Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
Skall lägga upp lite info på en topp som jag håller på att göra iordning.
Toppen är från en Sierra med insprutning, 42/36 ventiler orginal. Porten är 38 vid flänsen och blir 40mm bred vid svängen sen ner till sätet...nu till experimentet:
Denna topp skall ha 46 eller 48mm insugsventil och 36 avgas, med dessa ventiler och 14mm lyft skall det räcka till 7200rpm på en 2.0 liters motor med 260 graders duration in vid 1.27mm och 280 grader ut vid 1.27mm.
Sätet på insug kommer att bli 41.4mm och med 75/60/45/40 med 45 graders 0,85mm bred tätningsyta. Skarpa vinklar.
På avgas blir det 32,4mm med 60/45 alla vinklar rundade mot förbrännigsrum och kanal, samt mellan dem.
Förbrännings rummen svetsdes igen till en del för att få bättre vinkel ut från sätet.
Idag har jag portat/plastat vidare lite på IS toppen och byggt pitot-rör åt mej så jag kan mäta hastigheten i kanalen på kritiska ställen, hittade lite flöde.
Kanalen är 43mm bred vid flänsen konar ner till 41mm före svängen, i svängen är den 42mm sen konar den ner till 40mm i sätet, finns endast en vinkel på 45 grader inget annat ännu då jag inte fräst upp till större ännu. Så kanalen kommer i 90grader sen 0,7mm 45grader, sen förbränningsrum.
Höjden är 42mm vid flänsen, konar ihop på höjden (höjd ca 4mm) till 36mm mitt mellan flänsen och ventilen. Konar ut till 40mm igen till sätet.
2mm 58cfm
4mm 99cfm
6mm 128cfm
8mm 155cfm
10mm 181cfm
12mm 197cfm
14mm 206cfm
16mm 212cfm
18mm 215cfm
Flödat vid 28"h20.
Blir intressant att öppna upp sätet och i med riktiga vinklar och 46mm ventil.
Kommer att lägga upp info och vartefter toppen blir klar, motorn kommer att bänkas i vår/sommar, lägger upp då det är gjort.
Toppen är från en Sierra med insprutning, 42/36 ventiler orginal. Porten är 38 vid flänsen och blir 40mm bred vid svängen sen ner till sätet...nu till experimentet:
Denna topp skall ha 46 eller 48mm insugsventil och 36 avgas, med dessa ventiler och 14mm lyft skall det räcka till 7200rpm på en 2.0 liters motor med 260 graders duration in vid 1.27mm och 280 grader ut vid 1.27mm.
Sätet på insug kommer att bli 41.4mm och med 75/60/45/40 med 45 graders 0,85mm bred tätningsyta. Skarpa vinklar.
På avgas blir det 32,4mm med 60/45 alla vinklar rundade mot förbrännigsrum och kanal, samt mellan dem.
Förbrännings rummen svetsdes igen till en del för att få bättre vinkel ut från sätet.
Idag har jag portat/plastat vidare lite på IS toppen och byggt pitot-rör åt mej så jag kan mäta hastigheten i kanalen på kritiska ställen, hittade lite flöde.
Kanalen är 43mm bred vid flänsen konar ner till 41mm före svängen, i svängen är den 42mm sen konar den ner till 40mm i sätet, finns endast en vinkel på 45 grader inget annat ännu då jag inte fräst upp till större ännu. Så kanalen kommer i 90grader sen 0,7mm 45grader, sen förbränningsrum.
Höjden är 42mm vid flänsen, konar ihop på höjden (höjd ca 4mm) till 36mm mitt mellan flänsen och ventilen. Konar ut till 40mm igen till sätet.
2mm 58cfm
4mm 99cfm
6mm 128cfm
8mm 155cfm
10mm 181cfm
12mm 197cfm
14mm 206cfm
16mm 212cfm
18mm 215cfm
Flödat vid 28"h20.
Blir intressant att öppna upp sätet och i med riktiga vinklar och 46mm ventil.
Kommer att lägga upp info och vartefter toppen blir klar, motorn kommer att bänkas i vår/sommar, lägger upp då det är gjort.
Senast redigerad av norrback den tor jan 19, 2012 8:36 am, redigerad totalt 4 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Nu har jag gjort säten i toppen och snyggat till runt sätet i förbrännigsrummet, under ventilen 41mm. Flödet blev klart bättre.
2mm 48cfm
4mm 90cfm
6mm 136cfm
8mm 179cfm
10mm 203cfm
12mm 217cfm
14mm 223cfm
16mm 226cfm
18mm 230cfm
20mm 232cfm
Backar inte av helt iaf.
Flödat vid 28"
Väntar ännu på 46mm ventil...
Bilder kommer lite senare idag.
/Andre'
2mm 48cfm
4mm 90cfm
6mm 136cfm
8mm 179cfm
10mm 203cfm
12mm 217cfm
14mm 223cfm
16mm 226cfm
18mm 230cfm
20mm 232cfm
Backar inte av helt iaf.
Flödat vid 28"
Väntar ännu på 46mm ventil...

