MiZt - Lite annorlunda E30

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Tack för det! Joo, jag hoppas att kombinationen resulterar i bra fart också!

Jasså minsann? Bilen köptes iaf söder om Umeå, och joo...fronten som satt på passade inget vidare, och var dessutom lackad med sprayburk, så färgen stämde inte till 100% och som synes på första bilden slapp färgen ganska lätt :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Udda kombination, och en fräck sådan! :thumbright:

Hoppas du skaffar Autronic, verkar klockrent på alla sätt och bra för en som är kräsen på bilelektronik, som du verkar kunna med.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fränt bygge! Najs att vara lite egen :thumbright:

Ta en titt på Link Spruten också.
Jäkla prisvärda och de finns med speciell programvara för wankel.
www.linkecu.com
http://www.linkecu.com/products/engine- ... /rotarylem

Mvh// Roger
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck

Inlägg av Scrazher »

MiZt skrev:Tack för det! Joo, jag hoppas att kombinationen resulterar i bra fart också!

Jasså minsann? Bilen köptes iaf söder om Umeå, och joo...fronten som satt på passade inget vidare, och var dessutom lackad med sprayburk, så färgen stämde inte till 100% och som synes på första bilden slapp färgen ganska lätt :)
Med tanke på vad en orginal M20 motor med diverse utrustning och stressfläkt presterar för tider så tror jag inte du behöver vara så orolig :)

Jao jag är rätt säker på det, minns jag inte helt fel så satt den skruvad med typ vagnsbult i ytterkant på framskärmarna också?
Ska se om jag kan hitta en bild på den senare.
Ska jag vara ärligt så tror jag den är till en e36:a egentligen...
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

mattias: Tack! Jag har läst lite om Autronicen och den verkar ju riktigt grym! Lite dyr, men man brukar ju få vad man betalar för ;-) Lutar kraftigt åt det hållet just nu.

RoGGaH: Ska jag absolut kolla upp ordentligt! Priset var ju det rätta, men dom hade lite underliga ordval på sidan som "entry level ECU's"...kanske man inte ska stirra sig blind på iofs, men jag ser inget sånt hos Autronic. Är dock några månader kvar innan det e dags att handla sprut.

Scrazher: Nej...egentligen inte...har fått lite teoretiska strippen-tider på ~550hp och ~1200kg med wankel från Gabi och det var inte alls trist att höra! Dock är man ju ingen mästare på strippen, så nån sek får man väl lägga till.
Vagnsbult strax under framkanten på skärmarna stämmer fint...syns tydligt på första bilden =)
Skulle vara kul med en gammal bild! Lägg gärna upp eller skicka den till mig om du hittar nån!
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

En sista uppdatering.
På Söndag är det dags...då åker jag till Tyskland 3 månader och jobbar. Därför har jag spenderat dom senaste veckorna med att förbereda resan och montera ihop bilen så pass att den går flytta, samt städa verkstan =/

Såå...nu är bakvagnen monterad (nåja...nästan i alla fall). Drivknutarna får inte plats än...måste flytta dämpare/fjäder lite först.

Glasfiberdelarna jag beställt kom för ett par dagar sedan och dom såg mycket fina ut. 4st skärmar (M3 breddade), 2st dörrar, huv och baklucka

Bilen står i alla fall på hjulen och är flyttad ur verkstan till en byggnad bredvid tills jag kommer hem igen.

Här är en bild på bilen på väg från verkstan. Har hängt på framskärmarna över orginal och lagt på huv o baklucka lite provisoriskt under bilens vilomånader.
Jäääklar va hög den är utan motor, speciellt fram...sänkningssats my ass :hihi:
Bild

Fortsätt gärna att skriva och kommentera. Jag ska försöka kommentera lite under vistelsen i Tyskland också.

