Vilken H-profil vevstake skall jag ha?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Honza
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor maj 15, 2008 8:10 pm
Ort: Knivsta

Vilken H-profil vevstake skall jag ha?

Inlägg av Honza »

Hej

Funderar på att införskaffa ett par H-profil
vevstakar. Hittade dessa på SP motors hemsida,
men vilken ska jag ha?. Är det olika längd på stakarna?
Jag har en orginal volvo 16vmotor som ska
kompressorkonverteras och placeras i en Volvo 360 :D.


-----------------------------------C/C----Kolvbult.----Lagerläge
(1A)Volvo:B230-204-234-------152-----23-----------52
(1B)Volvo:B230-204-234-------158-----23-----------52
(1C)Volvo:B230-204-234-------145-----24-----------52
(1D)Volvo:B230-204-234-------142 ----24-----------52
(1E)Volvo:B230-204-234--------149----23-----------52
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 05, 2007 4:37 pm

Re: Vilken H-profil vevstake skall jag ha?

Inlägg av Turbo-Datte »

Honza skrev:Hej

Funderar på att införskaffa ett par H-profil
vevstakar. Hittade dessa på SP motors hemsida,
men vilken ska jag ha?. Är det olika längd på stakarna?
Jag har en orginal volvo 16vmotor som ska
kompressorkonverteras och placeras i en Volvo 360 :D.


-----------------------------------C/C----Kolvbult.----Lagerläge
(1A)Volvo:B230-204-234-------152-----23-----------52
(1B)Volvo:B230-204-234-------158-----23-----------52
(1C)Volvo:B230-204-234-------145-----24-----------52
(1D)Volvo:B230-204-234-------142 ----24-----------52
(1E)Volvo:B230-204-234--------149----23-----------52
Längden är olika på de stakarna ja, B234 tror jag har vanliga b230 längden dvs 152 men vågar ej lova, fråga spm. Sätt 3mm tjock cylinderlocks packning och kompressionsförhållandet borde landa på ca 8.5:1, på det komp.förh. kan du ladda rätt mkt...
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Kör du B230FT 1995-1998 så heter staken 1C hos Sten Parner iaf och är för 80mm slag med orginalkolv.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

taz82 skrev:Kör du B230FT 1995-1998 så heter staken 1C hos Sten Parner iaf och är för 80mm slag med orginalkolv.
kan inte være muli :shock: org stake i b200/230/234 er 1A= 152mm c/c
med org 80mm slag å org høyd på kolvar
har åsså brukt 158mm , men med spec venolia kolvar
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
LindqvisT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: ons nov 21, 2007 7:17 pm
Ort: Skara

Inlägg av LindqvisT »

Staken 1C är om du ska köra med b23 kolvar i b230 block!

Mvh
taz82 skrev:Kör du B230FT 1995-1998 så heter staken 1C hos Sten Parner iaf och är för 80mm slag med orginalkolv.
Skriv svar