chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har du beställt grejen till mig me? :roll:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

var beställde du kylfläkten ifrån
//Niclas
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:var beställde du kylfläkten ifrån
//Niclas
http://store.summitracing.com/partdetai ... 01&FROM=MG Tänkte försöka rymma en 10"are bakom njurarna innan ic'n.
Beställer från summit och åker till miami på tisdag. Blir till å ha en extra väska med sej så man får hem all grejjer:hihi:
Nicke Nyman skrev:Har du beställt grejen till mig me? :roll:
Nä jag vet inte va du ska ha ju :doh: maila om det
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Toppmek hos CH i den übergrymma källaren.

Efter att den förra toppen mest troligt spruckit så kom ett beslut på att meka ihop en ny topp, meka dit turbo och besikta. Allt eftersom tiden gått och så var de ikväll dags för att se om de funkade med Dr Skräck 304 graders kam med org pianokolvar. Mest troligt inte är vår slutsats. Orkar inte skriva någon längre utläggning nu, men kommer lite bilder iaf.

Här är kolvtypen som inte kommer överens med DrSkräck 304graders..
Bild

Vi påbörjade även ett växellådsmek för att jag ska ha ett litet drev samt 2st brickor ur en lådan CH har liggandes. Men de jobbet skenade iväg och vi blev inte klara, dels pga regn och även på att vi inte vet riktigt hur vi ska gå vidare. Medbringaren på lådan satt som svinet iaf... Här kommer lite bilder på de...

Bild

Bild

Bild

Sen, hur vi ska få loss resten, jaa de vet vi inte riktigt än men blir väl att doktorera i de..

Nu är de sängen som gäller! God natt! 8)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Jasså Nyman han uppdatera medans jag skrev på min kant :banka:

Nu är jag på gång igen iallafall. Har lyckats förhandla fram en garagemånad utan husbyggnationer bara jag byggde klart utbyggnaden. Jösses va snabbt huset blev klart :hihi:

I sommar så sprack toppen på min besiktningsmotor. Jag vet inte varför toppen spruckit eller om det varit så länge. Det yttrade sej bara då jag verkligen snöt ur bilen över 7000varv. Då började den att gå dåligt tills den kallnat. Trött och orkeslös gick knappt å varva upp till 4000varv och väldigt mycket förgasarknallar. I expantionskärlet så pös det mystiskt pulserande å den kunde gärna trycka ur sej lite vatten. När jag lyfte toppen så fanns en spricka på 2ans insug till vattenkanalen samt lite små sprickor runt tändstiften och mellan insug/avgas.

Nya planen är att göra ett grenrör och montera turbon på besiktningsmotorn och regbesikta. Nu blev ju lite extra jobb med ny topp så jag hoppas jag hinner innan snönkommer. Det finns risk att jag kör med orginalinsug istället för separataspjällen genom besiktningen. Det blir mycket mindre aluminiumsvets jobb då och jag kommer ändå måsta ha hjälp av en massa polare för att få ihop det här.

Jag har skaffat en ny topp/orginalinsug. Hittade en 1,8i topp på skroten med kass kam/vippor som jag skambjöd på. Jag å Nicke Nyman har iaf slipat in ventilerna och moterat kammen. Nicke vägrade å skruva med mej om jag inte stoppade i schrickkammen som låg på hyllan å väntade på att finmotorn ska bli klar.

Jaja 304an åkte i toppen med schrickfjädrarna å mina finaste vippor. Hoppas ventilerna går fria tänkte vi... Ringde Bosse å hörde vad han trodde. Mäta, kolla å känn efter blev såklart svaret. Blir ju förståss så när man kombinerat botten med en annat topp samt trimkam

Sagt å gjort vi testade att montera toppen för å känna på frigången. Det fanns ingen frigång alls. Det tog i ventilerna direkt. Insug sticker ur toppen 4mm och avgas 3mm. Kolvarna vänder vid blockkanten och packningen är cirka 1,5mm. Klart det tar i :snyft: Kolv domen verkar inte vara i vägen iaf

För å komma vidare så måste antingen orginalkammen tillbaka i eller så får vi lura ut dr.Olsson med instruktioner i monsterventilfräsning :headbang:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Surt att toppen var sprucken, men det kanske var lika bra så du fick Arslet ur nångång och får dit snigeln. :lol:

Har ni tagit ur förbränningsrummen på 1,8i toppen? Slår inte kolvarnas Dome i toppen annars?
Angående ventilfräs så har ni ju en metod som jag "lånat" av er fungerar kalasers.
Bild
Bild

Lycka till med Besiktningen. Det går nog bra.
//N
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:Surt att toppen var sprucken, men det kanske var lika bra så du fick Arslet ur nångång och får dit snigeln. :lol:

Har ni tagit ur förbränningsrummen på 1,8i toppen? Slår inte kolvarnas Dome i toppen annars?
//N
Jo skönt å få lös arslet hehe. Har lite mätningar å göra bla kolla noggrant att kolvarnadomen rymms när toppen är riktigt dragen.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hm det känns konstigt att ventilerna inte ska gå fri, ventilerna kommer inte att ta i domen utan dom kommer att ta i den plana ytan utanför domen om lyftet är för stort. jag har urtagfräsar om det behövs
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

eller vänta nu, jag har lånat ut dom till robban tror jag
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Detta måste lösas! Jonas kanske kan kika förbi nån kväll?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

ikväll efter 21,42? ring isåfall
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

jo dom ligger på hyllan här
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Håller med Jonas att det borde vara kanten på ventilen som tar i kolven utanför domen, så var det på min iaf, med 304 pinne.

Det är nog bra att du kollar noga så kolvarna inte tar i toppen då de kolvarna inte är anpassade till topplocket. du kan ju kolla utan packningen på plats, då har du ju lite marginal om det går fritt vill säga. Men det där har ju in koll på eller hur, :D
//N
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:Håller med Jonas att det borde vara kanten på ventilen som tar i kolven utanför domen, så var det på min iaf, med 304 pinne.

Det är nog bra att du kollar noga så kolvarna inte tar i toppen då de kolvarna inte är anpassade till topplocket. du kan ju kolla utan packningen på plats, då har du ju lite marginal om det går fritt vill säga. Men det där har ju in koll på eller hur, :D
//N
Nu är det kollat, monterat och varmkört. Det var såklart kolvdomen som tog i förbränningsutrymmet så det blev ett lite slipjobb på toppen. Ska slänga upp bild senare. Ventilerna går fria med ca 1,1mm och tillsvidare så kör jag med fast kamdrev så jag inte gör bort mej i nån justering. Den blev oroligare på tomgången med 304an i och behöver en ny mapp för att gå snyggt. Fick bra hjälp av både Nicke å Jonas
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Verkar bra det här :thumbright:
//N
Skriv svar