Pitebo's 02:a SÅLD!
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Damage report: lyfte toppen i dag, mkt intressant det fanns INGEN KOLV eller ens spårav en kolv i ettans cylinder, ej heller kolvbult...Dock stack vevstaken upp lite ensam i loppet, en smula krökt, men inte så mkt....ska lägga in kort på måndag.
Sen var toppen rätt hårt åtgången, behövs nya ventiler och säten på 1:ans cylinder, samt lite svetsning och trixande....
Övriga cylindrar och förbränningsrum visade inga tecken på spikningar, så jag gissar att varvtalet har knäckt kolvbulten, dessa kolvar har väldigt stort mellanrum mellan vevstake och kolvbult, vilket givetvis ej är så lyckat....
Behövs nog helt ny bottendel inklusive allt samt 2 vippor,2 ventiler och säten och en massa jobb innan M10:an vrålar igen....
Det positiva är att motorn känndes väldigt stark och tvekade inte att dra hårt till 9500rpm trots kort grenrör
min gissning är att maxeffekten låg runt 8000 och den bör rimligtvis ha vart runt 650 vid 2bar...men det är bara en vild gissning...
Sen var toppen rätt hårt åtgången, behövs nya ventiler och säten på 1:ans cylinder, samt lite svetsning och trixande....
Övriga cylindrar och förbränningsrum visade inga tecken på spikningar, så jag gissar att varvtalet har knäckt kolvbulten, dessa kolvar har väldigt stort mellanrum mellan vevstake och kolvbult, vilket givetvis ej är så lyckat....
Behövs nog helt ny bottendel inklusive allt samt 2 vippor,2 ventiler och säten och en massa jobb innan M10:an vrålar igen....
Det positiva är att motorn känndes väldigt stark och tvekade inte att dra hårt till 9500rpm trots kort grenrör

min gissning är att maxeffekten låg runt 8000 och den bör rimligtvis ha vart runt 650 vid 2bar...men det är bara en vild gissning...
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Muppaskalle
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
- Ort: Skogarna utanför Pite
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Usch vilket tråkigt ras
Inte mycket som inte tagit skada där..

Inte mycket som inte tagit skada där..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Liten uppdate, har troligen hittat ett shortblock m10 2l så då har jag nytt block och vev iaf...om nu veven behöver bytas? har ej haft ork att riva isär mer än....
Sen ligger det en extra uppsättning vevstakar på hyllan, så det mesta förutom kolv eller kolvar finns för renovering.....
Ska börja fixa upp toppen nån dag framöver...är på tok för mkt jobb lagt på den för att dömmas ut pga lite jack i ett förbränningsrum.....
Om någon är sugen på ett litet vinterprojekt i form av en motorrenovering så tas seriösa bud på bilen emot på PM eller telefon 070-316 96 63
Sen ligger det en extra uppsättning vevstakar på hyllan, så det mesta förutom kolv eller kolvar finns för renovering.....
Ska börja fixa upp toppen nån dag framöver...är på tok för mkt jobb lagt på den för att dömmas ut pga lite jack i ett förbränningsrum.....
Om någon är sugen på ett litet vinterprojekt i form av en motorrenovering så tas seriösa bud på bilen emot på PM eller telefon 070-316 96 63