/David
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Vars har du fått tag i fälgarna? Tror bestämt jag sålde mina sånna dära TSW Razor till någon kring dina hemtrakter....
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Hmmm...minns inte exakt vart, men jag har det uppskrivet i nåt dokument på nån av datorerna...Köpte dom iaf för ca 1,5 år sedan och det är som att jag har för mig att det var kring Umeå-trakten...inte helt säker dock.

Om det var av dig så är både tidigare ägare av bilen och fälgarna spårad...snart hör väl nån Japan av sig och säger att det är hans gamla motor :hihi:

Sista lediga dagen nu...imorgon 16.05 går planet från Kallax till Stuttgart via Stockholm och Köpenhamn...Inte speciellt enkelt att packa kläder, datorer mm mm för 3 månader i EN resväska...dessutom väder från +30C till frost och kanske snö :roll:
Linus P
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Linus P »

Grymt ballt projekt! Lycka till med allt och hoppas få se/höra den någon sommar. EDPS nästa sommar kanske?
Bild
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Halla!

Nu sitter jag pa ett Internetcafe i Heilbronn i Tyskland och knappar lite. Har saklart inte kunnat jobba nat pa bilen, men jag tänkte att man kan ju skriva iaf.

Tyskland är sig likt med bilar i överflöd. Porschar finns det hur mkt som helst av och dessutom har man fatt se nagra nya M3or nagra R8or mfl. Gör ju att suget att bygga klart ökar atminstone.

Idag har vi 32+ och sol...blir nog nan öl och lite Whisky ikväll tror jag :D

Klurax: Tack! Mjaaa...jag hoppas ju att motorn är pa plats och gar till EDPS, men det beror helt pa hur mkt tid jag far över under vintern. Om den är pa plats sa blir det hur som helst utan Turbo...men det kan ju bli lite kul att testa ända =)

Jajja...ha det där uppe!
MiZt
Ganska mycket laddtryck

På G Igen!

Inlägg av MiZt »

Sååja...Efter många månader och mycket funderande bygger jag nu vidare på mitt lite annorlunda projekt!

På grund av jobbet (Jobbar numera som ApplikationsIngenjör istället för Bilelektriker, men inom samma företag) och att jag spenderar så mkt tid i utlandet har jag inte hunnit bygga speciellt mycket tyvärr, vilket har gjort att jag även funderat en hel del på om jag ska fortsätta eller sälja bort bilen. Kanske bara sälja Wankeln o bygga en vanlig kolvmotor istället? Jag vill ju köööra lite också!
Nåja...efter ett uppehåll på nästan ett år, samt en hel del motivation och bollande med ideer med kompisar har jag nu bestämt mig för att bygga vidare. Åtminstone karossen kommer att byggas färdigt enligt planerna, och med största sannolikhet även Wankeln!

Jag jobbar i Tyskland även i sommar, så jag har bara några veckors semester att bygga på uppdelat i två perioder.
Den första perioden var slutet av Juni och jag spenderade några veckor i garaget och rensade, sorterade, byggde o beställde.

Jag har nu mer eller mindre monterat framskärmarna (måste fästas lite bättre i nederkant), monterat dörrar, köpt, kapat till och monterat Aluminiumplåt invändigt i bilen, skurit till och monterat Makrolonrutor på dom tre bakre rutorna, samt lite finjusteringar som jag hade ogjort.

Har köpt en Fuelcell på 45L, samt 2st bränslefilter (Bosch såklart :wink: ). Och för att bilen ska kunna stanna liiite bättre i alla fall även fast ingen större effekt kommer att plockas ur motorn på ett bra tag har jag även köpt stålomspunna bromsslangar, Tar-Ox bromsklotsar, samt att jag kommer att beställa Zimmermann skivor från PPF innan jag åker hem nästa gång.
Dessutom har jag för att bli kvitt takluckan beställt ett helt tak i Kolfiber, samt bakspoiler o sidokjolar i glasfiber. Har inte bestämt vilken frontspoiler jag vill ha än.

