fylla gas från en flaska till en annan "svetsgas"

Tjata om vad som helst .
bumbi
Ganska mycket laddtryck

fylla gas från en flaska till en annan "svetsgas"

Inlägg av bumbi »

de e så här jag fick ta gas på jobbet om jag villa om de gick så vi diskutera de å kom fram till att om man har flaska man fyller i från upp och ner så borde de gå eller vad tror ni
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

om man har en "gascentral" och sedan kopplar in en tom flaska finns risken att det blir för högt flöde och flaskan blir varm, har man otur går detta inte att stoppa och den exploderar till slut. Om ni har nå ventiler och prylar så man kan ställa flödet på ett bra sätt så kan det funka.
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobias Kuru »

skulle inte göra det som du beskrev = fara lämmna in till ett företag och fyll = säkrare är ju inte så dyrt kag betalar 1100 för syre + acetylen = 2tuber
Användarvisningsbild
freddes_urq
För lite laddtryck
Kontakt:

Re: fylla gas från en flaska till en annan "svetsgas&qu

Inlägg av freddes_urq »

bumbi skrev:de e så här jag fick ta gas på jobbet om jag villa om de gick så vi diskutera de å kom fram till att om man har flaska man fyller i från upp och ner så borde de gå eller vad tror ni
Det beror på vilken gas du ska förflytta.

Är det "bara" svetsgas som tex argon eller nån annan skyddsgas så är den som jag förstått komprimerad.
Dvs man kan ha den stående rätt väg.

Jag har fyllt ganska många lustgas flaskor men det är en annan historia.

Övriga gaser som Oxygen Acetylen skulle jag ALDRIG prova fylla över, om du har sett en exploderad flaska så förstår du nog.

Åk till AGA / Air Liquid å gör som Zeon sa.
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Nilsson »

sen i en acetylen tub är de ju aceton tror jag som behövs för att hålla gasen "stabil" och de fylls vid varje riktig fyllning.

de bästa är att fara till gasdepån o betala för fyllningen. :wink:
bumbi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av bumbi »

det är argon det handlar om visst de kostar bara 500 å fylla den på järnhandeln för mig men gratis är ju gratis
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

argon går utmärkt bara man har grejer som tål trycket när man fyller över.
öppna inte kranarna för mycke bara. kan lova att dom blir kall som satan av gasflödet :wink:
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

en annan sak nar man ska fylla från flaska till flaska är att man skall helst inte tömma sin flaska helt tom innan man fyller igen.

de som händer är att luft kommer in i flaskan och kan tydligen skada gasklockan sen. dom vacumsuger ju flaskan när dom fyller på riktigt
bumbi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av bumbi »

fan va bra skulle det funka med hydral slang i mellan jag har två slaktade gasklockor som jag ska ta anslutingen mot flaskan från ?
behöver man nån klocka eller är det bara å vänta tills det slutar väsa
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av raceputte »

Börjar kännas som att man kommer att få läsa om nån udda arbetsplatsolycka i hälsingland snart..... Har du tänkt på att det är c:a 200 bar GAStryck du ska hantera? Det är lite annat flås om slangen släpper då, pga. komprimeringen. Men vill du riskera att tuben kommer som en häxpipa genom verkstaden så är det upp till dig, se bara till att du är ensam på stället.
johanF
För mycket laddtryck

Inlägg av johanF »

inga problem alls å fylla gas du du ska ha till svetsen.skaffa bara en riktig slang å uppna ventilen lite lagom. ja köpte min slang där man köper gas i vanliga fall. fyller en stor flaska på ca 3-4 min. ja har alltid gjort på de viset när ja ska ha gas till svetsen. men acetylen ska du inte fylla sj får inte med alla ämnen så den blir instabil.
mvh johan
wrooommm
redheat
Forumsberoende

Inlägg av redheat »

Jag har använt hydraulslang och adapter till nipplar och muttrar från gamla gasklockor för att fylla gas till svetsen
Skriv svar