Bilder kommer lite senare idag.
/Andre'
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Nytt test.
Kanalens bredd 44 ute vid flänsen konar ner längs med centrumlinjen till 41 i sätet. Ny form på bottnen. Ännu med 44mm ventil väntar fortfarande på större.
Provade flöda toppen utan insugsventil med styrningen igentäpt, 238CFM. Har aldrig förr testat en topp utan så jag vet inte vad det innebär m.m.
Höjden på minsta stället 28mm bredd 42mm.
Flödat vid riktiga 28"
2mm_49cfm
4mm_92cfm
6mm_137cfm
8mm_179cfm
10mm_206cfm
12mm_220cfm
14mm_227cfm
16mm_227cfm
18mm_227cfm
På 14mm lyft med 227cfm vid minsta stället ligger gashastigheten på 329FPS (uppmätt). Beräknat 351FPS (227cfm*2,4/1,55sqin)
Om jag förstorar kanalen till 30mm så fortsätter flödet öka över 14mm men det tycker jag att den inte behöver, lyftet kommer bli 13,6 på ventilen.
Nu har kanalen också rätt area på minsta stället så den skall fungera bra på en 2liters Pinto med max effekten på 7200rpm och en fyllnads grad på 115% så borde 230hk inte vara alt för omöjligt, vi får se... ca 1000mm2 på minsta ställe.
Hastigheten ser lite hög ut men motorn kommer inte att använda alla CFM som finns att tillgå. ca 210CFM skall den behöva så hastigheten i en i verkligheten gående motor blir inte så hög som det ser ut som.
/Andre'
Kanalens bredd 44 ute vid flänsen konar ner längs med centrumlinjen till 41 i sätet. Ny form på bottnen. Ännu med 44mm ventil väntar fortfarande på större.
Provade flöda toppen utan insugsventil med styrningen igentäpt, 238CFM. Har aldrig förr testat en topp utan så jag vet inte vad det innebär m.m.
Höjden på minsta stället 28mm bredd 42mm.
Flödat vid riktiga 28"
2mm_49cfm
4mm_92cfm
6mm_137cfm
8mm_179cfm
10mm_206cfm
12mm_220cfm
14mm_227cfm
16mm_227cfm
18mm_227cfm
På 14mm lyft med 227cfm vid minsta stället ligger gashastigheten på 329FPS (uppmätt). Beräknat 351FPS (227cfm*2,4/1,55sqin)
Om jag förstorar kanalen till 30mm så fortsätter flödet öka över 14mm men det tycker jag att den inte behöver, lyftet kommer bli 13,6 på ventilen.
Nu har kanalen också rätt area på minsta stället så den skall fungera bra på en 2liters Pinto med max effekten på 7200rpm och en fyllnads grad på 115% så borde 230hk inte vara alt för omöjligt, vi får se... ca 1000mm2 på minsta ställe.
Hastigheten ser lite hög ut men motorn kommer inte att använda alla CFM som finns att tillgå. ca 210CFM skall den behöva så hastigheten i en i verkligheten gående motor blir inte så hög som det ser ut som.
/Andre'
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Nu har vi slutresultatent på IS toppen med 46mm ventil:
2mm__49,5cfm
4mm__94,7cfm
6mm__142cfm
8mm__185cfm
10mm__209cfm
12mm__227cfm
14mm__237cfm
16mm__242cfm
18mm__246cfm
20mm__250cfm
304FPS på minsta stället vid 14mm/237cfm.
Lyftet på ventilen kommer vara 13,6mm med kammen som skall användas.
Vid 240hk kommer motorn att suga i sej ca 230cfm där av justerades gashastigheten till den rätta vid det flödet.
Nu är det bara att bygga motorn å se hur den fungerar där...
bilder kommer.
/Andre'
2mm__49,5cfm
4mm__94,7cfm
6mm__142cfm
8mm__185cfm
10mm__209cfm
12mm__227cfm
14mm__237cfm
16mm__242cfm
18mm__246cfm
20mm__250cfm
304FPS på minsta stället vid 14mm/237cfm.
Lyftet på ventilen kommer vara 13,6mm med kammen som skall användas.
Vid 240hk kommer motorn att suga i sej ca 230cfm där av justerades gashastigheten till den rätta vid det flödet.
Nu är det bara att bygga motorn å se hur den fungerar där...
bilder kommer.
/Andre'
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Nu är den flödad med 92mm cylinder och bänken omkalibrerad med andra plåtar (en på 100,7CFM en på 272,8CFM) än det rör som kommer med en FlowQuik. Tycks vara så att man med kalibrering mot flowquiks kalibreringsrör så ligger nån CFM under det verkliga, i mitt fall 2,2 CFM.
Jens, var det inte så med din bänk också?
Här är dom sista sifrorna med 92mm cylinder och omkalibrerad bänk:
2mm__50cfm
4mm__96cfm
6mm__142cfm
8mm__180cfm
10mm__207cfm
12mm__227cfm
14mm__240cfm
16mm__245cfm
18mm__248cfm
20mm__250cfm
Som jag antog i början av tråden så hade inte testcylinderns diameter så stor betydelse i detta fall då ventilen öppnas snett in mot mitten och då borr/ventilförhållandet är 0,5, med större ventil har det mycket mera betydelse.




/Andre'
Jens, var det inte så med din bänk också?
Här är dom sista sifrorna med 92mm cylinder och omkalibrerad bänk:
2mm__50cfm
4mm__96cfm
6mm__142cfm
8mm__180cfm
10mm__207cfm
12mm__227cfm
14mm__240cfm
16mm__245cfm
18mm__248cfm
20mm__250cfm
Som jag antog i början av tråden så hade inte testcylinderns diameter så stor betydelse i detta fall då ventilen öppnas snett in mot mitten och då borr/ventilförhållandet är 0,5, med större ventil har det mycket mera betydelse.




/Andre'