BMW 528i E28 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Fränt med snik som funkar!
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kul att ni gillar :)


Tog ett ryck idag och bytte ut dom blåa slangarna till svarta, blev ju lite bättre i alla fall. Fast nå snyggt motorrum lär det väl aldrig bli :)

Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

riktigt coolt bygge :)

dina bygge är helt i min stil :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tjahopp, på väg hem från långshyttan igår så började motorn ticka som fasen, lyfte på ventilkåpan och såg att en vippa på sexans cylinder hade gått sönder. Efter jag hade studerat lite text på autopower samt utfört lite expriment på en lös topp kom vi fram till att toppen måste bort. Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt. Jag är inbiten FORD fantast och 70, 80tals fordar är ungefär 1375ggr enklare att skruva med. Tyvär så är det svårt att få lika prestanda så man måste tydligen hålla ut med helt vansinniga lösningar som galna tyskar som druckit för mycket öl på arbetstid tagit fram

Bild

Vippan på bilden är föresten en piratvippa, alla andra vipporna i motorn var BMW orginal
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

om du tar bort alla toppbultar och c-ringar på den sida som är trasig så kan du styra båda vippaxlarna framåt det som behövs för att byta den trasiga vippan utan att lyfta toppen!
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Få ur den första axeln var nog inga större bekymmer men kom inte på hur man skulle få tag på den andra och dra ur den. Men nu är toppen borta redan så spelar mindre roll
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

man får pressa ut den bakifrån. ser kolvar och förbränningsrummen bra ut annars?
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jepp ser mycket bra ut. inte ett enda spikmärke :) Kammen är kanonfin också så måste vara materialbrist på vippen då jag ställde spelet för två veckor sen bara

tänkte köpa en sån där packning som är 0.3mm tjockare. Bra ide?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Mikael S skrev:Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt.
Ja det är väll överlag på tyska vagnar, men å andra sidan tänkte inte ford till riktigt heller på pinton när man tar ut kammen bakåt :doh:

Iofs farsan bytte kam på nån gammal häck åt nån för en massa år sedan då blev det igenom torpeden :hihi:
Hollizini
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6

Inlägg av Hollizini »

Kör du av fler så kan jag skicka några fräscha original vippor till dig, original håller många gånger bättre än Febi skiten och alltsom oftast så skjuter man vipporna på 6an konstigt nog.
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nu funkar bilen som vanligt igen, Passade på att peta i en tjockare topplockspackning (0.3mm tjockare). Ska ge 9.0:1 i komp istället för 9.3:1 som är orginal

Hollizini: Ja nu har jag bara orginal monterat i bilen :)
Skriv svar