Att tänka på vid bilköp!

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck

Att tänka på vid bilköp!

Inlägg av Pakert »

Har nu av egen erfarenhet verkligen fått känna på hur dyrt ett bilköp kan bli och hur maktlös man som privatköpare är. Tänkte därför skriva lite kort om åtgärder man bör ta till vid privatköp.

Efter att ha tittat på runt 5 bilar var det dags att se den som jag nu äger.
Den var i fint skick, full s-bok, nybesiktad och inte så många mil på nacken. En provtur, lite pill och granskning och papperen va skriva..
Så vad gjorde jag fel?

Efter att ha titta på så många bilar tror jag man blir lite slarvig, så ja titta ej hur oljan såg ut. ( Motor och servo ) Och jag lita blint på besikningspapperen som var knappt en månad gammal.

Vad har bilen kostat mig för misstaget att va slarvig?

#Bromsar fram var kassa, så nötta att jag inte fatta hur sbp kunde släppa igenom det ( Belägg och insidan av skivor ) $$$$

#För mycket olja i motorn för att dölja att kjedjesträckaren börja va dålig. ( Hade inte med mig papper ) $$$$

#Servon läcker ( Kunde jag inte se för det var blött ute, men tänk om jag bara skruvat av locket ) $$$$

Allt har iallafall nu lett till att min nya fina bil är avställd, står i garaget med en stor pöl av olja som kommer från servon som riktigt sagt upp sig. Skulle gissa att pumpen inte heller mår så bra efter ha gått tom.. Suck!!

Finns säker nån som känner igen sig? Jag blev i allafall mer och mer slarvig för varje bil jag titta på.. Mitt heta tips är att ALLTID ha en lista med sig på saker som ska kollas och att ALLTID följa den. Har man inte följt den så köper man inte bilen.

Mitt andra tips är att ALLTID ha med sig ett färdigt kvitto som finns att skriva ut från t.ex www.konsumentverket.se där finns bra mall

När du ska skriva kvitto, skriv in i kvittot som exempel nedan.

"Om dolda fel på köpt fordon inträffar två veckor efter dagensdatum och som uppgår till en kostnad på 8000kr och över (Hos auktoriserad vekrstad ). Är det gamla ägaren som står för kostnaderna, annars hävs köpet"
Säljaren av fordonet har läst,förstått och godkännt avtalet ovan.

I och med att skriva in något i den stilen så har du ett skydd som privatperson. För fel inträffar och märks som regel ganska direkt efter köpet. Och om köparen inte skulle godkänna detta så köper du så klart inte bilen för säljaren vet nått du snart nog får veta.

För att inte säljaren ska bli lurad av köparen så skriver man självklart in fel som är visade.

T.ex

"Köparen är informerad om att fordonet har följande fel och brister.... "

Allt detta är krångligt, tar tid, kan kanske till och med kännas som lite pisamt att står där med en lista. Men tror mig! Det är det värt.. För utan skydd har du inget när det väl händer.

Detta tips gäller till er alla, även du som föddes med verktygslådan under armen. Alla kan vi ha en dålig dag där vi inte tänker klart i all iver och hasst.

Mvh/ Patrik
Turbho
För mycket laddtryck

Re: Att tänka på vid bilköp!

Inlägg av Turbho »

Pakert skrev:Har nu av egen erfarenhet verkligen fått känna på hur dyrt ett bilköp kan bli och hur maktlös man som privatköpare är. Tänkte därför skriva lite kort om åtgärder man bör ta till vid privatköp.

Den var i fint skick, full s-bok, nybesiktad och inte så många mil på nacken. En provtur, lite pill och granskning och papperen va skriva..
Så vad gjorde jag fel?

Efter att ha titta på så många bilar tror jag man blir lite slarvig, så ja titta ej hur oljan såg ut. ( Motor och servo ) Och jag lita blint på besikningspapperen som var knappt en månad gammal.

