Tompas Volvo 940 turbo projekt Update: 18/4 påställd o ute

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Tackar :)
Okej heh :)


Funderar lite på dessa nu.

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Idag tänkte jag montera sänk/väghållningssatsen men kom inte så långt då den nedre bulten till stötdämparen verkligen sitter stenhårt. Fick loss muttern men får inte ut bulten :evil: Verkar som om jag får kapa sönder bult/dämparen för att få loss skiten. Så jag tog tag i rosten som va på skärmkanterna när jag ändå va där o höl på. Här kommer några bilder som vanligt ;)

Bild
Rosten som finns
Bild
Man ska aldrig börja hacka med en kniv där det ser rostigt ut ;) Lagade bara igen hålen med kemisk metall sålänge :lol: Ska ta o kapa rent o byta plåten där i vinter sen när bilen ändå kommer stå i garage hela vintern :D
Bild
Lackat o lite rostskyddsmassa :)
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Fortsatte idag med att försöka få loss bultarna o det gick efter mycket våld med hammaren så lossnade dem :D Sen va det bara o sätta dit dom nya dämparna o fjädrarna o det gick ju utan problem. Slipade även bort lite rost på andra sidan också o lackade. Sen va det dags o börja med framvagnen. Har rivit bort fjäderbenet o allt nu men sen blev det rätt sent o jag trött så jag fortsätter imörn. Då blir det lite rengörning också o ha på lite ny rostskyddsmassa på en del ställen o sen montering.
Lite bilder ;)

Lite rost o fixa
Bild
Nytt o fint :D
Bild
Dags o börja riva lite :P
Bild
Hmm det fattas nått
Bild
Redo att skruvas ner :D Lägg märke till den riktigt gammla o coola brandsläckaren som den blå pilen pekar på :) Kan fixa fler bilder på den om någon vill se
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

hoppas det blir bra med den nya v-satsen hoppas den håller lite kvalle iaf 8)
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Jaha idag är det bara regn o regn så det blir nog inte mycket skruva på bilen idag :( Hatar att man har lite litet garage :evil:
Blir nog o börja på mitt nya datorbygge istället med nytt chassi o nytt vattenkylningssystem :P

Regn regn regn
Bild
Dom nya fjädrarna är lite kortare :)
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Sådär idag kunde jag göra klart allt i alla fall :D Dock gjorde jag en liten tabbe o glömde att lufta/pumpa lite med dämparna fram som man tydligen skulle göra :oops: Så när jag sänkte ner den i gungade på den blev jag fundersam till varför den gungade lite konstigt. Tror ni det går att stå o gunga lite på bilen o bara köra lite så släpper det eller måste jag riva ner allt igen? :( Här kommer några bilder

Klart :D
Bild
Nu ser det lite bättre ut :)
Bild
Bild



Va även o hämtade ut ett paket idag :D

Bild
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Sådär nu är r-vingen lackad (sprayburk) och monterad :D Tycker passformen va lite sådär men annars helt ok :D Får se om jag lackar om den med riktig färg i vinter sen. Blev rätt bra ändå för att vara sprayburk men går o få bättre, spec underarbetet. Men Blev nöjd med den annars :d Ser lite roligare ut bak nu. Verkar som att oljetrycksmätaren har gått sönder också :evil: får se om den ändrar sig sen men nu står den på ca 1 bar o rycker lite helatiden, även när bara tändläget är på :cry: så den verkar paj.

Bild

Bild

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Luddfig
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 22, 2005 8:44 pm
Ort: Nyköping/oxbacken

Inlägg av Luddfig »

Du börjar få nice finish på bilen nu :thumbright:
Snart dags att börja med motorn!! :)


MVH//Ludde
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Tackar :D
Jo det börjar bli det tror jag hehe :lol:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Måste tacka för kommentarerna :D Sånt som gör att man vill fortsätta o bygga o posta bilder :)

Satt o lekte lite o photoshop nyss o drog på ett par super dtm o lite toning på bilen o tycker det blev riktigt najs 8) Vad tycker ni? Har svårt o bestämma mig för fälgar, super dtm är ju bara så snygga men känns nästan lite föör vanliga tyvärr. skulle va kul med några som är lite ovanligare.

Såhär blev den 8)
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
ll ll
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre nov 30, 2007 6:25 pm

Inlägg av ll ll »

Super DTM är för vanliga dom här såg bättre ut :D
Bild
/ Jonas Sköld
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

ja dom där är ju faktiskt coola
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Nu börjar i alla fall mitt andra projekt bli klart :D Har ju lagt stenplattor utanför garaget under sommaren så man har nått bra ställe o va på när man skruvar/hissar bilen o sånt plus en bra yta o parkera på me 8) Soppade i lite mer sand i springorna på plattorna idag o sen ska det bara fyllas upp med lite jord vid sidorna för det blev lite höjdskillnad när man planade ut marken :D

Såhär ser det ut :D Tycker det blev helt ok.
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Idag köpte jag ett par biliga fälgar av en jobbarkompis :) Tänkte att jag testar med dom sålänge o ser hur det ser ut. Fälg o däck har bara rullat några mil typ :)
18" 225/40


Han bara ta bort gammla fälgen o börja måla bromsoket så började det ösregna :( Så efter att ha sprungit ut o in mellan skurarna så ledsnade jag o gav upp efter jag fått ditt första fälgen :lol: Får fortsätta imorgon om det är bra väder. Varför ska det alltid börja regna när man kommer hem från jobbet för :x

Bild

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Sådär nu sitter alla fälgarna där dom ska :D Trodde först inte jag skulle bli klar idag heller då jag behövde spacers fram märke jag när jag skruvade fast dem så snuddade dom mot fjäderbenet. Men som tur va så hadde polaren 4st 5mm från biltema :P så det räckte o sätta på alla :D Är riktigt nöjd med fälgarna faktiskt 8) Vilket märke det är vet jag inte :oops: Det står exclusive på centrumkåpan.

Här kommer några bilderm regn som vanligt!!!

Bild

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Skriv svar