Bosch motorsport 1600cc spridare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Bosch motorsport 1600cc spridare

Inlägg av backeliten »

Jag tog och undersökte en bosch 1600cc ( 0 280 150 842) spridare lite närmare vad det gäller öppning och stängningstider då det inte är helt trivialt att ställa in dessa spridare.

Hoppas det kan vara till något nytta och ge lite insikt i vilka problem man kan stöta på.

Dokumentet kan nog kräva att man kan en del om elektronik för att förstå den fullt ut, men kan vara intressant ändå :)

Detta är en första release, så finns det kan finnas smärre fel i dokumentet

Håll till godo:
http://www.backeliten.net/Spridare/1600cc.pdf

Jag är öppen för förslag om alternativa testmetoder eller ev fel jag har gjort i undersökningen.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Intressant läsning. Min observation är väl i stort sett att om man har en bra fungerande flyback är det trots allt inte förrän man har minst 6-7 dl/cylinder som de här spridarna får öppna tillräckligt länge för att undvika "slask" i bestyckningen.

2.5-3.0 ms med transientskyddsdiod och tomgång (VEMS) brukar betyda tillräckligt bra justerbarhet i mina ögon. Har provat på maskiner med 4 och 5 dl/cylinder och då är det i stort sett omöjligt att få det att lira snyggt, då får man hellre se till att motorn ifråga också troligen kommer att gå mest på fullgas om man behöver så stora spridare.. som kompromiss kan man köra rätt så fett på tomgång och låg belastning men det är ju inte direkt bruksvänligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

En intressant rapport.

Vad gäller strömändringen som kom strax efter fullt öppen spridare är, som du antagit, att nålen studsar "i taket".

Jag känner en äldre herre som jobbat mycket med detta och gjort en ganska lång avhandling i ämnet (ska försöka låna den och se om den är för allmän beskådning).

Denne herre har även flödat ca 80st -842: or åt mig. Fenomenet syns väldigt tydligt på flödet och spridaren flödar inte linjärt förrän efter ca 1,6ms om jag inte minns fel.. (har uppgifterna hemma och är ute på sjön och jobbar).

För att kompensera denna studs krävs det en kraftig spänningsökning under öppningen av spridaren, givetvis olika för olika spridare. det rör sig om spänningar runt 25V.
Du kanske kan prova att öka spänningen tills fenomenet försvinner?

Att fenomenet inte uppkommit med den mindre spridaren bör bero på att nålen har mindre massa. Kanske rent av även en bättre konstruktion.

För att motorerna över huvud taget skall hyffsat på tomgång så anser jag att 1,6ms är det lägsta, under det så får man byta spridare, bränsle eller skaffa vassare kam :twisted: för att få ett BRA resultat är det som Mattias säger 3-4ms som gäller.

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Okej, då var min gissning inte så dålig ändå.
Ska ta o prova och köra upp till 30V får jag se hur den beter sig om man kan få bort den där studsen då.

Det finns inte någon som har bilder på sprutbilden på dessa?
Eftersom det är rätt grova spridare kan jag tänka mig att sprutbilden blir lite sisådär?!

Vissa pratar om att dessa spridare inte tycker om att köras med förkopplingsmotstånd? Vad är era erfarenheter kring det?

Har haft lite funderingar om man ska försöka driva spridaren med en H-brygga och högre spänning (typ 25V) och på så vis snabba upp spridarens egenskaper.
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag har tyvärr inte några bilder på sprutbilden, men enligt Rolf så var det en bra sprutbild.

Jag har ju kört med dessa spridare i ett antal bilar och det fungerar om man inte har en allt för liten och låglasteffektiv motor, men läser man på bosch datablad så ska inte ens denna spridaren ha en garanterad funktion ihop med flytande bränsle utan den är utprovad för olika sorters gas.

Att köra spridarna med förkopplingsmotstånd är ju onödigt eftersom spridarnas öppettider blir längre, trots något kortare stängningstid, eller?

5 ohm och oftast inte allt för stor dutycycle gör ju att belastningen inte blir så stor för drivstegen ändå.

Angående H-bryggan; ska du bygga den externt då och sedan styra den med utgångarna på sprutet? blir väl lite trångt att få in 3st extra transistorer/ spridarutgång.. Är dåligt insatt, lägg gärna in en bild på kretsschemat när du är färdig.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Jo, tiderna blir längre då, plus att den blir inte lika distinkt i sin funktion, det kan man till o med höra när man kör den i bänken att den låter annorlunda med motstånd.

Ja, det var tanken att bygga nån extern enhet som tar hand om hela drivningen. Annars är det väldigt lätt att plocka ut logiksignalerna ifrån ett MS eller VEMS.

I databladet till dem står det något mera än just vilka bränslen den är avsedd för?
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag har i mitt DTA nånting som kallas 'dead time'
den är inställd på 0.7ms

och vid tomgång har jag 1.22ms+0.7ms alltså på E85
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

backeliten skrev: I databladet till dem står det något mera än just vilka bränslen den är avsedd för?
CNG-only... så värst mycket mer står det inte (mer än att dom inte kan garantera funktionen ihop med flytande bränslen), men det är säkert bara att maila Bosch så får du säker mer info.

Spridaren är ju testad på många bilar som levererat mycket effekt och än så länge har jag inte hört av några haverier eller dylikt. Varför den inte skulle fungera, det vet jag inte.

MVH/
Simon
Skriv svar