
Senast redigerad av storbäcken den tor mar 27, 2008 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

Jag har gått 3år Industri teknisk. Med inriktning cnc- programmering. Lyckades med bedriften att bli nordisk mästare i nc- programmering :wink: Efter skolan började man jobba direkt, hoppat runt i ett par nya nc-svarvar blivit lite tid i nc- slip med. Trivs bra med det jag gör kör maskin och slänger ihop lite programm i mellan åt.

Bilar eller motorer har alltid funnits som en naturlig del i mitt liv.

Född 84
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

har gåt industriprogrammet - mekatronik som det hette här iborås dvs cnc men även lite peunumatik och el men jobbar som mekaniker och lagar kompakttraktorer (mest john deere) större parkgräsklippare samt endel golfmaskiner..

född 86 så jag har bara jobbat 3år än

motor intresset började nog nångång när jag fick en honda xr75 av morfars granne när jag var 6år sen dess har det nog blivit 40+ 2hjuliga fordon och ca 25 fyrhjuliga hittils
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Shit pommfrit här är man ju rena pensionären , om man född -77 :hihi:

Och ja , jag började jobba direkt efter skolan också , är kvar på samma ställe fortfarande , är fortfarande ett intressant och utvecklande jobb .

Även om det känns lite :evil: :evil: :doh: :doh: ibland.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Gick industri i två dagar tills jag bytte till ellinjen, och nu är man en elektriker på ett telecom-företag.

Edit: Född -89
Senast redigerad av M Bengtsson den lör mar 28, 2009 6:21 pm, redigerad totalt 2 gång.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

fordonsprogramet 3 år, inriktning karroseri, ar jobbat som bilmek, maskin mek jobbar nu hos frsan som svetsare/smed,
självlärd och med hjälp av far om bilar...
född 87
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck

Inlägg av mattsvart »

Hej!

Scanias industrigymnasium 3 år.

Jobbade på Scania i ett par år som kugghjulstillverkare, precis lika skoj som det låter...

Nu jobbar jag på en hyffsat stor mekansik verkstad (75 anställda)

Där kör jag en liten nätt Nicolas Correa Axia bäddfräs på 13000x1200x1200...

Trivs bra med jobbet, vill lära mig mer programmering, Heidehain är det jag jobbar med.

Mvh // Christos

Född -85
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

Industriprogrammet ( samma som storbäcken i robertsfors haha )
jobbat som vaktmästare på skolan i sävar å ersättare för sjukskriven på ett företag i sävar.
jobbar nu på volvo lastvagnar som montör.
allt ja kan har man väl lärt till sig av å hjälpa kompisar å kollat på andra osv

född -86
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Gick Industriprogrammet med inriktning plåtslagare, hoppade av efter två år för våra lärare var alkoholiserade så det var rätt tröttsamt i längden. Önskar i efterhand att man lärt sig svetsa riktigt istället för att bli bra på att fika i kafeterian.

Har eget företag där jag gör allt som ger pengar, huvudinriktning är IT. Är självlärd inom datorer sen 11 snart 12år. Mestadels är det webb-utveckling som gäller (hemsidor/databaser m.m)
Jobbar även endel inom bygg/reparation åt olika företag när de behöver extra hjälp (bra, kan man trissa upp priserna).

Är född -83

PS. Skaffa F eller F-A skatt det är det bästa som händer i livet. Man måste inte jobba 7-4 på en industri. DS.
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Erik Samuelsson »

Jag har gått tekniska linjen inriktning svarv, fräsning och lite svets. Har jobbat med nc-svarv/fräsning nu sen jag gick ur gymnasiet. Bra kunskaper när man ska göra nåt litet hempul till bilen :wink: är 86a´btw :)
Skriv svar