B20 Mean Machine... 2.5L
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
"Editerat"
Kan säga att ja råkade börja i en ny ände...
Insugsplattor i
2172 för turbobruk med dellortos är tanken.. Tänkte att det var
lätaste sättet att testa nya toppen i sommar..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... insug1.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... insug2.JPG[/img]
marmander, svarar ditt inlägg sen.. Cops nu..
Kan säga att ja råkade börja i en ny ände...

2172 för turbobruk med dellortos är tanken.. Tänkte att det var
lätaste sättet att testa nya toppen i sommar..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... insug1.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... insug2.JPG[/img]
marmander, svarar ditt inlägg sen.. Cops nu..

Senast redigerad av Roger Persson den fre jun 20, 2008 11:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
marmander skrev:Mycket vackert insug mm.
Dock måste jag hålla med om att plenumet kunde utformas bättre och större. Antar att det ska i en rätt vass pinne i denna b20, då är det ännu viktigare med ett bra plenum.
MVH/
SM
Tackar..

Såg att motorn lever vidare i norge om jag inte misstar mej..?
Tror att jag kommer göra en mer genomtänkt tryckbox framöver..
Dock finns lite annat som ligger före..
Till den perfekta botten delen funderar jag på följande...
Runt 89.86 borr..
Funderar på billet paner vev med lång slaglängd..
Lite funderingar på titan med..
Såsom vevstakar och ev kanske
fräsa fram retaners i titan, allt 2140
som nitrerhärdas..
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tack själv, motorn lever vidare som sagt. Hoppas få se den live i sommar. Om inte så får vi nog se en mildare 500hk b30 i min nya 164 iafTackar.. Din 164 var riktigt imponerande.. Väldigt fint byggt..
Såg att motorn lever vidare i norge om jag inte misstar mej..?

Låter som din bottendel kan bli rolig. Ska du fräsa egna titanstakar i så fall? Kanske rent av kopiera en m-stake och fräsa den i titan, den har ju uppenbarligen en stark konstruktion.
Att köra långslagigt kan ju vara en bra idé för att få ut effekten på lägre varv och således få mindre belastning på stakar, vev och inte minst ventilmekanismen.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Funderar på köpa 14 st svets rörs böjar och 2st 1 meter rakt
rör från rinkabyrör och 4st långrörs böjjar från kl racing..
Jävligt sugen tyvär... Det blir pulssplit och över 500mm rör...
4st av böjar är för lite provisoriskt insug till dellorto 40:or...
Allt är 48.3mm och för rest insug och hela härligheten på
samma sida av motorn..
Går åt en platta på ca 420mm * 106mm*T20, extra bred undertill
för extra stadga.. blir ca 30mm*T20 som håller ihop grenröret
undertill mellan insugsplattorna sett.. Man får dock fräsa bort
ca 15-20mm djup ca 3mm för att det inte ska ta i blocket
undertill.. (Kommer även passa mot alu spjällhusen)
Turbon, holset kommer sitta långt fram roterad 90 grader
för utblåset bakåt..
Wastgate blir hks kopia 50mm..
Då va det beställt allting..
rör från rinkabyrör och 4st långrörs böjjar från kl racing..
Jävligt sugen tyvär... Det blir pulssplit och över 500mm rör...
4st av böjar är för lite provisoriskt insug till dellorto 40:or...
Allt är 48.3mm och för rest insug och hela härligheten på
samma sida av motorn..
Går åt en platta på ca 420mm * 106mm*T20, extra bred undertill
för extra stadga.. blir ca 30mm*T20 som håller ihop grenröret
undertill mellan insugsplattorna sett.. Man får dock fräsa bort
ca 15-20mm djup ca 3mm för att det inte ska ta i blocket
undertill.. (Kommer även passa mot alu spjällhusen)
Turbon, holset kommer sitta långt fram roterad 90 grader
för utblåset bakåt..
Wastgate blir hks kopia 50mm..
Då va det beställt allting..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
marmander skrev:Tack själv, motorn lever vidare som sagt. Hoppas få se den live i sommar. Om inte så får vi nog se en mildare 500hk b30 i min nya 164 iafTackar.. Din 164 var riktigt imponerande.. Väldigt fint byggt..
Såg att motorn lever vidare i norge om jag inte misstar mej..?
Låter som din bottendel kan bli rolig. Ska du fräsa egna titanstakar i så fall? Kanske rent av kopiera en m-stake och fräsa den i titan, den har ju uppenbarligen en stark konstruktion.
Att köra långslagigt kan ju vara en bra idé för att få ut effekten på lägre varv och således få mindre belastning på stakar, vev och inte minst ventilmekanismen.
Jag vet faktiskt inte om det blir
köpegrejer eller egentillverkat..
Vist b23m stakarhåller ju rätt bra..
H profil är dock lite roligare..

Tanken är att inte varva mer än 6000 varv..
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tittar man på många stabila stakar så är det faktiskt I-profil, ferrari kör med I-profil i titan. Titta på manley's högst specade stakar så är dom också I-profil.
6000rpm? Då behöver du inte något avancerat i botten, men visst ska man försöka hålla nere varvet... 6500-7000rpm är nog mer vettigt att satsa på dock och ett brett register.
6000rpm? Då behöver du inte något avancerat i botten, men visst ska man försöka hålla nere varvet... 6500-7000rpm är nog mer vettigt att satsa på dock och ett brett register.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
6000rpm belastar mera om slaget är långt. Parners vev är ju visst 92mm.marmander skrev:Tittar man på många stabila stakar så är det faktiskt I-profil, ferrari kör med I-profil i titan. Titta på manley's högst specade stakar så är dom också I-profil.
6000rpm? Då behöver du inte något avancerat i botten, men visst ska man försöka hålla nere varvet... 6500-7000rpm är nog mer vettigt att satsa på dock och ett brett register.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
marmander skrev:Tittar man på många stabila stakar så är det faktiskt I-profil, ferrari kör med I-profil i titan. Titta på manley's högst specade stakar så är dom också I-profil.
6000rpm? Då behöver du inte något avancerat i botten, men visst ska man försöka hålla nere varvet... 6500-7000rpm är nog mer vettigt att satsa på dock och ett brett register.
Skulle vara intressant göra en gigg och testa hur mkt
org stakar klarar innan dom böjs/sprängs.. Lite farligt kanske...
Undra hur pass stadiga stakarna skulle bli om man fräser fram
likvärdiga i 2541 seghärdat.. Och ev göra dom något bredare I profi...
Vad kan tänkas vara svagaste punkten på M:stakar..?
Motorn ja kör med nu sitter det b21et första ödim kolvar i
och B20B stakar med tillhörande vev..
Varvat ur 6500 varv med 1 bar i ladd som mest med denna botten..
Funkar riktigt bra.. Runt 25 graderr tänd vid 6000 varv.. 12 grader
vid 1200.. Kortad tändkurva..
Körde 0.7 bar med något lägre komp på b21a stakar
med tillhörande kolvar och b20b vev.. Dom förblev raka och fina..
Körde dock ganaka hög tändning, runt 40 graders tändning vid
6000 varv, org fördelare utan vakum 12 grader vid 1200 varv..
Stakarna höll dock inte kolvarna..

Trasiga stakar/kolvar beror nog mer på att man
själv gjort fel än att det är dålig konstrukltion..
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Jo, men i ärlighetens namn, snälla.. 6500-7000rpm ska väl en billetvev med dubbla motvikter klara av? Jag är inte utan akademisk utbildning jag heller och du behöver inte i alla (eller iaf i många) av mina inlägg försöka bevisa hur mkt bättre du kan räkna på saker och ting. 49 poäng av 50 möjliga på tentan i förbränningsmotorteknik på Chalmers tyder väl på att jag iaf klarat räkna något rätt.Finnsebbe skrev:6000rpm belastar mera om slaget är långt. Parners vev är ju visst 92mm.marmander skrev:Tittar man på många stabila stakar så är det faktiskt I-profil, ferrari kör med I-profil i titan. Titta på manley's högst specade stakar så är dom också I-profil.
6000rpm? Då behöver du inte något avancerat i botten, men visst ska man försöka hålla nere varvet... 6500-7000rpm är nog mer vettigt att satsa på dock och ett brett register.
Mer slag= mer kolvaccelleration (vid givet varvtal) och således större påfrestningar även på vev, vevstakar, block mm. Tar man även i beaktande att förhållandet mellan vevstake och slaglängd blir mindre så kommer även gejdkrafterna öka och bidra med bl.a. högre cylinderslitage.
Normalt brukar man räkna med att medelkolvhastigheten bör hållas under 25m/s i en hårt trimmad motor, vilket borde innebära ca 8150rpm med en 92mm vev.
PS.
Låt inte denna byggtråd spåra ur, då tar jag hellre bort mina inlägg.
DS.
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Började fräsa fram en ny grenrörsfläns..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen3.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen2.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen1.JPG[/img]
Blev precis klar med den..
Sparar lite bild-godis på den helt färdiga flänsen till i morgon..
Fan, jag vill ha mina rörkrökar nu!
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen3.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen2.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen1.JPG[/img]
Blev precis klar med den..
Sparar lite bild-godis på den helt färdiga flänsen till i morgon..
Fan, jag vill ha mina rörkrökar nu!

