Motorrecept B234 450-500hk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Motorrecept B234 450-500hk

Inlägg av fsl »

Hej.
Lurer på hvor mycket denna setup holder til, eventuelt hva som bør endres.
Vet inte om det blir 98okt eller E85, ej heller komp. og ladd
Motoren skal först og främst brukas på gatan, men litt dragrace og bankörning blir det nok.

B234 blokk (underspyling från B204)
B204 vevaxel
B204 innsug
B234 topp, portad
AQ171 Penta kammar (nästan samma som B234, bare 1mm mer lyft eller så)
Wiseco smidd kolvar
SPM H-profil stakar
Alt balanserad og viktjusterad
Garrett GT3076R (.78 A/R divided 60mm exducer turbin, .60 A/R 58mm inducer)
Ajdens grenrør
Kina-IC med 3" anslutningar, 3" trykkrør
VEMS v3.3
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Värfor svarar ingen?
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fsl skrev:Värfor svarar ingen?
det fins inga bra svar på hur långt en viss motor håller, men man kan säga att mycket beror på hur du mappar , insprutning, tändning,och laddtryck och avgastryck.
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Just, men hur mycket trur du turboen räcker til på motoren? 58in 60ut .78 a/r divided? hur mycket ladd ca for 500hk?
är det noen andre uppgraderinger du vet trengs å gjøres på motoren for att palla lite motor? Vet at oljepumpsdrevet är dårlig, hva med vevaxeldrev osv? Skal köpa 12:9 bultar + topplockspakning fra klracing
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

det där med laddtrycket är ju svårt att fastställa då du kan få ut 500 hk på 1,5 - 2 bar, mycket spelar roll som portning, kamar, ventiler , komp med mera.

Edit: mitt råd att bygga en stabil båtten del för att sen kunna prova sej fram om man inte har gjort det innan o har bra koll på sakerna.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Linder skrev:det där med laddtrycket är ju svårt att fastställa då du kan få ut 500 hk på 1,5 - 2 bar, mycket spelar roll som portning, kamar, ventiler , komp med mera.

Edit: mitt råd att bygga en stabil båtten del för att sen kunna prova sej fram om man inte har gjort det innan o har bra koll på sakerna.
Hur høg komp bør jag köra?
Blir en stabil botten med wiseco kolvar og h-profil stakar med b204 smidd vev, blir det inte? :)
Sen 12:9 bultar och skärkantspackning :thumbright:
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Hvad bør uppgraderes på tändsystemet vid E85? Tänkte att köra fordelerløst ja
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 05, 2007 4:37 pm

Inlägg av Turbo-Datte »

Är B204FT vevar verkligen smidda?
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Vev, stakar og stempel är smidda originalt :)
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

fsl skrev:Vev, stakar og stempel är smidda originalt :)
Hvor sent vil f.eks en HX40 ladda vs GT3076R?
Er opptatt av best mulig 402m egentlig..
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Skriv svar