Svetsa grenrör svartstål?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
cd-r
Lite mer laddtryck

Svetsa grenrör svartstål?

Inlägg av cd-r »

Jag håller på med att bygga ett turbo grenrör i svartstål och nu är det bara att helsvetsa alla skarvar kvar.
Men vilken svetsmetod ger hållbarast svetsar pinne, mig/mag eller tig? eller håller det lika bra vilket som?
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Tig är bästa, blir mjukaste svetsarna med det och inget in-rinn i rören om man gör rätt trotts fullgenombränning.
Sen kommer nog Gas efter det pinne och sisst mag som ger ganska hårda och spröda svetsar.
cd-r
Lite mer laddtryck

Inlägg av cd-r »

Ok, har en tig svets men är ingen mästare på det precis...
Blir det bäst med tig även om man inte är så duktig på det. Jag kan ju svetsa med tig men det blir ju inte några fina svetsar. Har svetsat ett grenrör innan med tig fast det var rostfritt men det sprack hela tiden antingen i svetsarna eller precis sidan om svetsarna.vad kan jag ha gjort för fel då? Vill ju inte ha samma problem med att detta också spricker. Några tips eller vad bör jag tänka på när jag ska svetsa?
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

När du körde i rostfritt: Körde du med rotgas? Körde du med röd wolfram, körde du med rostfri tillsats? Jag upplever det som att en tillsatssvets blir mycket starkare än en ihopbränningssvets.
Wrangler
Lite mer laddtryck

Inlägg av Wrangler »

Det du bör göra när du tig'ar vid flänsarna är att sätta fast plattorna i någon massiv stålbit, annars kommer de slå sig av värmen.

Själva sprickningen beror på att materialet har blivit för tunt runt svetsen dvs för varmt, är sprickan precis i kanten på fogen så är det för dålig värme. Sedan kan det ju bero på andra orsaker också, dvs som rätt gasflöde och rätt typ av gas också. Vid RF svetsning måste man tillföra material hela tiden annars kommer godset mattas ut.

Där har du lista på gaser som är lämpliga
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... ldinggases

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... ai_rostfri
cd-r
Lite mer laddtryck

Inlägg av cd-r »

Jag körde med rotgas, röd wolfram och rostfritt tillsats. Men det var en av dom första grejorna jag byggde och svetsade med tig. Kanske lite overkill som första projekt.
Kör med ren argon.
Wrangler
Lite mer laddtryck

Inlägg av Wrangler »

Vi använder MISON® Ar till tigsvetsning av aluminium och rostfritt
Trbo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Trbo »

Somsagt..
MISON® Ar
cd-r
Lite mer laddtryck

Inlägg av cd-r »

Min gas hette också mison ar. Vad kör ni med för storlek på gaskåpa, wolfram elektråd, och tillsatsmaterial, gasflöde och strömstyrka?
TTR Jompa
För mycket laddtryck

Inlägg av TTR Jompa »

Jag bruka köra 5ans kåpa 2,4mm röd pinne och mellan 80-110amp och givetvis mer vid flänsarna :)

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
cd-r
Lite mer laddtryck

Inlägg av cd-r »

Ok, tips är alltid bra.
Har ni vattenkylda handtag eller vanliga luftkylda?
Jag har ett vanligt luftkylt. Men det blir så jäkla varmt när man kör med så hög amp. Det är drygt att behöva sluta mitt i allt bara för att handtaget är för varmt. Min svets har ingen vattenkylning men om man köper ett vattenkylt handtag hade man inte kunnat bygga ihop ett system själv med pump och kylare?
Nån som har gjort det?
TTR Jompa
För mycket laddtryck

Inlägg av TTR Jompa »

Jag har vattenkylt handtag
Jag vet att tex turbocenter har byggt egen vattenkylning på sin svets ,Bestående av 5l dunk någon vattenpump(spolarmotor) liten kylare med fläkt
SÅ inget är omöjligt

Själv tror jag inte, att om du kör runt 100amp Dc så är det inga större problem

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
Wrangler
Lite mer laddtryck

Inlägg av Wrangler »

Tänk också på att spola gas ett tag före och efter svetsning, tex 1sekund före start och 3-4 sekunder efter avslut. Vid RF svetsning ska man hålla kvar munstycket över svetsen tills gasen spolat klart innan man tarbort munstycket.

En tumregel vid inställning av gasflöde är att man mäter diametern på hylsan och därefter ställer in flödet tex 10mm = 10 i flöde

Vid slipning av elektroden skall den slipas på så sätt att du har den röda markeringen mot dig och toppen på slipskivan (dvs inte slipa den som du slipar en skruv eller rundstång). längden på koningen brukar man räkna med 2.5 x diametern på elektroden.
cd-r
Lite mer laddtryck

Inlägg av cd-r »

Ok,tack för tipsen. då kanske man ska bygga ihop ett system...borde ju inte bli sämre.
För mitt handtag smälte lite när jag byta sprängkåpa på en v-låda. Fast det var ju iochförsig alu.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Har man ett slangpaket för vattenkylning är det ju inte svårt att göra resten själv.
Ett enkelt alt. är ju att helt enkelt koppla det till en vattenkran.
Skriv svar