Morotskadetten 16v-Till salu som rullande, nu med pris!
Tror du råka få med ett n i länken då den inte funka, den här är det http://www.garaget.org/?car=51498
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller? Jaja den är iaf grym, när min kadett blir stor ska den också bli så fin
haha.
Nu blir det lite update! Toppen håller på vara ganska klar nu, ska bara putsa lite mer på insugsidan innan jag är nöjd, tror man skulle kunna hålla på hur länge som helst
men känns som att det får duga nu, viktigast är ju att hinna få klar den till racen

Avgas

Tror detta får duga nu


lite mer putsning runt delningen sen får det duga

En bild på zf lådan som snart ska sättas kapen i
Började svetsa i baksätet och lägga igen mina hål med plåt igår också så det blir lite stadigare och mer korrekt. Har fått några paket med lite parts nu också som ska hämtas ut
Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller? Jaja den är iaf grym, när min kadett blir stor ska den också bli så fin

Nu blir det lite update! Toppen håller på vara ganska klar nu, ska bara putsa lite mer på insugsidan innan jag är nöjd, tror man skulle kunna hålla på hur länge som helst



Avgas

Tror detta får duga nu


lite mer putsning runt delningen sen får det duga

En bild på zf lådan som snart ska sättas kapen i

Började svetsa i baksätet och lägga igen mina hål med plåt igår också så det blir lite stadigare och mer korrekt. Har fått några paket med lite parts nu också som ska hämtas ut

jo om den blå kadetten (som är min inspiration till min bil, var med i bilsport typ 99/00)
byggaren heter Peter Eriksson från Falun, han körde med den bromsad till 444hk med B21et förgasarturbo, tror inte den gick fortare än 12,00 då,
förra ägaren från Källbytrakten (fick göra ett studiebesök hemma hos honom och se bilen live) har byggt den motor som gav ca 570 hk (b230med b17 vev och 16v topp) och då gick bilen 10,610/235km/h, den såldes vidare i höstas till nuvarande ägare i bohuslän,
mer bilder finns på http://www.402m.se/media_bilder/index.php
även tiderna fanns redovisade där
kolla runt på sidan så finns det massor av fräna bilar
byggaren heter Peter Eriksson från Falun, han körde med den bromsad till 444hk med B21et förgasarturbo, tror inte den gick fortare än 12,00 då,
förra ägaren från Källbytrakten (fick göra ett studiebesök hemma hos honom och se bilen live) har byggt den motor som gav ca 570 hk (b230med b17 vev och 16v topp) och då gick bilen 10,610/235km/h, den såldes vidare i höstas till nuvarande ägare i bohuslän,
mer bilder finns på http://www.402m.se/media_bilder/index.php
även tiderna fanns redovisade där
kolla runt på sidan så finns det massor av fräna bilar
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Okej förstod nästan att det inte var med första motorn han körde dom tiderna
kollat lite på bilderna på 402 den är inte dålig
kollade resultaten på han också, jo bästa tid 10.61 @235 och då med en 60fot på 1.88, med bättre 60 fot typ runt 1.5-1.4 så hade den nog varit rätt nära 9an tror jag!? Ser ut som han bara körde med 17"are, med höga breda 15" slicks hade det nog blivit mkt bättre 60fot. För nog verka det som det fanns mos i maskin, högsta topspeed var 242 enligt den där listan.


Det är jag som äger den blå kadetten nu, och håller på att bygga volvo 6à i den nu, så får vi se hur mycket över 700 effekten hamnar på nu.
Den kördes på 17 tummare på strippen, men tänkte jag skulle prova med 15 tummare i år, för att se om det går att få lite bättre 60 fot och lite lägre tider, men vi får se hur det går till sommare. slutar väll med rasad växellåda eller bakaxel, pga den ökade effekten
, men det visar sig med tiden. Bmw lådan får sitta där så länge den håller. Efter det blir det nog en Tremec låda.
Mvh.
Christian H.H.
Den kördes på 17 tummare på strippen, men tänkte jag skulle prova med 15 tummare i år, för att se om det går att få lite bättre 60 fot och lite lägre tider, men vi får se hur det går till sommare. slutar väll med rasad växellåda eller bakaxel, pga den ökade effekten

