Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Daniel-635 skrev:Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt :wink:

Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort :doh: (nästan)

Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Lite Information om Hjulupphängning/dynamik

Center of gravity: Z: 380mm weight distribution 45/55%

Suspension design travel: +-50mm
wheel vs Spring/damper avr motion ratio 0.75 front, 0.7 rear

camber comp roll deg/deg 0.7 front, 0.5 rear

Camber: adjustable front/rear
Toe adjustable front/rear
Caster front 4.7deg adjustable
Kingpin front 6.14deg
Ackerman 100% adjustable
Scrub radius 31mm
Anti dive/squat adjustable
Antirollbar adjustable front/rear

Static roll center location +71mm front, +75rear

Dynamisk analys gjord i MCS Adams/car efter Ajdéns cad modell,

exempel

Chassis Roll: 1.48deg/g
Roll center location 1g lateral acc: Front +70.7mm and 14,2mm to laded side. Rear +75mm and 4.2mm to laded side

Track delta at 1g lateral acc: 0.5mm
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då har jag gjort tentan och det gick åt helvete, så helt plötsligt sket sig hela min planering med att jag skulle ha en helmånad på mig att göra klart chassit i stället har jag två veckor pga måste plugga till omtentan.
Blir helt enkelt att jag får ge fan i att sova de kommande två veckorna för att hinna med allt som ska göras.

I dag har jag nästan byggt klart de främre uprightsen.

Borrar hål för fästet för undre bärarmen.
Bild

Monterat.
Bild

Var inte så trångt att svetsa här inne.
Bild

Uprighten.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

otroligt imponerande... hoppas verkligen du löser tentan!!
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Snyggt!! - men grovt-
Vad väger uprightsen?
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Vad blir det får behandling på grejjerna sen Robert? Blir det Pulverlack på utsatta delar eller?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Dom blev kanske lite för grova, såg mindre ut i caden. :doh:

Har inte vägt dom, gör det när jag tar av dom för att svetsa dit ok fästena.
Ska du byta däcken snart på din bil??

Ja pullverlack.


I dag har det varit en såndär dag där jag jobbat hela dagen men ändå har det knappt hänt något. Det som blivit gjort är att jag satt dit framhjulen och punktat ihop bakre uprighten.

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

fan va grymmt!avis på din ork! :doh:
har inga roliga bilar!;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Fortsatt med uprighten, går inte direkt fort att helsvetsa och har även blivit tvungen att jobba ett tag i dag därför har jag inte hunnit klart med dom. Men i morogn kommer den stå på hjulen.

Så här ser dom ut justnu.
Bild

Utvändigt, ser även svetsningen mot centrumet där bara halva är svetsad på varsin sida av flänsarna för att hindra att dom slår sig och att det ska vara något glödskal där det ska svetsas. Efter alla är svetsade skrubar jag bort glödskalen och svetsar motsatt sida.
Bild
Bild

Invändigt, kunde ha blvit lite jämnare genombrännig men det duger.
Bild
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

byter nog om en månad ca.....behövs de tidigare kan jag ev ordna ett par andra ....

Alternativet att handla befintliga upright var inget alt?? - typ C4

mvh R
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

hm, en månad, är lite lång tid. Får ta och åka en sväng förbi några gummifirmor och se om dom har något gammalt liggandes.

eller ser någon det här som har två slutkörda däck med dimensionerna 255/45-17" , 265/45-17" eller 275/40-17" kan ni skrika till.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är bakre uprighten klar förutom en del av det undre fästet och var och letade igenom en däckhög efter några däck och hittade 2 st 255/40-17 som fick duga.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad härligt att se. imponerad av din takt i bygget..


Snygga svetsar. att du orkar pluppa i tillsatsen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
patte83
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 09, 2007 10:39 pm

Inlägg av patte83 »

Grymt bygge!!!

Det är ju drömen att bygga en egen bil bara önskar att jag hade
kunskapen, verktygen, plats att göra det själv!!

Funderade på en grej hur mycke effekt har du i motorn??

Hur mycke måste bilen väga?? tänkte på 15kw/100kg regeln...

mvh/Patte
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Klart man pluppar i tillsatsmaterialet blir ju snyggare så och sen känns det som man har bättre kontroll på smältan.

Har enligt besiktningen för mycket effeckt är 250 hk.
Orkar inte räkna ut justnu hur mycket det blir jag måste lasta ned bilen.


I kväll har jag punktat dit 4 motorfästen, har två kvar att göra och sen helsvetsa och göra klart dom jag börjat på. Men nu sitter motorn och lådan där dom ska. Har kommit fram till att det egentligen skulle ha behövts en riktig låda för mittmotor för att det skulle bli riktigt bra. Hade jag haft en låda med utgående axel ovanför lådan och med ingende lägre ned så skulle jag ha kunnat sänkt motorn ca 1 dm till och 1,5 om jag skaffade torrsump. Synd bara att en sån låda kostar ungefär lika som hela budgeten för det här bygget :doh:

Måste göra något åt det här kraftutaget.
Bild


Bild
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Ser bra ut robert, grymt tempo :thumbright: 250 hk ombyggt fordon så ska den väga 1250kg tror jag.
Skriv svar