Celica -73 V8...Motivation saknas
Jag har inte läst hela tråden nu, men jag har ju en sån 76 i garaget ibland med 740axel. På den så är axel alldeles för bred.
Vi har väl inte lyckat klura ut nån vettig lösning på det. Korta en axel går väl men det går ju inte att få tag i några drivaxlar så att det blir ekonomiskt försvarbart.
Vi har även provat med 850 fälgar men det går inte mycket bättre.
Så hur har du tänkt att lösa det?
Det är den här jag menar:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Man ser det det int på bilderna men den måste kortas ganska mycket.
Bredda skärmarna går väl också om man bara hade kunnat banka plåt.
Vi har väl inte lyckat klura ut nån vettig lösning på det. Korta en axel går väl men det går ju inte att få tag i några drivaxlar så att det blir ekonomiskt försvarbart.
Vi har även provat med 850 fälgar men det går inte mycket bättre.
Så hur har du tänkt att lösa det?
Det är den här jag menar:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Man ser det det int på bilderna men den måste kortas ganska mycket.
Bredda skärmarna går väl också om man bara hade kunnat banka plåt.
LarC skrev:Jag har inte läst hela tråden nu, men jag har ju en sån 76 i garaget ibland med 740axel. På den så är axel alldeles för bred.
Vi har väl inte lyckat klura ut nån vettig lösning på det. Korta en axel går väl men det går ju inte att få tag i några drivaxlar så att det blir ekonomiskt försvarbart.
Vi har även provat med 850 fälgar men det går inte mycket bättre.
Så hur har du tänkt att lösa det?
Det är den här jag menar:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Man ser det det int på bilderna men den måste kortas ganska mycket.
Bredda skärmarna går väl också om man bara hade kunnat banka plåt.
För min del blir det att banka plåt

- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
borde inte det resultera i fler bilder?Ponte skrev:har ca 10 meter till garaget nu istället för ett par kilometer som det var tidigare

edit: såg inte rubriken, motivationen tryter alltså, inget kul! har själv varit där och mitt bästa recept är att göra något annat ett tag och helt och hållet släppa tankarna på bilen. försöka hitta det roliga i det igen och kanske ändra kraven/målsättningarna. det ska ju vara kul inte jobbigt att hålla på och skruva i bilen!
piraten skrev:borde inte det resultera i fler bilder?Ponte skrev:har ca 10 meter till garaget nu istället för ett par kilometer som det var tidigare
edit: såg inte rubriken, motivationen tryter alltså, inget kul! har själv varit där och mitt bästa recept är att göra något annat ett tag och helt och hållet släppa tankarna på bilen. försöka hitta det roliga i det igen och kanske ändra kraven/målsättningarna. det ska ju vara kul inte jobbigt att hålla på och skruva i bilen!
Jo det är ju lite därför jag startade "Projekt Minibike-chopper"


en som jag pratade med på jobbet sa att han köpt en båt för 20 år sen, han bor i Piteå o hade båten i Luleå, han brukade stanna efter jobbet och meka båt ganska ofta, sen tog han båten hem när han hade plats i ladan/garaget, och nu vart det inte gjort nåt på 5 år sa han, det var för nära, när man var halvvägs, vände man tillbaka till soffan =)
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Hehe, det där stämmer nog bra in på mig också känns det som just nuinkognito skrev:en som jag pratade med på jobbet sa att han köpt en båt för 20 år sen, han bor i Piteå o hade båten i Luleå, han brukade stanna efter jobbet och meka båt ganska ofta, sen tog han båten hem när han hade plats i ladan/garaget, och nu vart det inte gjort nåt på 5 år sa han, det var för nära, när man var halvvägs, vände man tillbaka till soffan =)

en 240 axel är ju ca 10 cm smalare än 740:ins
enligt Haynes bok är det exakt samma spårvidd i bak på de bägge
(alltså 240 o celica) 135 cm( ok jag vet, de med 1031:a har 136cm i spårvidd) tror tillochmed att det är samma et på orgfälgarna, isåfall är axlarna exakt lika breda.
enligt Haynes bok är det exakt samma spårvidd i bak på de bägge
(alltså 240 o celica) 135 cm( ok jag vet, de med 1031:a har 136cm i spårvidd) tror tillochmed att det är samma et på orgfälgarna, isåfall är axlarna exakt lika breda.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
På gamla Bmw e28 (5 serie 82-87) och e34 (5 serie 88-95)Ponte skrev:Ingen som har ett par snuskigt billiga coilovers över?
sitter det "coilovers" bak.
Varken värsta sorten eller häftigaste prylarna , borde dock kunna vara snuskigt billiga

Om du vill veta mer kan jag mäta och fota på mina.
/ Daniel
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
coupe76 skrev:en 240 axel är ju ca 10 cm smalare än 740:ins
enligt Haynes bok är det exakt samma spårvidd i bak på de bägge
(alltså 240 o celica) 135 cm( ok jag vet, de med 1031:a har 136cm i spårvidd) tror tillochmed att det är samma et på orgfälgarna, isåfall är axlarna exakt lika breda.
Ja se där! Det visste jag inte. Kan ju vara värt att byta till en 240 axel då

Daniel-635 skrev:På gamla Bmw e28 (5 serie 82-87) och e34 (5 serie 88-95)Ponte skrev:Ingen som har ett par snuskigt billiga coilovers över?
sitter det "coilovers" bak.
Varken värsta sorten eller häftigaste prylarna , borde dock kunna vara snuskigt billiga![]()
Om du vill veta mer kan jag mäta och fota på mina.
/ Daniel
Supernajs! Det får du gärna göra

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Bild från renoveringen på 635an (5&6 serie samma chassi)

Måtten

ca 600mm från gummibussning till topp gänga
Fjädern bör vara strax under 100mm utv.
(orkade inte lyfta upp bilen för att mäta )
Invändigt ska fjädern vara ca 75mm
Fjäder längden monterat ca 330 mm
De nyare e34 bilarna har troligen liknande mått , ser väldigt likt ut.
Båda bilarna har en "topplagring" likande som man har fram på Mc-pherson framvagnar med 3st m8 upp i karrosen dock utan lagring förstås.

Måtten

ca 600mm från gummibussning till topp gänga
Fjädern bör vara strax under 100mm utv.
(orkade inte lyfta upp bilen för att mäta )
Invändigt ska fjädern vara ca 75mm
Fjäder längden monterat ca 330 mm
De nyare e34 bilarna har troligen liknande mått , ser väldigt likt ut.
Båda bilarna har en "topplagring" likande som man har fram på Mc-pherson framvagnar med 3st m8 upp i karrosen dock utan lagring förstås.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo