Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar
Usch idag har jag varit lat. Var inte alls motiverad att vara i garaget.
Lyckades iallafall montera subframen, tog väl en timma eftersom jag var själv fick krabba endel med att palla upp den.
Givetvis så var ju en styrled kass (kunde man väl väntat sig) så nu blev det en oönskad utgift på ett par hundralappar.. Volvo har ju vett att ta betalt
Sen började jag plocka lite med turbon, tror jag har en bra lösning på oljeläckageproblemet nu så ska handla lite stuff jag behöver imorgon.
Byggde även om vattenröret, svetsade igen anslutningarna till turbon. Kommer inte köra med vattenkylningen.
Konstaterade även det uppenbara med att min vevhusventilation varit allt annat än tillräcklig och jag har även löst detta scenariot. Hade "bara" orginal 14mm ventilering, nu kommer jag ha 45mm istället och det borde ju fixa biffen, är det trots allt för dåligt så kommer jag borra ett hål i blocket på baksidan för att ventilera ytterligare, i värsta fall då.
Lyckades iallafall montera subframen, tog väl en timma eftersom jag var själv fick krabba endel med att palla upp den.
Givetvis så var ju en styrled kass (kunde man väl väntat sig) så nu blev det en oönskad utgift på ett par hundralappar.. Volvo har ju vett att ta betalt
Sen började jag plocka lite med turbon, tror jag har en bra lösning på oljeläckageproblemet nu så ska handla lite stuff jag behöver imorgon.
Byggde även om vattenröret, svetsade igen anslutningarna till turbon. Kommer inte köra med vattenkylningen.
Konstaterade även det uppenbara med att min vevhusventilation varit allt annat än tillräcklig och jag har även löst detta scenariot. Hade "bara" orginal 14mm ventilering, nu kommer jag ha 45mm istället och det borde ju fixa biffen, är det trots allt för dåligt så kommer jag borra ett hål i blocket på baksidan för att ventilera ytterligare, i värsta fall då.
Jag menar det.. Orkar inte med oljeläckage så bättre att ta till! Jag har ju som sagt feta vändkanter så man kan ju tänka sig hur ovala loppen är så tyvärr smiter enheldel komp troligen ner i vevhuset så det lär behövas..larsat skrev:45mm lär räcka till fler bar än du kommer använda dig av
på min b20 så funkade orginal som e kanske 10-14mm till 1-1,1 bar, sedan fick jag bygga om till kanske 20-25mm och sen var det inga problem längre, laddade inte mer än 1,2-1,3 visserligen men ett 45mm hål är mer än 10ggr så stort som 14mm..
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis apr 08, 2008 8:20 pm
Hej !
snyggt bygge !
Har en liknande setup på min motor och har också funderat på att bygga om min vevhusvent.
Körde hela förra säsongen fast med mindre turbo än jag har nu o det blev ett jävla tryck i vevhuset. tryckte ut en del olja också.
hur har du löst det med anslutningen av slangen ? plockat bort orginal oljefälla ?
Ta gärna några bilder !
mvh Macus
snyggt bygge !
Har en liknande setup på min motor och har också funderat på att bygga om min vevhusvent.
Körde hela förra säsongen fast med mindre turbo än jag har nu o det blev ett jävla tryck i vevhuset. tryckte ut en del olja också.
hur har du löst det med anslutningen av slangen ? plockat bort orginal oljefälla ?
Ta gärna några bilder !
mvh Macus
Jag kör med orginal oljefälla och anslutningen som kommer från toppen stoppade jag i en colaflaska, likaså drog jag en slang från oljefällan dit den slangen går orginal till colaflaskan och den slangen som går till tryckrören för den sluta ventilationen drog jag rakt upp och satte ett filter på. Så nu har jag ~45mm istället för 14mm som orginallennartsson skrev:Hej !
snyggt bygge !
Har en liknande setup på min motor och har också funderat på att bygga om min vevhusvent.
Körde hela förra säsongen fast med mindre turbo än jag har nu o det blev ett jävla tryck i vevhuset. tryckte ut en del olja också.
hur har du löst det med anslutningen av slangen ? plockat bort orginal oljefälla ?
Ta gärna några bilder !
mvh Macus

är inte oljefällan trång i sig själv? om jag förstår din konstiga förklaring rätt så har du inte ändrat nå speciellt på den...?
man ska ju inte ha tillbaka vevhusventilationen in i tryckröret det säger väll sig självt. det är ju bara ett påhitt från biltillverkaren och kanske nödvändigt en dag på året när man besiktar.
jag körde min 25mm slang direkt från blocket (eller toppen) rakt ner i en plastdunk, svårare än så behöver man ju inte göra
man ska ju inte ha tillbaka vevhusventilationen in i tryckröret det säger väll sig självt. det är ju bara ett påhitt från biltillverkaren och kanske nödvändigt en dag på året när man besiktar.
jag körde min 25mm slang direkt från blocket (eller toppen) rakt ner i en plastdunk, svårare än så behöver man ju inte göra
Om det blir övertryck igen så kommer jag köra en slang direkt ifrån blocket å plugga returhålet..larsat skrev:är inte oljefällan trång i sig själv? om jag förstår din konstiga förklaring rätt så har du inte ändrat nå speciellt på den...?
man ska ju inte ha tillbaka vevhusventilationen in i tryckröret det säger väll sig självt. det är ju bara ett påhitt från biltillverkaren och kanske nödvändigt en dag på året när man besiktar.
jag körde min 25mm slang direkt från blocket (eller toppen) rakt ner i en plastdunk, svårare än så behöver man ju inte göra
Fixade till oljetillförseln till turbo så nu ska de förhoppningsvis hålla tätt..

