Grunden till nya grenröret lagt! :) *uppdaterad*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Grunden till nya grenröret lagt! :) *uppdaterad*

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Har kapat till nya grenröret nu,bara det roligaste kvar .... :roll:

Bild


Åsikter? ;)

Mvh Bjäle
Senast redigerad av Daniel Bjälevik den fre feb 11, 2005 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Porrigt! Svetsa inte fel nu.... :D
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Punktar du ihop det med MIG allt eftersom du tar isär det sen eller?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hoppas innerligt att du lyckas få till bra svetsar utan att det slår sig!
Är det TIG som gäller??

Ser kanon ut! :D

/Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Inlägg av q7even »

Samma längd eller?
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Från början va längden i stort sett lika,fick dra om ettans o tvåans rör mot vad jag hade tänkt mig så nu vet jag inte längre,va lite trött när jag åkte från garaget igår så jag mätte aldrig!
Hade tänkt punkta ihop det nu på plats,för jag har ingen tillgång till TIG i garaget,sen bygger jag nån form av jigg som jag tar med mig o sen får jag klura lite o kapa isär det!
Slutresulatet ska bli mycket intressant o se då jag inte har så stor erfarenhet av TIG o det här blir det första grenröret jag bygger!men det ska nog gå bra!
Uppdaterar sen om det lyckades lr sket sig totalt ;)

Mvh Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Inlägg av q7even »

Extern WG?
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bäst att du fixar några momentstag att hålla i turbon med, mot motorn, så det inte bryter så mycket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Jo det ska dit stag mellan toppen på motorn o turbon ,kommer sen :)
Extern WG ska dte oxå bli,funderra dock om jag ska ta ut ett rör på varje sida om collctorn lr två rör uppe på den?

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ta ut två rör precis innan turbon, lämpligtvis två böjar och led dom sedan till ett rör som du delar med en mellanvägg.
Du har ju gott om plats där på ovansidan..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

marmander skrev:ta ut två rör precis innan turbon, lämpligtvis två böjar och led dom sedan till ett rör som du delar med en mellanvägg.
Du har ju gott om plats där på ovansidan..
Jo precis men ska man ta et på varje sida av colektorn,lixom i mitten lr uppe på?? klurar på om uppå på blir sämmre od et skulel bli bättre med ett i mitten på varje sida?
Up ska dom ledas iaf för WGn hamnar mellan motor o turbo typ nånstans
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ett från varje på mitten är mitt förslag.. dom ska gå ihop till ett rör, men vara delade ända fram till ventilen.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det spelar nog inte så stor roll om dom tas uppåt heller, det finns mer utrymme att dra rören upp mot turbon och det är mer i flödesriktningen så det är kanske till och med bättre? Tror faktiskt det spelar mindre roll, men närmast turbon är där du ska ta ut dom givetvis, i kollektorn, som alla förstår.

Här är grenröret Jens körde 10.95 med på sin B20:
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Som Jens har byggt menar jag, fast att man tar två st böjar som man drar i flödesriktningen.. för att inte störa flödet..
Ja ja.. svårt att beskriva bilden man får i skallen :?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

så här blev det när jag fick punkta ihop det
Bild


Jo jag förstår hur du mednar marmander,o jag tror det blir så.tänkte på det,om man bara har anslutningen i grenröret i bra vinkel kan det väl inet spela någon roll om man drar röret bakåt mot flödesritkningen sen? avgaserna e ju deran inne i röret då??

//Bjäle
Bild
Skriv svar