#Bromsar fram var kassa, så nötta att jag inte fatta hur sbp kunde släppa igenom det ( Belägg och insidan av skivor ) $$$$

#För mycket olja i motorn för att dölja att kjedjesträckaren börja va dålig. ( Hade inte med mig papper ) $$$$

#Servon läcker ( Kunde jag inte se för det var blött ute, men tänk om jag bara skruvat av locket ) $$$$

Allt har iallafall nu lett till att min nya fina bil är avställd, står i garaget med en stor pöl av olja som kommer från servon som riktigt sagt upp sig. Skulle gissa att pumpen inte heller mår så bra efter ha gått tom.. Suck!!

Finns säker nån som känner igen sig? Jag blev i allafall mer och mer slarvig för varje bil jag titta på.. Mitt heta tips är att ALLTID ha en lista med sig på saker som ska kollas och att ALLTID följa den. Har man inte följt den så köper man inte bilen.

Mitt andra tips är att ALLTID ha med sig ett färdigt kvitto som finns att skriva ut från t.ex www.konsumentverket.se där finns bra mall

"Om dolda fel på köpt fordon inträffar två veckor efter dagensdatum och som uppgår till en kostnad på 8000kr och över (Hos auktoriserad vekrstad ). Är det gamla ägaren som står för kostnaderna, annars hävs köpet"

I och med att skriva in något i den stilen så har du ett skydd som privatperson. För fel inträffar och märks som regel ganska direkt efter köpet. Och om köparen inte skulle godkänna detta så köper du så klart inte bilen för säljaren vet nått du snart nog får veta.

För att inte säljaren ska bli lurad av köparen så skriver man självklart in fel som är visade.

T.ex

Allt detta är krångligt, tar tid, kan kanske till och med kännas som lite pisamt att står där med en lista. Men tror mig! Det är det värt.. För utan skydd har du inget när det väl händer.

Detta tips gäller till er alla, även du som föddes med verktygslådan under armen. Alla kan vi ha en dålig dag där vi inte tänker klart i all iver och hasst.

Mvh/ Patrik
Jo jag känner igen mig. Var och tittade på en bil som skulle vara fullservad och nyrenoverad, och fixad, lite sliten i lacken då. därmed var priset lite högre än andra bilar.

Undersökte oljan, tittade att inget läckte och inga missljud, skitbra skriver papper fixar betalningen då tre dar efter så lägger lambdan av och den börjar låta som en gräsklippare då han glömt efterdra toppskruvarna och turbon började läcka olja in i insuget.

Alltid ha en bra lista.

kanske kan skriva så dom mindre erfarna har något att titta på och tänka på när dom tittar på en bil?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Turbho skrev:
Pakert skrev:Har nu av egen erfarenhet verkligen fått känna på hur dyrt ett bilköp kan bli och hur maktlös man som privatköpare är. Tänkte därför skriva lite kort om åtgärder man bör ta till vid privatköp.

Så vad gjorde jag fel?

T.ex

Mvh/ Patrik
Jo jag känner igen mig. Var och tittade på en bil som skulle vara fullservad och nyrenoverad, och fixad, lite sliten i lacken då. därmed var priset lite högre än andra bilar.

Undersökte oljan, tittade att inget läckte och inga missljud, skitbra skriver papper fixar betalningen då tre dar efter så lägger lambdan av och den börjar låta som en gräsklippare då han glömt efterdra toppskruvarna och turbon började läcka olja in i insuget.

Alltid ha en bra lista.

kanske kan skriva så dom mindre erfarna har något att titta på och tänka på när dom tittar på en bil?
Ska jag ta bort citera-knappen igen?

Väldigt bra tips Patrik! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Som fd yrkesverksam inom bilpåt/billackeringsbranschen så köper jag ALDRIG en nylackerad bil :doh: Det går att få vad som helst att se bra ut med lite färg och tre månader senare dyker i bästa fall bara några sliprepor upp :evil:

Dock så brukar det tyvärr gå bättre för mig att hjälpa andra med bilköpandet :roll: Då jag själv får HA begäret då tar hjärnan timeout :doh:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag tycker det är värre att hjälpa andra..
Var och kollade på en bil åt en kompis i går kväll...

