turbo på större V8 ....

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

turbo på större V8 ....

Inlägg av fizz »

har lovat å hjälpa en polare att skissa lite kring hans motorbygge ...

det hela kommer att utgå från en Ford 460 cui bigblock, som ska få
en strokad vev, och hamnar då på 514 cui.

vi hoppas väl kunna plocka ut en bra bit över 500 hk, men det ska vara någorlunda hållbart oxå ...

MegaSquirt kommer att sköta insprut, kanske tändning, om jag får som
jag vill ... motorn ska väl köras på E85 ...

de flesta frågetecknena rör väl själva turboinstallationen ..
hur lågt komp. ska man välja? ... hur många hästar kan man plocka ut
utan att försämra körbarhet/hållbarhet? ... vad för turbo´s (två är
önskvärt, och helst lagom ladd på lite lägre varv, eller?) ska man satsa på? ...

jaja, alla ideer och synpunkter är mkt välkommna!
(strokerkitét har beställts, $1699 är jue rea för ett "rotating assembly" :-D )
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Re: turbo på större V8 ....

Inlägg av peppe »

fizz skrev:har lovat å hjälpa en polare att skissa lite kring hans motorbygge ...

det hela kommer att utgå från en Ford 460 cui bigblock, som ska få
en strokad vev, och hamnar då på 514 cui.

vi hoppas väl kunna plocka ut en bra bit över 500 hk, men det ska vara någorlunda hållbart oxå ...

MegaSquirt kommer att sköta insprut, kanske tändning, om jag får som
jag vill ... motorn ska väl köras på E85 ...

de flesta frågetecknena rör väl själva turboinstallationen ..
hur lågt komp. ska man välja? ... hur många hästar kan man plocka ut
utan att försämra körbarhet/hållbarhet? ... vad för turbo´s (två är
önskvärt, och helst lagom ladd på lite lägre varv, eller?) ska man satsa på? ...

jaja, alla ideer och synpunkter är mkt välkommna!
(strokerkitét har beställts, $1699 är jue rea för ett "rotating assembly" :-D )
"vi hoppas väl kunna plocka ut en bra bit över 500 hk, men det ska vara någorlunda hållbart oxå ..."

Med överladdning är den där effekten ju relativt klen imo? - Men samtidigt som du säger att ni vill ha körbarhet och hållbarhet så kanske det inte är på tal om en dödar maskin.

Vad är det för innehåll i motorn f.ö. ang. hållbarhet.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Bygga den motorn i 500+hp i sug version e ju inte så hemskt svårt o endå få den relativt körbar..
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

500 hk på 8.4 liter är samma liter effekt som en 119hk B20 ??? volvo hadde 124hk standard!!!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Med samma liter-effekt som Jens B20 skulle det bli ungefär 1680 hk!! :-D
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skämtochsido det kan inte va svårt. en tryck preppad holly 850 och en hx55-60 så blir det svårt att komma under 700hk med en motor som är väldigt snäll och hållbar. spesifisera lite mer vilka grejor,tid,pengar,mål,chassi, ni har så kanse jag kan hjälpa till med ett konsept.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

en bra bit över 500 är väl runt 7-800 ... :-D
(den nuvarande 460´n har väl runt 500 hk, så allt över det är ett
plus)

målet är väl helt enkelt att vara snabbast vid rödljuset .. :lol:
grejorna är väl förutom den strokade veven (vilken är gjuten, det finns inga smidda vevar till Ford 429/460) blir väl smidda kolvar (jag vet inte vad det var för kolvar som ingick, men det går säkert att uppgradera) ett par alutoppar står högt på listan men det får vi se hur långt plånboken räcker, kam har vi inte funderat på än, men summit kan säkert rekommendera nått vettigt ... insug/avgas bygger vi själva, det blir MS som sagt ...
pengarna "flödar" inte, det finns inget spons osv. budgeten ligger nog runt 3 * vad stroker kit´et kostar ..
chassiet är ur säkerhetssynpunkt totalt värdelöst. diffad ford 9-tumsbakaxel i 4-länk, tyvärr trummor runt om. (föv är det en Ford Ranchero -59 det handlar om). det har funkat rätt bra, ramen är inte speciellt vridstyv dock, funderar på å kompletera med ett kryss ...