Mvh.
Christian H.H.
Okej, kul att du också är på savar! Jo såg att du byggde på en vitsexa, blir nog bra med mos!
Idag har vi rivit johans gamla 240 som jag fått som donatorbil, så vi tog rätt på bromsar, motor låda, mellanaxel, övre momentstag osv osv.
Lite pics

reservmotor och m46 svep

Finbilen


Börjat klä in dessa fästen med plåt också

Som det var

Ska dit plåt som kapslar in stagen också
Idag har vi rivit johans gamla 240 som jag fått som donatorbil, så vi tog rätt på bromsar, motor låda, mellanaxel, övre momentstag osv osv.
Lite pics

reservmotor och m46 svep


Finbilen


Börjat klä in dessa fästen med plåt också

Som det var

Ska dit plåt som kapslar in stagen också
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Piraten: Det är nog din alubit, den tog edström med sig! Den är inte speciellt rostig men ganska bucklig här å där då den gått rätt hårt men du får väl kika!
zarex: Ja just det så var det
Nu blir det lite update, har fått min 765 tryckplatta idag och på bilen så har jag i princip bara svetsat klart där bak, dock var det ganska drygt. Toppen är hos janne sen ett tag och väntar på sätesjobb, edström har också planat den då den var grymt skev
Bottendelen är ihopsatt sen ett tag också. Nu lite bilder

Block

Fina tryckplattan

Som dessutom blev snorbillig med lite connections

Kl racing 3" ljuddämpare som glänser fint

Slutligen så är lappandet klart

zarex: Ja just det så var det

Nu blir det lite update, har fått min 765 tryckplatta idag och på bilen så har jag i princip bara svetsat klart där bak, dock var det ganska drygt. Toppen är hos janne sen ett tag och väntar på sätesjobb, edström har också planat den då den var grymt skev


Block

Fina tryckplattan

Som dessutom blev snorbillig med lite connections


Kl racing 3" ljuddämpare som glänser fint


Slutligen så är lappandet klart

- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Ser fint ut det här!
Visst känner du Jakob Berggren?
Han snackade om att han varit och lirat lite med er i garaget:) han har visst blivit lite influerad av er.. hehe han har börjat snacka mkt bil med mig nu också ska han nog ner till Umeå imorgon och kolla på en 240 som visst ska vara rikigt fin. 

Visst känner du Jakob Berggren?


Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Jaha, jag trodde han kände er bådajohanedstrom skrev:det jag som känner jakob och har haft med han till jojjes garage nån gång..

Roligt att han också ska börja trimma bil nu

Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
j0jje skrev: Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Åjpel skrev:j0jje skrev: Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Den motorn som satt i bilen när jag köpte den förra året byggde Andreas Östrand, och den motorn gav 568hk. 440 hk va det i den gamla motorn som satte i bilen år 2000.
Har även suttit femma i bilen, under Andreas tid, så det som står i bilsport är lägre tider, än det Andreas körde med bilen.
Mvh.
Christian Höie Hult.
Visst är det fullt möjligt att köra den tiden med 440 hk men tänkte bara i fall du eller nån blandat ihop nå siffror, det var också med tanke på att du sa nedställt ladd också.Åjpel skrev:j0jje skrev: Har den som en favorit på garaget, den är grym! står ju att gamla motorn gav 568hk, måste ju varit den han körde 10.80 med? låter lite som en saga att man bromsar 440 å ställer ner laddet å kör den tiden eller?
:
Peppe sålde aldrig med motorn som han byggde bilen med, den har i en Volvo 240 nu, går friskt den oxå.
Jag var med när han körde 10.88/218, såg iofs inte utskriften han fick från tidtagarbåset(ingen tavla heller), men vet inte vafför han skulle ljuga. Vet att han hade problem med fästet i början men oxå att han fick till det ganska bra med fyrlinken efter ett tag, tror att de va nån av bröderna Rosencrantz från hemmatrakterna som hjälpte han med det. Kanske han körde med fullt ladd på slutet. Ska fråga han om han verkligen skojsade till det när han berättade tiden för mig =).
Men vet att den gick utav satan, värsta jag åkt i, och 800 kg bil med 440 hk borde klara rätt bra tider.
Ha de
Hittade denna länk, kan de kanske stämma lite??
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
Jo det blir bra fart i dom när dom väger så lite, min är det värsta jag provat/ åkt trots att den inte gick helt rent på högre varv och att jag hade diverse lekage osv. och bara laddade 1.3-1.4 med dåliga gatdäck

När man räknar på dom där hästkraftscalculatorerna och på tider så är det ju efter optimala färhållande i chassi osv och så räknar man på snittet under hela repan, har du 440 i maxeffekt håller du inte det i snitt under hela repan.