Vad kan man säga, halvmörkt, halvstressad osv.
Ganska mycket man inte har kollat på, eller sett för att det varit för mörkt.
Troligtvis ska han köpa den, gissa vem som får laga :roll:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Tycker det går skitbra att kolla på bilar - åt andra, man hittar det som är fel och lyckas ofta pruta bra.

Men när man själv ska handla nåt så går det oftast åt helvete, man överbetalar för bilar som visar sig vara skrot...man skulle ha haft nån sorts broms när man är och kollar på bilar :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Som säljare skulle iallafall jag aldrig skriva in något liknande på ett kvitto,
man kan inte som privatperson hålla på och ge garantier på en begagnad bil, sen kan ju köparen i princip ställa till med vadsomhelst och sedan hänvisa till kvittot.
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

mattias skrev: Ska jag ta bort citera-knappen igen?

Väldigt bra tips Patrik! :thumbright:
Haha ja gör gärna det! Liksom, varför citera inlägger som ligger precis ovan?
Amarace
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Amarace »

Skulle aldrig skriva in nåt sånt som Säljare.
Jag är ärlig när jag säljer en bil, men inte fasen vill jag stå för fel som händer efter jag sålt den. Vill då ingen köpa bilen på grund av att jag inte skriver in att jag ska hållas ansvarig, ja då behåller jag väl bilen.
Däremot skriver jag in "Bilen säljs i befintligt och av köparen besiktigat och godkänt skick, fel som uppstår/påträffas efter köp kan inte säljaren hållas ansvarig för"

Olyckligt när det händer saker med en bil man köpt, men min åsikt är att man får ta det då man köper en bil. Jag tycker alltså likadant som köpare, inte ställer jag såna krav på säljaren. Tyvärr är det så att handla en bil.
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakert »

Förstår att det finns mycket delade meningar i den här frågan. Men köper man en bil i säg litedyrareklassen så tycker jag att ett skydd är bra, även som privatperson. Det är en rätt man har, varför inte ta vara på den? Jag tycker det inte är roligt att min bil nu står avställd, men som ni ser nedan skulle jag inte fått rätt även om jag skrivit in det jag tidigare nämde = säljaren är också skyddad.

"Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt."

"Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.

Undvik missförstånd
Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt
När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet"

"Befintligt skick

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta"

Det jag försöker säga är: Var noga när du tittar på bilen, ha med dig en lista att gå efter så inget missas. Låt gärna säljaren skriva under listan när du gått igenom hela.
Och när kvitto väl skrivs, få med en rad om dolda fel så du har ett skydd om något stort inträffar. T.ex att säljaren glömt dra toppen..

Mvh/ Patrik
Användarvisningsbild
polymoog
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av polymoog »

Det här med dolda fel tycker jag känns lite osäkert. När man säljer ett hus så kan man köpa dolda fel försäkring, eftersom man är skyldig till allvarliga fel som uppstår under en ganska lång period i efterhand, om jag har förstått rätt. (10 år?)

Men en sådan försäkring tror jag inte finns för bilar? Dessutom, hur duktig man än är, hur noggrant man än kollar, så kan man aldrig se/testa allt. Jag tycker man spelar roulette med lagen, både som köpare eller säljare, om man börjar skriva in sådana klausul på kontraktet för en begagnade bil.

Jag tycker också det är surt, det som inträffade med Patricks bil, men förutsättningarna är ju olika mellan privathandel och det med en auktoriserad bilförsäljare. För då tror jag han kunde ha gått tbx, och med det här vanliga 6 månaders "beg. bil garanti" som dem flesta seriösa handlare erbjuder, kunde ha fått bilen reparerad utan kostnad. Det är därför man inte ska betala lika hög pris för en bil man köper privat, jämfört med samma bil köpt från en auktoriserade bilhandlare. Man får lite mer skydd helt enkelt. Men så kostar det ju mer pengar, ibland flera tusenlappar och då kanske det inte känns värt, särskilt om man är duktig på att meka med bilar, således många köper/säljer privat ....
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakert »

polymoog skrev: Men en sådan försäkring tror jag inte finns för bilar? Dessutom, hur duktig man än är, hur noggrant man än kollar, så kan man aldrig se/testa allt. Jag tycker man spelar roulette med lagen, både som köpare eller säljare, om man börjar skriva in sådana klausul på kontraktet för en begagnade bil.
Blocket.se erbjuder väl nått i den stilen?

