Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.

Inlägg av norrback »

Skall lägga upp lite info på en topp som jag håller på att göra iordning.

Toppen är från en Sierra med insprutning, 42/36 ventiler orginal. Porten är 38 vid flänsen och blir 40mm bred vid svängen sen ner till sätet...nu till experimentet:

Denna topp skall ha 46 eller 48mm insugsventil och 36 avgas, med dessa ventiler och 14mm lyft skall det räcka till 7200rpm på en 2.0 liters motor med 260 graders duration in vid 1.27mm och 280 grader ut vid 1.27mm.

Sätet på insug kommer att bli 41.4mm och med 75/60/45/40 med 45 graders 0,85mm bred tätningsyta. Skarpa vinklar.

På avgas blir det 32,4mm med 60/45 alla vinklar rundade mot förbrännigsrum och kanal, samt mellan dem.

Förbrännings rummen svetsdes igen till en del för att få bättre vinkel ut från sätet.

Idag har jag portat/plastat vidare lite på IS toppen och byggt pitot-rör åt mej så jag kan mäta hastigheten i kanalen på kritiska ställen, hittade lite flöde.

Kanalen är 43mm bred vid flänsen konar ner till 41mm före svängen, i svängen är den 42mm sen konar den ner till 40mm i sätet, finns endast en vinkel på 45 grader inget annat ännu då jag inte fräst upp till större ännu. Så kanalen kommer i 90grader sen 0,7mm 45grader, sen förbränningsrum.

Höjden är 42mm vid flänsen, konar ihop på höjden (höjd ca 4mm) till 36mm mitt mellan flänsen och ventilen. Konar ut till 40mm igen till sätet.

2mm 58cfm
4mm 99cfm
6mm 128cfm
8mm 155cfm
10mm 181cfm
12mm 197cfm
14mm 206cfm
16mm 212cfm
18mm 215cfm

Flödat vid 28"h20.

Blir intressant att öppna upp sätet och i med riktiga vinklar och 46mm ventil.

Kommer att lägga upp info och vartefter toppen blir klar, motorn kommer att bänkas i vår/sommar, lägger upp då det är gjort.
Senast redigerad av norrback den tor jan 19, 2012 8:36 am, redigerad totalt 4 gång.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

vad har du för storlek på cylindern i flödes bänken som du andvänder till pinto toppen?
You Can Never Go Fast Enough
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

98mm, skall testa med 92mm som det blir på motorn i veckan och se om det är stor skillnad.

tror inte det eftersom ventilen är så långtifrån väggen, både i sätet och för att ventilen öppnas in mot mitten av cylindern, vi får se...



/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nu har jag gjort säten i toppen och snyggat till runt sätet i förbrännigsrummet, under ventilen 41mm. Flödet blev klart bättre.

2mm 48cfm
4mm 90cfm
6mm 136cfm
8mm 179cfm
10mm 203cfm
12mm 217cfm
14mm 223cfm
16mm 226cfm
18mm 230cfm
20mm 232cfm

Backar inte av helt iaf.

Flödat vid 28"

Väntar ännu på 46mm ventil... :twisted:

Bilder kommer lite senare idag.

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Bild

Bild

Bild

Bild

Avgasventilen är inte den som skall sitta där. Inte sätet är gjort heller.

Varsågoda!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nytt test.

Kanalens bredd 44 ute vid flänsen konar ner längs med centrumlinjen till 41 i sätet. Ny form på bottnen. Ännu med 44mm ventil väntar fortfarande på större.

Provade flöda toppen utan insugsventil med styrningen igentäpt, 238CFM. Har aldrig förr testat en topp utan så jag vet inte vad det innebär m.m.

Höjden på minsta stället 28mm bredd 42mm.

Flödat vid riktiga 28"

2mm_49cfm
4mm_92cfm
6mm_137cfm
8mm_179cfm
10mm_206cfm
12mm_220cfm
14mm_227cfm
16mm_227cfm
18mm_227cfm

På 14mm lyft med 227cfm vid minsta stället ligger gashastigheten på 329FPS (uppmätt). Beräknat 351FPS (227cfm*2,4/1,55sqin)

Om jag förstorar kanalen till 30mm så fortsätter flödet öka över 14mm men det tycker jag att den inte behöver, lyftet kommer bli 13,6 på ventilen.

Nu har kanalen också rätt area på minsta stället så den skall fungera bra på en 2liters Pinto med max effekten på 7200rpm och en fyllnads grad på 115% så borde 230hk inte vara alt för omöjligt, vi får se... ca 1000mm2 på minsta ställe.


Hastigheten ser lite hög ut men motorn kommer inte att använda alla CFM som finns att tillgå. ca 210CFM skall den behöva så hastigheten i en i verkligheten gående motor blir inte så hög som det ser ut som.


/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nu har vi slutresultatent på IS toppen med 46mm ventil:

2mm__49,5cfm
4mm__94,7cfm
6mm__142cfm
8mm__185cfm
10mm__209cfm
12mm__227cfm
14mm__237cfm
16mm__242cfm
18mm__246cfm
20mm__250cfm

304FPS på minsta stället vid 14mm/237cfm.

Lyftet på ventilen kommer vara 13,6mm med kammen som skall användas.

Vid 240hk kommer motorn att suga i sej ca 230cfm där av justerades gashastigheten till den rätta vid det flödet.


Nu är det bara att bygga motorn å se hur den fungerar där...

bilder kommer.

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nu är den flödad med 92mm cylinder och bänken omkalibrerad med andra plåtar (en på 100,7CFM en på 272,8CFM) än det rör som kommer med en FlowQuik. Tycks vara så att man med kalibrering mot flowquiks kalibreringsrör så ligger nån CFM under det verkliga, i mitt fall 2,2 CFM.

Jens, var det inte så med din bänk också?

Här är dom sista sifrorna med 92mm cylinder och omkalibrerad bänk:

2mm__50cfm
4mm__96cfm
6mm__142cfm
8mm__180cfm
10mm__207cfm
12mm__227cfm
14mm__240cfm
16mm__245cfm
18mm__248cfm
20mm__250cfm

Som jag antog i början av tråden så hade inte testcylinderns diameter så stor betydelse i detta fall då ventilen öppnas snett in mot mitten och då borr/ventilförhållandet är 0,5, med större ventil har det mycket mera betydelse.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Andre'
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Du har inga bilder på avgasporten?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har inte gjort avgas ännu, men det räcker nog till.

skriver i tråden sen då avgas portas.

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

avgjutnigar i 2 komponents silikongummi som jag gjorde idag.


Bild

Bild




/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nu närmar det sej!! :)

Motorn blir klar inom 2 veckor.

Fyller i med bilder vartefter toppen blir färdig.

Alla kanaler är nu portade, skall lägga epoxy idag eller imorgon.



/Andre'
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

det ska bli intressant att höra :D hoppas på att det blir mycket
vad är mer gjort åt motorn? volym?
You Can Never Go Fast Enough
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

2 liter, 48 mm förgasare, pipemax grenrör.


/Andre'
headflow
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 29, 2008 12:06 am

Inlägg av headflow »

Ser bra ut,
Har du tig-svetsat förbränningsrumen?
Fick du till svetsningen utan sprickor och krokigheter?
Skriv svar