en bra bit över 500 är väl runt 7-800 ...
(den nuvarande 460´n har väl runt 500 hk, så allt över det är ett
plus)
målet är väl helt enkelt att vara snabbast vid rödljuset ..
grejorna är väl förutom den strokade veven (vilken är gjuten, det finns inga smidda vevar till Ford 429/460) blir väl smidda kolvar (jag vet inte vad det var för kolvar som ingick, men det går säkert att uppgradera) ett par alutoppar står högt på listan men det får vi se hur långt plånboken räcker, kam har vi inte funderat på än, men summit kan säkert rekommendera nått vettigt ... insug/avgas bygger vi själva, det blir MS som sagt ...
pengarna "flödar" inte, det finns inget spons osv. budgeten ligger nog runt 3 * vad stroker kit´et kostar ..
chassiet är ur säkerhetssynpunkt totalt värdelöst. diffad ford 9-tumsbakaxel i 4-länk, tyvärr trummor runt om. (föv är det en Ford Ranchero -59 det handlar om). det har funkat rätt bra, ramen är inte speciellt vridstyv dock, funderar på å kompletera med ett kryss ...
finns det något sätt att hålla ner vridet på en sansad nivå? vi har problem att få C6-lådorna att hålla någon längre stund som det är idag, iofs std. lådor, men vi har några att välja på, så vi ska renovera och preppa en ...
tanken är väl att det ska finnas möjlighet att styra laddtryck på något sätt,
så man kan få några extra hästar när det behövs ..
det finns eg. tillräckligt med hk idag, bilen är ganska lätt för att vara amerikansk, bara runt 1500 kilo, men den nuvarande motorn har bestämt sej för att inte vilja leka längre och kastade ut en stake genom blocket. så nu har ägaren fått storhetsvansinne ... mycket vill ha mer ..

Older and YZer ....