växellåda till pv (b20)
växellåda till pv (b20)
Hej
tänkte se om jag kunde få bytat växellådan i min pv nu vill ha 5 växlar eller i alla fall överväxel...
de sitter en b20 i bilen å undrar vilken växellåda som skulle passa bäst med minst modifikationer?
motorn är tänkt bli peppad till runt 150 hk så lådan skall ju hålla för de oxå.
MVH
Fredrik
tänkte se om jag kunde få bytat växellådan i min pv nu vill ha 5 växlar eller i alla fall överväxel...
de sitter en b20 i bilen å undrar vilken växellåda som skulle passa bäst med minst modifikationer?
motorn är tänkt bli peppad till runt 150 hk så lådan skall ju hålla för de oxå.
MVH
Fredrik
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 197
- Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
- Ort: Linköping/Ljungsbro
Kåpan för M45/M46/M47 till B20 fanns bara -76caterpillar skrev:volvo 240's 75-76 mod clutchhus FOR b20.......sen M46 lådan,fra nyere 240,ev M47 etter 86mod..... foresten finnes M46 i alu utførende![]()
.
regner med at du sjønte at du MÅ bygge om til "kortspaktunnell" fra 140,ev 240.....

men de blir nog smidigast och fixa en sån....
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
http://teamstrike57.blogspot.com/
De absolut enklaste är att skaffa en M41 låda och bulta dit direkt utan massa jobb. Och den håller för den effekten.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Sen beror ju på om du har byggt om till kortspak i PV? Finns iof M41 med både lång o kortspak men tror kort spak är lättare o hitta. Då går de ju byta lock från den låda du har i nu.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 197
- Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
- Ort: Linköping/Ljungsbro
så långt tänkte ju inte jagmr.fredde skrev:är en m41 bara och sänga i och bulta fast?Madrace skrev:De absolut enklaste är att skaffa en M41 låda och bulta dit direkt utan massa jobb. Och den håller för den effekten.
det är den som satt på 140'an va med överväxel?


Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
http://teamstrike57.blogspot.com/
har kanske gjort ett super klipp nu men behöver hjälp att få reda på de...
köpte en b20e för 400 och killen som sålde den påstog att de var en sprängkåpa som passa m45... motorn var fin och de var den jag var främst ute efter men om de nu skulle vara så att de är en sån sprängkåpa, är de ju en super bonus!
men behöver hjälp att identifiera den...
finns de något som skiljer sig från den vanliga sprängkåpan?
kan ta bilder på den om de skulle vara till nån hjälp...
köpte en b20e för 400 och killen som sålde den påstog att de var en sprängkåpa som passa m45... motorn var fin och de var den jag var främst ute efter men om de nu skulle vara så att de är en sån sprängkåpa, är de ju en super bonus!
men behöver hjälp att identifiera den...
finns de något som skiljer sig från den vanliga sprängkåpan?
kan ta bilder på den om de skulle vara till nån hjälp...
Senast redigerad av mr.fredde den tis apr 19, 2005 7:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
viste inte riktigt vad jag skulle få med på kortet men här e de...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... G_1276.JPG
kan ta ett nytt om det inte går att se på kortet...
ang insuget... jadu skall troligen köra med förgasare men har inte riktigt bestämmt mig än så får se om jag skall sälja de...
vad kan man få för ett sånt insug?
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... G_1276.JPG
kan ta ett nytt om det inte går att se på kortet...
ang insuget... jadu skall troligen köra med förgasare men har inte riktigt bestämmt mig än så får se om jag skall sälja de...
vad kan man få för ett sånt insug?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Man ser att det är rätt kåpa på att bultmönstret är gjort för en stående motor o att lådan bultas inifrån, alltså inga gängor i bulthålen, sen sitter främre tätningen för lådan i kåpan också.
PÅ min kåpa och andra jag sett sitter det också en identifikationsbricka i bakkant på kåpan.
Min kåpa:



/Micke
PÅ min kåpa och andra jag sett sitter det också en identifikationsbricka i bakkant på kåpan.
Min kåpa:



/Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Hittade ett fynd på blocket för intresserade (m45 till b20) Billigt! med tanke på kåpan.
http://www.blocket.se/view/4849164.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4849164.htm? ... c=1&city=0
Spindelbygge på G 
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.

Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.