Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar
Idag har jag avverkat närmare 3mil i bilen i ett svep, känns helt underbart. Verkar lira hur bra som helst förutom de tråkiga läckagen, som är bra mycket mindre när bilen är riktigt varm.
Snackade med Mattsson innan idag och han ville jag skulle köra 10mil innan vi ger den "håvre". Ekonomin är tyvärr knas så vi kommer bara grundmappa den upp till så mycket som fjädern pallar (vet inte hur hård den är) så att jag kan använda bilen och köra lite och se om något är tokfel innan vi ger den allt den har.
Jag planerar att köra 7.5mil imorgon och sen får vi se när herr Mattsson har tid/ork att hjälpa mig reda ut detta..
//En mycket glad Björn
Snackade med Mattsson innan idag och han ville jag skulle köra 10mil innan vi ger den "håvre". Ekonomin är tyvärr knas så vi kommer bara grundmappa den upp till så mycket som fjädern pallar (vet inte hur hård den är) så att jag kan använda bilen och köra lite och se om något är tokfel innan vi ger den allt den har.
Jag planerar att köra 7.5mil imorgon och sen får vi se när herr Mattsson har tid/ork att hjälpa mig reda ut detta..
//En mycket glad Björn
Arvika el & motor (googla).Wocke_740 skrev: Se riktigt najs utkul att det funkar som de ska nu
men vart ha du köpt tanken?? e själv sugen på en till min Racer
![]()
//Woxter
Funka som det ska, nja läcker ju lite här o var men motorn verkar gå som den ska ha kört 6mil nu och det flyter på fint.. Ett jävla ryt i motorn

Idag har Mac och jag härjat med bilen precis hela dagen..
http://www.gatfilmer.com/film/182/Antli ... tryck.html här är ett smakprov..
Imorgon blir det mappning till 1kg (fjädern går inte längre och jag har inte laddtrycksstyrning fick ju sälja min Greddy för att finansiera att få igång bilen..).
http://www.gatfilmer.com/film/182/Antli ... tryck.html här är ett smakprov..
Imorgon blir det mappning till 1kg (fjädern går inte längre och jag har inte laddtrycksstyrning fick ju sälja min Greddy för att finansiera att få igång bilen..).
http://www.gatfilmer.com/film/183/Mappn ... 55_t5.html
Det mesta står på filmen, palla återberätta en gång till
Det mesta står på filmen, palla återberätta en gång till

- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Nja det är ju inte riktigt sant.. 2l olja på 15mil.. o allt ligger på underredsmassan, haha... kul sanering jag har framför mig.. ska riva ut spisen å fixa oljeinloppet på turbon, 5kg oljetryck + läcka blir mycket olja..Johansson skrev:Grattis som f*n, kul att den äntligen slutat jävlas för dig!
Ja det låter helt sjukt fränt men så är det raka rör ocksåGurralkpg skrev:Vilket ljudKul att den rör på sig

Har börjat riva ut spisen idag, och som alltid så blir det något bakslag.
Det var olja i tryckrören, inte jättemycket men det var en hinna där och jag har öppen vevhusvent så det ska inte vara olja där. Kom att tänka på sist jag hade turbon av och hade haft motorn igång så kom det lite olja ur referens-nippeln på kompressorhuset men jag trodde det var olja som runnit från returen då jag hade den ståendes på bordet med kompressorhuset neråt..
Nu har jag fått veta att det kan sitta en o-ring mellan oljehuset/kompressorhuset men troligen är det tätningen till impellern som läcker, och isåfall får jag skicka iväg turbon för att få den bytt.
Det kostar förhoppningsvis inga stora pengar men det tråkiga är ju att jag ska köra den 12/19/20e April var det tänkt..
Imorgon ska ja plocka ur spisen, fick loss det mesta idag är bara avgaset kvar och motorfästerna så är den ute, så tar jag en koll på turbon direkt så man har chans att få hem den igen..
Det var olja i tryckrören, inte jättemycket men det var en hinna där och jag har öppen vevhusvent så det ska inte vara olja där. Kom att tänka på sist jag hade turbon av och hade haft motorn igång så kom det lite olja ur referens-nippeln på kompressorhuset men jag trodde det var olja som runnit från returen då jag hade den ståendes på bordet med kompressorhuset neråt..
Nu har jag fått veta att det kan sitta en o-ring mellan oljehuset/kompressorhuset men troligen är det tätningen till impellern som läcker, och isåfall får jag skicka iväg turbon för att få den bytt.
Det kostar förhoppningsvis inga stora pengar men det tråkiga är ju att jag ska köra den 12/19/20e April var det tänkt..
Imorgon ska ja plocka ur spisen, fick loss det mesta idag är bara avgaset kvar och motorfästerna så är den ute, så tar jag en koll på turbon direkt så man har chans att få hem den igen..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
dom turbo aggen jag grejat med sitter det som en typ av kolvrings historia som tätar mot trycket.
Är det mycket cox och skit där så kan det läcka förbi.
Även om lagren börja på att bli på sista versen.
Tråkigt med olja i tryckrör, inget bra tecksn för luftpumpen.
Är det mycket cox och skit där så kan det läcka förbi.
Även om lagren börja på att bli på sista versen.
Tråkigt med olja i tryckrör, inget bra tecksn för luftpumpen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Köpte ju den på Blocket så man kunde väl förväntat sig detta, var tvungen att få grenröret byggt och ingen hade en hx40 liggandes så det blev första bästa tyvärr.Tommy Luhr skrev:dom turbo aggen jag grejat med sitter det som en typ av kolvrings historia som tätar mot trycket.
Är det mycket cox och skit där så kan det läcka förbi.
Även om lagren börja på att bli på sista versen.
Tråkigt med olja i tryckrör, inget bra tecksn för luftpumpen.
Ska öppna upp och kika lite, kan vara så enkelt att jag har för stort oljeinlopp o förliten retur så det är därför det trycker ut olja i tryckrören..
Har nämligen en hydraulslang med banjokoppling på inloppet och 14mm retur (använde en del av orginalet) dock 45grader lutning rakt ner så den bör evakuera bra...
Nu ligger spisen på marken och jag kommer plocka isär istortsett allt utom block/topp för att rengöra, inspektera och se till så att det är tätt för jag är så satans trött på läckage, tyckte jag var noga sist så denna gången ska jag fasen ha sjukhusrent o lite till..
Ska passa på och inspektera lagerna också tänkte jag.


Ska passa på och inspektera lagerna också tänkte jag.


Saknas något?

Det var visst en framvagn som saknades. Lyckades slå ut orginalbussningarna med hammare efter att jag skurit av den vulkade kanten med kniv.

Efter ca 1h var alla bussningarna bytta.. O satan va oljig subframen var..
Bussningarna är f.ö av Delrin o flygplansaluminium (styvt!!) o kommer från LGspeed.se (kostar 2695kr)..

Efter en högtryckstvätt så var den duktigt mycket renare, gick åt endel avfettning också..

Sen svängde jag förbi Ibro & Mac som skärmbreddat Ibros 240.. Kommer bli nice tror jag..


Det var visst en framvagn som saknades. Lyckades slå ut orginalbussningarna med hammare efter att jag skurit av den vulkade kanten med kniv.

Efter ca 1h var alla bussningarna bytta.. O satan va oljig subframen var..
Bussningarna är f.ö av Delrin o flygplansaluminium (styvt!!) o kommer från LGspeed.se (kostar 2695kr)..

Efter en högtryckstvätt så var den duktigt mycket renare, gick åt endel avfettning också..

Sen svängde jag förbi Ibro & Mac som skärmbreddat Ibros 240.. Kommer bli nice tror jag..