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
marmander skrev:Jo, men i ärlighetens namn, snälla.. 6500-7000rpm ska väl en billetvev med dubbla motvikter klara av? Jag är inte utan akademisk utbildning jag heller och du behöver inte i alla (eller iaf i många) av mina inlägg försöka bevisa hur mkt bättre du kan räkna på saker och ting. 49 poäng av 50 möjliga på tentan i förbränningsmotorteknik på Chalmers tyder väl på att jag iaf klarat räkna något rätt.Finnsebbe skrev: 6000rpm belastar mera om slaget är långt. Parners vev är ju visst 92mm.
Mer slag= mer kolvaccelleration (vid givet varvtal) och således större påfrestningar även på vev, vevstakar, block mm. Tar man även i beaktande att förhållandet mellan vevstake och slaglängd blir mindre så kommer även gejdkrafterna öka och bidra med bl.a. högre cylinderslitage.
Normalt brukar man räkna med att medelkolvhastigheten bör hållas under 25m/s i en hårt trimmad motor, vilket borde innebära ca 8150rpm med en 92mm vev.
PS.
Låt inte denna byggtråd spåra ur, då tar jag hellre bort mina inlägg.
DS.
MVH/
Simon
Parner veven till b20 är tom 92.5mm i slag..

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=90
Känns lite synd korta ner stakarna 6.25mm..
Iofs kolvarna jens kör med, vw/bmw
kolvar kräver att blocket planas 6-7mm med std vev så dessa
vore nog bättre köra med till parner veven då kanske man i
bästa fall tom kan ha någon halv mm längre stake..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Körde rätt snäll matning och allt i ett skär med en 16mm
fyrskärig rivare, 630 varv/min och 60mm/min i matning
(0.1 per varv, 0.025 skär), finskär 800 varv och 150 matning
med samma fräs..
Insugsplattorna ja kört passar i hålet, 1mm spel runtom..
Körde så att grenröret även kommer passa på en topp utan
rest insug..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen4.JPG[/img]
Fått order status skickat både från rinkarbyrör med nu..
Så nu väntar man på DHL..
fyrskärig rivare, 630 varv/min och 60mm/min i matning
(0.1 per varv, 0.025 skär), finskär 800 varv och 150 matning
med samma fräs..
Insugsplattorna ja kört passar i hålet, 1mm spel runtom..
Körde så att grenröret även kommer passa på en topp utan
rest insug..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen4.JPG[/img]
Fått order status skickat både från rinkarbyrör med nu..
Så nu väntar man på DHL..

- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Finns ju tom. VW kolvar som har typ 34,5mm komphöjd om jag inte minns fel..Känns lite synd korta ner stakarna 6.25mm..
Iofs kolvarna jens kör med, vw/bmw
kolvar kräver att blocket planas 6-7mm med std vev så dessa
vore nog bättre köra med till parner veven då kanske man i
bästa fall tom kan ha någon halv mm längre stake..
Vilket borde innebära att du kan köra med typ 160mm långa stakar och får då ett vettigt förhållane på drygt 1,7:1

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
De kolvarna med 34,5mm skulle väl vara klena har jag för mig?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836