Tanken är att jag även ska beställa följande innan jag åker hem till Sverige till vintern:
* 2st Bosch 044 bränslepumpar
* Makrolonrutor till dörrarna
* Fjäderbensstag från PPF (Wiechers) Fram och Bak i Aluminium
* Helbur med extra allt från PPF (Wiechers) i Aluminium (Ej lackad eller polerad)

Min nästa semesterperiod är inplanerad till mitten av September och jag kommer då troligtvis att spendera ett par veckor i garaget.
Målet då är att hinna:
* Montera alla Makrolonrutor
* Montera Bakskärmar, bakspoiler och sidokjolar
* Montera bromsar (hinner nog inte dra alla bromsledningar, men skivor o klossar iaf)
* Göra iordning bagaget och montera Fuelcell samt pumpar och filter där.

Troligtvis kommer jag väl inte att hinna med hälften av vad jag har tänkt, men jag ska försöka iaf!

Jag har också börjat fundera lite på vilken motorstyrning som kan tänka sig att passa till både Wankeln, samt min gamla M20 som besiktningsmotor. Jag har kvar original motorstyrning till M20:in, men kabelhärvan är klippt. Kanske går att pussla ihop?
Nån som har ett tips på en bra motorstyrning som passar Wankel? Tankarna går just nu runt Autronic SM4 eller Nira i3+.

Slutligen några bilder på hur jag lämnade bilen för några veckor sedan...Återigen har jag tyvärr varit tvungen att censurera bakgrunden pga vart jag håller till, men jag hoppas ni får en lite blick av hur bilskrället ser ut! (Huven och bakluckan ligger bara där...ej monterade)

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade förresten att klipp från Fifth Gear från när Tiff Needell var och hälsade på på jobbet. Tyvärr var det året innan jag började =/ Dock får man se lite hur det ser ut där jag jobbar samt inne i garaget där jag håller till! (Runt 3:25)
http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc

Såja...tips, kritik, och allmänt motiverande inlägg mottages gärna! :D

/MiZt
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

I Förrgår fick jag SMS av firman som tillverkar mitt Kolfibertak. Taket, sidokjolarna och bakspoilern var klara och väntade nu bara på att jag ber dom skicka det...Så i slutet av nästa vecka slår jag en signal till dom och ber dom skicka mitt Godis
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Då var man tillbaka i Sverige.

Som sagt, nu är jag hemma i Sverige igen och har några veckor semester att fördriva. Kommer väl antagligen inte vilja spendera Hela semestern med att vara instängd i ett garage, men någon vecka i alla fall. =)

Bland det jobbigaste för mig med det här bygget har ju varit att det tagit mycket längre tid än väntat, och jag vill även Köra nåt kul...inte bara bygga.
Där hittade jag på den finurliga lösningen att jag köpte mig en ny "bruksbil". Valet föll på en Mitsubishi Lancer Evolution IX -06. Bilen är steg 1 trimmad och ligger på just under 400hp, samt lite väghållnings- och broms-trim.
Grymt rolig bil måste jag säga med en grym väghållning...dock lite mindre komfort än SAABen =)
Känns inte som om det krävs mer uppgraderingar på den än så länge, utan jag kommer att montera lite ljus solfilm, och sen får det vara bra...tror jag =)
Bilder kommer...

På BMW-fronten har jag fått mitt kolfibertak, samt sidokjolar och bakspoiler i förra veckan. Dessutom har jag beställt och fått bromsskivor bak samt en ZF (328/M3) växellåda.

Jag kommer att sikta på att kapa loss tak, samt bakskärmar och motera plastdelarna nu under semestern...jag gruvar mig en hel del över hur jag ska fästa grejjorna och få det bra, men det löser sig förhoppningsvis när jag väl börjar...Tips mottages dock gärna om någon har gjort samma sak...gärna bilder!

/MiZt
Skriv svar