olika inducer diam effekt?

Diskussioner för erfaret folk
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

olika inducer diam effekt?

Inlägg av primer »

Har som valigt kört ras på min turbo och ska försöka hitta en ersättare som är ungefär lika som den jag hade förut
som har ett kompressorhjul som har 61mm inducer och 91mm exducer a/r70 och en turbin som har 74mm inducer och 64.5mm exducer tror det är p-trim 0.84a/r på turbinhuset twinnentry

har hittat en kkk29 med inducer på 61mm och exducer på 89mm kompressorhuset ser aningen större ut än min gammla turbo! turbin inducer 82mm och exducer 69mm avgashus 12 twinnentry

har bromsat ur 514hp på bakujulen med den gammla turbon på 1.85-2.0bar
frågan är är kkk29 turbon aldeles för stor/liten? vet att turbinen är större på kkk turbon men borde funka ändå med
men med lite segare spool?
nån som har erfarenhet av denna kkk29 jämfört med garret
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..

2,3liters motor
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..

2,3liters motor
ok får mäta mottrycket då jag vet att mottrycket var under laddtrycket med garret turbon iallafal vi får se
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

hur mäter man mottryck i en turbo?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

är bara å svetsa dit en nippel å skruva dit ett bromsrör med en slangstump till en laddtrcksmätare :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
abdominazer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jun 27, 2005 4:16 am

Inlägg av abdominazer »

Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..

2,3liters motor
VA?

Hadde du fullt med en 69mm avgasdel vid 3200 varv , och mycket mottryck?
Audi 200 TQ 12.38@181 med E85!
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

abdominazer skrev:
Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..

2,3liters motor
VA?

Hadde du fullt med en 69mm avgasdel vid 3200 varv , och mycket mottryck?
låter ganska otroligt men jag ska inte säga inte återkommer med den informationen i kväll ska ut å provköra snart
har hört flera som kör k29 på bmw 6or och det blir mycket mottryck!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.

Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.

Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.

Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..

Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

har nu varit ute och provkört lite och har mätt mottrycket i grenröret och
det var ganska högt men ändå inte högre än med garret turbon ca 1kg laddtryck var det 0.8kg i grenröret! och vid 2.0bar laddtryck var det exakt 2.0bar i grenröret åxå även lika vid 2.5bar laddtryck ska inte köra med det trycket men ville bara testa bilen går gött iallafal kanske en smula senare tryck än med garret aggregatet!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fann ingen mer info om min kkk29installation, men jag har skarpt för mig det som jag sa, men nått kan jag ju ha förvrängt med alla turbo byggen.

Men avgastryket verkar ju inte svika sen sist :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
abdominazer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jun 27, 2005 4:16 am

Inlägg av abdominazer »

Tommy Luhr skrev:kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.

Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.

Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.

Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..

Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
JAJA men då var det knappast en gamal trött 240 som du skrev ovan....
Audi 200 TQ 12.38@181 med E85!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Inducerarean/4,7 ger ett bra riktvärde, men givetvis spelar det roll hur motorn och dess kringutrustning är uppbyggd, bränsle mm.

Dom flesta K29 har väl mått kring 61mm in och 70 ut om jag inte minns galet.. borde funka som en ersättare.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

abdominazer skrev:
Tommy Luhr skrev:kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.

Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.

Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.

Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..

Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
JAJA men då var det knappast en gamal trött 240 som du skrev ovan....
Läs tråden en gång till, tror du missade en sak där :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar