Hur grov bränsleslang behövs?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Doxs
Lite mer laddtryck

Hur grov bränsleslang behövs?

Inlägg av Doxs »

Hej

Har fått höra att det var 10 mm innerdiameter som gällde för att det skall räcka till 300hk. Sen har jag fått höra att det skall räcka alldeles utmärkt med 8mm innerdiameter...

Det är till en hoj och kommer förmodligen se ut enligt följande:
Tank med direkt matning till någon form av standardfilter och sedan en Biltema pump 52-202, blir nog 1-2dm fall ifrån tank till pump.
Tänkte ta en sväng förbi Mekonomen eller liknande och hitta lämpligt filter ifrån turbo bil med så mycket effekt som möjligt i original utförande.

Kommer köra med 3 bars bränsletryck och överladda ca 1 bar.

Själva pumpen har ju nästan 13 millimeters innerdiameter och gängad anslutning på ena sidan, men samtidigt så verkar det sitta strypningar längre in. Detta är på samma sida som de båda elektriska anslutningarna sitter.

På andra sidan så är det 10mm innerdiameter utan restriktioner i röret, men samtidigt så är det inte gängat utan röret har bara en fläns.

Hur mycket effekt räcker egentligen olika dimensioner av bränsleslang/bränslerör till med ovanstående förutsättningar?
8mm samt 10mm är väl de som är av störst intresse.

MVH
/Leo
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

kör helst 12mm slang från tank till pump.
sen tar du 8mm från pump til filter å sen vidare till fuelrail....
det räcker gott å väl....
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

har kört ca 198 i slutfart med en bil på 1720kg på etanol och ca 5mm innerdiameter på många ställen men mest runt 7mm.... ca 600hk.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av raceputte »

Eftersom jag jobbat med hydraulik en del, så känns det lite fel att räkna slangdimension efter effekt. Sånt beräknar man utifrån: längd, flöde, tryck och viskositet. Det finns tabeller för dimensionering med alla parametrar. Logiskt sett så bör du klara dig med betydligt vekare slangar på en hoj, där du kanske bara har 50cm mellan tank och fuelrail, än på en bil, där du ibland har 3-4 meter "fågelvägen".
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

raceputte skrev:Eftersom jag jobbat med hydraulik en del, så känns det lite fel att räkna slangdimension efter effekt. Sånt beräknar man utifrån: längd, flöde, tryck och viskositet. Det finns tabeller för dimensionering med alla parametrar. Logiskt sett så bör du klara dig med betydligt vekare slangar på en hoj, där du kanske bara har 50cm mellan tank och fuelrail, än på en bil, där du ibland har 3-4 meter "fågelvägen".
Hade du inte kunnat lägga ut hur man räknar ut det, eller om du vet var man kan hitta några tabeller?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

http://www.engineeringtoolbox.com/willi ... d_645.html

Hittade lite snabbt en uträkning om man använder tum.
Ju högre tryckfall desto mer måste ju pumpen kompensera.
Om man räknar på att inte gå över en strömningshastighet på 7m/s så borde man väl vara hemma? (iaf inom hydrauliken, haha)
Doxs
Lite mer laddtryck

Inlägg av Doxs »

Härligt då vet jag att jag kommer klara mig med 8mm innerdiameter, kommer ju inte vara långt mellan pump och fuelrail. :D

Då kommer ju nästa fråga, någon som har ett filter att rekommendera?
Gärna från Mekonomen eller liknande så att jag bara kan åka in och handla ett.

Vad skall man satsa på förresten, suga genom filtret eller trycka igenom det? Har läst både och så vet inte riktigt vad jag skall tro.

MVH
/Leo
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Elektriska bränslepumpar brukar vara mycket känsliga för skit. Dom kan helt enkelt fastna.

Har man en hemmasvetsad bränsletank eller catchtank så skulle jag ha ett filter före pumpen i vilket fall.

Problemet med filter före pumpen är att pumpar är mycket sämre på att suga än trycka. Filtret behöver därför ha betydligt större area om det sitter på sugsidan annars kan tryckfallet göra att pumpen tappar kapacitet.

Själv satte jag filter både före och efter pumpen.
Skriv svar