Turbokonvertering 2t!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Monster91
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jul 17, 2007 9:56 pm
Ort: Borås

Inlägg av Monster91 »

raceputte skrev:Läs en gång till.

Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.

Nån kamaxel lär man inte behöva justera på en 2t....
måste bara fråga hur förbrännings rummet skall se ut efter man moddat de:P om du nu vet de? alltid kul och lära sig något nytt:D
T3N7 SUPERCHARGER EDITON!!
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör mar 08, 2008 6:00 pm
Ort: Sörbygden

Inlägg av raceputte »

Det finns program för att beräkna förbränningsrummet, tex. Bimotion. Grejen är den att du bör behålla rätt klämspalt (squish), och öka domen för att sänka kompförhållandet till den nivå du vill ha, relaterat till hur mycket du vill ladda. Har du för stor klämspalt, tex. med dubbla toppackningar, så får du ingen koll på förbränningen, den sker över hela kolvarean, och det blir onödigt hett ut mot periferin på kolven med hög risk för nyp. Sen bör även squisharean vara anpassad till det varvtal motorn ska jobba på, och hur den ska jobba.

Som det blev sagt tidigare, så är det inte bara att slänga ihop en knota, visst går det, men sällan så länge...Det är i mitt tycke roligare att bygga seriöst, och få till nåt som funkar. Kika lite i tråden jag länkade till på SR-forumet, det står det mesta där för att komma igång.

Tror nästan att Jens kan ha en del att tillföra i det här ämnet också?
Skriv svar