Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Kanske det. Men det krävs för mycket ombyggnader för att gå på en sån sak nu. Prio ligger på att använda delar som (nästan) passar ihop för att jag ska vara säker på att få ut bilen tidigt i vår. Det har jag ju sagt förut, men...
Hade jag börjat riva i bakvagnen idag hade jag inte använt Sierradelarna alls. Då hade det antingen blivit en fyrlänk med Mustang 8,8-tummare (löjligt billiga delar och rätt enkelt att få det att fungera bra) eller möjligen BMW-delar rakt igenom.
Ikväll har jag börjat måtta för ett 3-tums avgassystem. Men det är trångt för dämpare...
Ingen Appledämpare får plats så det lutar åt Simons. Om man kan välja mellan en kort och tjock dämpare först, eller en lång och smal ("Turbex", 625 mm lång och 125 mm diameter), vilken är då klokast tro?
Som slutdämpare blir det antingen en KL racing rostfri, eller en simpel Simonsburk.
/Gustaf
Hade jag börjat riva i bakvagnen idag hade jag inte använt Sierradelarna alls. Då hade det antingen blivit en fyrlänk med Mustang 8,8-tummare (löjligt billiga delar och rätt enkelt att få det att fungera bra) eller möjligen BMW-delar rakt igenom.
Ikväll har jag börjat måtta för ett 3-tums avgassystem. Men det är trångt för dämpare...
Ingen Appledämpare får plats så det lutar åt Simons. Om man kan välja mellan en kort och tjock dämpare först, eller en lång och smal ("Turbex", 625 mm lång och 125 mm diameter), vilken är då klokast tro?
Som slutdämpare blir det antingen en KL racing rostfri, eller en simpel Simonsburk.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Inte uppdaterat på evigheter men eftersom säsongens första raktframrejs är imorgon kanske det är dags.
Det blev som sagt en Quaifediff och så garderade jag med en Borg-Warner T5 från Sierra Cossie, samt sviktstålsdrivaxlar. Hoppas det håller nu.
Hittills har jag bara kört konbana i år (och lite drifting), men effektkurvan är inget vidare för sådana övningar.
Före semestern kopplade jag in launchcontrol, flatshift och line lock. Jag har testat lite starter för att försöka bli av med studsandet i bakvagnen och kanske hittat hyfsat rätt.
Idag gjorde vi en dubbelkoll av tryckläckage (hittade inga) och mappningen inför Fällfors. Så nu är det bara att hoppas
/Gustaf
Det blev som sagt en Quaifediff och så garderade jag med en Borg-Warner T5 från Sierra Cossie, samt sviktstålsdrivaxlar. Hoppas det håller nu.
Hittills har jag bara kört konbana i år (och lite drifting), men effektkurvan är inget vidare för sådana övningar.
Före semestern kopplade jag in launchcontrol, flatshift och line lock. Jag har testat lite starter för att försöka bli av med studsandet i bakvagnen och kanske hittat hyfsat rätt.
Idag gjorde vi en dubbelkoll av tryckläckage (hittade inga) och mappningen inför Fällfors. Så nu är det bara att hoppas

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Ja, fortare än 18.34 blev det 
Bara två repor idag (lite mek med tidtagning, lite vinglande bilar, lite duggregn). Den första funkade rätt okej, men 60-fotstiden var inget vidare , 2.00s. Fast 12.43 och 179 km/h är ju inte så tokigt.
Nästa repa testade jag att launcha med mindre laddtryck - den bygger tryck i "steg" på launchen så nu stack jag med 0,5-0,6 nånstans istället för 1 bar. Men då boggade den ned så det blev inget att skriva hem om.
Imorgon testar vi med lite mindre däckstryck och sitter starten så kanske vi ska försöka öka slutfarten lite också.
/Gustaf

Bara två repor idag (lite mek med tidtagning, lite vinglande bilar, lite duggregn). Den första funkade rätt okej, men 60-fotstiden var inget vidare , 2.00s. Fast 12.43 och 179 km/h är ju inte så tokigt.
Nästa repa testade jag att launcha med mindre laddtryck - den bygger tryck i "steg" på launchen så nu stack jag med 0,5-0,6 nånstans istället för 1 bar. Men då boggade den ned så det blev inget att skriva hem om.
Imorgon testar vi med lite mindre däckstryck och sitter starten så kanske vi ska försöka öka slutfarten lite också.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
12.26s pch 180 km/h bästa idag, men det vill spinna. 60-fot på 1,87s på den repan.
Sedan har vi laborerat lite med däckstryck och sånt men eftersom regnet kommer och kyler av banan (tror jag...hehe) emellanåt är det svårt att pricka rätt. Det blev i alla fall några mer 12.40-repor, med lite saker att förbättra.
Jag lurar som bäst på om jag ska sänka både startvarv och däckstryck till imorgon, eller bara däckstrycket. Nu körde jag på 0,9 bar sista svängen, men det spann friskt.
/Gustaf
Sedan har vi laborerat lite med däckstryck och sånt men eftersom regnet kommer och kyler av banan (tror jag...hehe) emellanåt är det svårt att pricka rätt. Det blev i alla fall några mer 12.40-repor, med lite saker att förbättra.
Jag lurar som bäst på om jag ska sänka både startvarv och däckstryck till imorgon, eller bara däckstrycket. Nu körde jag på 0,9 bar sista svängen, men det spann friskt.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå