Turbo mata en zündapp?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Micke Johansson »

Om man skulle köra med en 70cc cylinder skulle det vell gå att få snurr på den ?? :shock:
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Här kanske man hittar en passande turbo:
http://www.mjmturbos.com/AAAmjm2ndpage.htm
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Micke Johansson »

Så jävla coolt en turbo mindre en en coca cola burk 8)
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
1. var tar all ladd vägen när kolven går ner och öppnar insug och avgas samtidigt??? jo allt ladd som inte ens finns kommer att rusa ut u avgas röret!! eller???
2. det allra bästa att köra för att få en effektiv 2taktare är att bygga en avstämd avgaspipa! konan i början "drar" ur avgaserna och hjälper bränsle/luft blandningen att komma fram, slut konen, den som går i hop sätter stopp på det hela så ej alla goa ångor drar åt helvete ut i avgasröre.
jag har ett program på datan hemma där man kan skriva in alla värdem på motorn och får en skräddarsydd pip till just den motorn du har!
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

stoffehansson skrev:nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
1. var tar all ladd vägen när kolven går ner och öppnar insug och avgas samtidigt??? jo allt ladd som inte ens finns kommer att rusa ut u avgas röret!! eller???
2. det allra bästa att köra för att få en effektiv 2taktare är att bygga en avstämd avgaspipa! konan i början "drar" ur avgaserna och hjälper bränsle/luft blandningen att komma fram, slut konen, den som går i hop sätter stopp på det hela så ej alla goa ångor drar åt helvete ut i avgasröre.
jag har ett program på datan hemma där man kan skriva in alla värdem på motorn och får en skräddarsydd pip till just den motorn du har!
Jag tror inte heller att det är så lyckat att bygga på en 2taktare..försök få tag på en 4taktsmotor o bygga på istället?
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

man kan helt enkelt säga att en tvåtakts motor blir lika lyckat som att sätta en turbo på en fyrtaktsmotor med en JÄVLIGT!! överlappande kam... om jag var moppe trimmare hade jag lånat two-stroke performance tuning, av han den där grahamsbrödet... sen hade jag byggt en avstämd pipa och portat, och köpt ett lustgas system... det kommer bli mest lyckat....
4eyez
Lite mer laddtryck

Inlägg av 4eyez »

Ja ä ingen expert. :-D Men ja kom att tänka på GMC:s gamla 2-taktsdieslar som hade roots-kompressor för att överhuvudtaget få i sig nån luft. Arbetar inte 2-taktsdieslar på samma sätt som bensinare.
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

dizzlarnas kompressor fungerar endast som en blås-pump för att blåsa bort all "dålig" luft i vevhuset... de har inge fin bränsle luftblandning att spara på, som en moped motor har... man kan sätta på en kompressor om man tycker det är kul, men det är mycket mer jobb än att tex bygga en bra krök, plus att en avstämd krök ger mer effekt, ett aldernativ är väl att bygga dit en avgs ventil typ, men det är också ganska avancerat...
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av powerpak »

[quote="stoffehansson"]nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????

Jo, om du använder en redan trimmad cylinder kommer du att få den effekten. om du däremot "flyttar" kanalerna en del genom att höja /sänka cylindern gentemot kolven så kan du ju sedan porta om den så du får betydligt mindre överlapp!? -inte så mycket svårare än att vrida isär avgas / insugskammarna?

grejen med överladd är väl att det inte är lika vanligt? :lol:
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Red_fox
För lite laddtryck

Inlägg av Red_fox »

kolla på speedriders.Där har några byggt kompressor matade moppar
runevaden
För mycket laddtryck

kopressor moppe

Inlägg av runevaden »

tjenna jag håller shälv på att bygga en komprssor matad mt50

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6351

det där med en smog pump skulle nog kunna va nått ska kolla upp det där. men klarar en sån att ge ordentligt me luft. vid 1 bar behöver en 65 cc ca 1000 liter per min.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Om du har en kolvstyrd två taktare så är det så att när kolven öppnar innsuget så är överströmningskanalerna stängda, alltså kans det inte blåsa ut ur avgas, det ända som borde hända är att man får in mera bränsle/luftblandnig i vevhuset=mer effekt.
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Här en länk till en som bygger på som kanske kan vara intressant ?

http://www.2-takt.se/610/index.php?opti ... mitstart=1
Skriv svar