Såhär såg det ut när jag drog idag.. Har en rolig dag framför mig imorgon.. bah nu hoppas jag innerligt att man slipper mer olja på golvet..

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis apr 08, 2008 8:20 pm
Bilen är ihopplockad igen och det läcker inte vid turbon längre vad jag såg efter jag varit ute och kört idag dock så är en slang till oljekylet trasig, troligen torrsprucken men jag tror jag har en extra liggandes som jag ska plocka dit imorgon.
Läcker även vatten vid en slang, satte ändå dubbla klämmor.. Helt sjukt asså den slangen bara vägrar sluta läcka, kollade ändå innan jag satte dit den och den är inte trasig.. Men men det är lätt avhjälpt imorgon så det ser ljust ut..
De nya bussningarna, ojoj säger jag bara, så styvt.. Blev så mycket missljud så man tror allting ska trilla ihop haha, men det är som jag säger, desto obekvämare desto fränare.. Men nu har man gått ifrån bruksbil för det är inte bekvämt på något sätt.. Men de gör inget, känns det speciellt att köra då är det speciellt..
David och Pär fick sig en åktur och de tycker det skickar på bra så det finns hopp för en rolig maskin!
Lyckades skjuta en tryckslang påvägen hem när jag o Pär var ute o la en burnis, bluddrade fint på hemvägen hehe..
La upp några sekunder film som David filmade, det blir lite mer o längre film såfort jag vet att allting är som det ska..
http://www.gatfilmer.com/film/187/1kg_laddtryck_nu.html
Läcker även vatten vid en slang, satte ändå dubbla klämmor.. Helt sjukt asså den slangen bara vägrar sluta läcka, kollade ändå innan jag satte dit den och den är inte trasig.. Men men det är lätt avhjälpt imorgon så det ser ljust ut..
De nya bussningarna, ojoj säger jag bara, så styvt.. Blev så mycket missljud så man tror allting ska trilla ihop haha, men det är som jag säger, desto obekvämare desto fränare.. Men nu har man gått ifrån bruksbil för det är inte bekvämt på något sätt.. Men de gör inget, känns det speciellt att köra då är det speciellt..
David och Pär fick sig en åktur och de tycker det skickar på bra så det finns hopp för en rolig maskin!
Lyckades skjuta en tryckslang påvägen hem när jag o Pär var ute o la en burnis, bluddrade fint på hemvägen hehe..
La upp några sekunder film som David filmade, det blir lite mer o längre film såfort jag vet att allting är som det ska..
http://www.gatfilmer.com/film/187/1kg_laddtryck_nu.html
Jaha då kom det första riktiga bakslaget som jag väntat på.
Tog med farsan på en åktur, varmkörde bilen och åkte ut på en bra sträcka där jag brukar stämpla på utan att det stör någon.. Allting var frid å fröjd de skickade på som det alltid gör, sen blev det disco i instrumentpanelen.. Förstod ju att något var fel så jag vred av, kopplade ur och rullade in på en P-ficka..
Tittar under bilen, oljepöl.. Nej helvete nu är det ju hål någonstans tänkte jag.. Kollade runt lite och tillslut såg jag att det var slangen till oljekylet som skjutit olja överallt.
Så det blir en helsanering imorgon och att öppna tråget och kika om vevlagerna har överlevt eller inte.
Denna gången vill jag faktiskt skylla på otur och inte okunskap, clipset som håller slangen är faktiskt nytt dock återanvänt 2ggr och det räcker tydligen för att det ska tappa sin spänst..
Avlägger rapport såfort jag har tittat på lagerna.
PS. Farsan var kritvit i nyllet iallafall.. haha.. DS.
Tog med farsan på en åktur, varmkörde bilen och åkte ut på en bra sträcka där jag brukar stämpla på utan att det stör någon.. Allting var frid å fröjd de skickade på som det alltid gör, sen blev det disco i instrumentpanelen.. Förstod ju att något var fel så jag vred av, kopplade ur och rullade in på en P-ficka..
Tittar under bilen, oljepöl.. Nej helvete nu är det ju hål någonstans tänkte jag.. Kollade runt lite och tillslut såg jag att det var slangen till oljekylet som skjutit olja överallt.
Så det blir en helsanering imorgon och att öppna tråget och kika om vevlagerna har överlevt eller inte.
Denna gången vill jag faktiskt skylla på otur och inte okunskap, clipset som håller slangen är faktiskt nytt dock återanvänt 2ggr och det räcker tydligen för att det ska tappa sin spänst..
Avlägger rapport såfort jag har tittat på lagerna.
PS. Farsan var kritvit i nyllet iallafall.. haha.. DS.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar