Behövs ställbar btr till denna setup?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
cats
Lite mer laddtryck

Behövs ställbar btr till denna setup?

Inlägg av cats »

Håller på att turbokonvertera en Bmw 325 (e36) och funderar på om en ställbar btr vore bra att ha installerad från början. Är dock något osäker på vilka situationer man kan komma att behöva ha en.

Lite fakta om motor och effektmål:

Ickevanos M50B25 standard topp/botten sånär som sänkt komp (MLS+ARP).

680cc@3bar spridare. Walbro i tank pump. I övrigt helt orginal bränslesystem.

Vems insprut.

Precision SC44 turbo.

Siktar på ca 400hk i motorn (drygt 1 bar i ladd).

Har tänkt köra på bensin (även om jag har börjat fundera på e85).

Bilen ska användas som en bruksbil (under den saltfria delen av året).
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

nej det behöver du inte .... dina spridare räcker nånstans mellan 650-700hk på en 6 cylindrig bil på vanlig soppa ... på det tryck dina spridare är beräknade på

kör på bara :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
cats
Lite mer laddtryck

Inlägg av cats »

Jo att spridarna räcker mycket längre (i synnerhet på bensin) än vad jag tänkt plocka vet jag. Men åt andra hållet då, tex inför besikting.. då kommer ju bilen vara sugmotor. Går det med så "stora" spridare att klara avgasgränserna? Har läst att det kan vara svårt att få till en jämn och fin tomgång med större spridare. Och att någon löste det med att ställa ner trycket lite. Eller gäller det bara jättespridare typ 1600cc?

Inte för att det är så jobbigt att sätta i original spridare till besiktning men ju mindre skruva, ju bättre :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

680cc är ju inte speciellt stora, med vems så kan du ju lätt mappa den så den håller lambda 1 på tomgång samt vid 2500 varv som sugmotor vilket är det dom kollar på sbf! Ska du köra e85 satsa på 1000cc direkt då dom inte är mkt dyrare än storleken du tänkt dig och samma sak där dom är inte heller nå problem att mappa för besiktning.
Skriv svar