finns det något sätt att hålla ner vridet på en sansad nivå? vi har problem att få C6-lådorna att hålla någon längre stund som det är idag, iofs std. lådor, men vi har några att välja på, så vi ska renovera och preppa en ...

tanken är väl att det ska finnas möjlighet att styra laddtryck på något sätt,
så man kan få några extra hästar när det behövs ..

det finns eg. tillräckligt med hk idag, bilen är ganska lätt för att vara amerikansk, bara runt 1500 kilo, men den nuvarande motorn har bestämt sej för att inte vilja leka längre och kastade ut en stake genom blocket. så nu har ägaren fått storhetsvansinne ... mycket vill ha mer .. :?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Palmqvist »

Marco och grabbarna i sbm teamet körde ju sin motor i marcos gamla gat opel från början. Då var det mellan 1200 och 1500 häst ur cheva 350:in. Har för mig att det finns ett klipp med en bromsning av deras motor nånstans på formet. Men vill du inte ha mer än 500 häst och endast tillfällig effekt så verkar det lättare att ta till flaskan....Med rätt förgasare och ett par holley pumpar så måste det nästan vara svårt att plocka ut under 5 hundringen ur den motorn.
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Om ni inte måste åka ford motor/låda skulle det va bättre att sätta in en cheva och th400 eller liknande, billigare och hållbarare.

Ford lådorna är väldigt dåliga orginal.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

det ska nog gå att få ordning på den sörrö! ... :wink:
Older and YZer ....
melvin
Lite mer laddtryck

Inlägg av melvin »

Hur gick det med det här projektet?
Själv har jag en Mustang.. ett lite avstannat projekt med en 460 (ren borrad till 472 med trw kolvar), körde den faktiskt lite innan det hela blev ett projekt.

Men jag var väl mest nyfiken på vad ni har för botten i eran 460? Jag var själv inne på att överladda en strokad motor (bara för sakens skull) men kom fram till att mitt standard 2-bults block inte ändå skulle hålla så mycket mer än 600-700hk = meningslöst, eftersom en 514+ lätt hamnar på 600hk+ med hyfsade toppar och kam.
2bult 460 är inte särskilt hållbara och ett 429CJ block är inte så enkla att hitta. Eftermarknads blocken... finns ju om man har en jättestor plånbok.
Överladda ett standard 2bult 460 block leder nog rätt snabbt till att man helt plötsligt inte bara har ett 2bultat block utan dessutom ett 2-delat. ;)

Fords C6 lådor går att få hållbara, men de stjäl ganska mycket effekt. Vilket i och för sig inte skulle spela så stor roll med en sådan motor framför.

Toppar..?
Eftersom jag har ungefär 0.0 koll på motorer skag jag väl inte säga något, men dessa toppar: http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=5469 läste jag om i en truck tidning. På en 514 så vill jag minnas att de bromsade just under 700hk och då var det ändå inte så märkvärdiga bitar i den motorn. (hittade inte den artikeln nu)

Jag ska i alla fall sälja iväg alla mina 460+C6 prylar, men det är mest standard prylar. Jag vill in med något helt annat nu i min Mustang (om det blir en bil någon gång.) ;)
201m @ 7.375s
Pontiac TTA -89
Volvo 242-75
www.kiruna.info
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

kansje litt enklere om man tenker seg ford 460 som 2 stk 4sylinder på 3,7liter..... :D sen tror ja at holset hx40 ev hx50 vil duge....hx 40 vil gi svært hurtig respons... 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

melvin <- det går rätt segt ... bilägaren gjorde en investering i ett hus, som på sikt ska ge mera pengar till motorbygge ... :roll:

har inte funderat kring 2-bultade block, är de det allihopa? ...
det lät inge vidare dock ... :?
Older and YZer ....
Skriv svar