Och självklart kan man inte se/testa allt och jag tycker "Turbho"`s erfarenhet visar vad jag menar man garderar sig mot. Säg en familj som tar lån och köper en bil för 100k privat (Eller 30k, 50, 80 ja det som är mycket i deras börs), då är det ganska skönt för dom att veta att man kan skriva kvittot så man har ett visst skydd ifall det visar sig att säljaren blåst dom. Och visst tar man som ärlig säljare en viss risk men vad är oddsen att bilen som man vet allt om skulle få ett storfel inom dom närmaste dagarna? Och varför ska man som privat köpare ta hela risken när det ändå ibland handlar om rätt stora summor?

Men för den som tror på detta men känner sig osäker kan ta kontakt med konsumentverket för tips på hur man skriver in ett skydd om det värsta skulle hända. Säg vänster sida av bilen ramlar av på väg hem och förvandlas till ett enda stort moln av spackeldam när kakan glider efter asfalten i 100 knyck.. Eller så kommer fram att säljaren inte var så bra mekaniken som han gav skenet av att vara som för "Turbho"

Mvh/ Patrik
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Jag skulle personligen ALDRIG ge någon garanti på en bil värd över 4000:- eftersom "allt kan hända", och om man själv inte kört med den, hur vet man hur, på vilket sätt den har körts/behandlats ?

Bilar under 4000:- kan man ju lämna nån runt hörnet garanti på i värsta fall kan man ju köpa tebax skiten å skrota aset.
Värre på en 100´000:- bil med slirande koppling pga. läckande vevaxeltätning , och en envis airbag lampa , eller vad det nu kan vara.

Lider med er alla som haft otur när ni köpt Beg. bil , men man ska ju våga sälja också.

En annan sak att kolla upp är försäkrings bolagen , förr hade de lite överlapp , så att man kunde ha två bilar på samma försäkring några dagar 7? och att man hade någon dag på sig att fixa papperna.

Nu är det dock INTE så, Trafikförsäkringsföreningen hör av sig illa kvickt
Så tänk på detta , en del bolag har inte telefon tid efter kl. ?

Inte roligt när du står med nyköpt bil Kl 20:30 en mörk och slirig vinter kväll med blanka sommar däck och ingen försäkring.......... och bara 26mil hem. :doh:

26 mil är väl bara till grann hålan i norr, men för oss i söder är det 26 mil :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Delar uppfattning till 100%.
Som säljare...sorry,men sanningen e att världen e befolkad av idioter i alla läger som faktiskt tom klarar att kröka ett stålspett på under 5 minuter.

Sen...det här;
Det är en rätt man har
Nej.
Så är det inte.
Det är en MÖJLIGHET som finns.
Mao en avtalsförhandling som bäst.

Å jag kan 100% garantera att hade du ställt det kravet till mig som säljare av en bil hade jag utan en sekunds tvekan tackat för ditt intresse å visat dig dörren.
Bottnande i att jag INTE driver "ärlige Kalles vagnar" å bottnande i att jag INTE har en aning vem DU är.
Såvitt jag vet kan det vara DU som driver "ärlige Kalles vagnar".?
Världen e befolkad av människor som skor sig.
Så har det alltid varit,å lär fortsätta,men i HUVUDSAK e faktiskt folk rent generellt justa.
Problemet e oftast att se vem som är å vem som inte e.

Precis som ngr ovan,har jag inte heller något att dölja.Säljer inte bilar med sågspån i växellådan osv men vad värre e har jag med absolut säkerhet inte en aning om vem DU är som köpare.
Problematiken e att ALLT kan gå sönder.

Sätt en manuellt växlad bil i händerna på ngn som e praktiskt inept,så e det ju bara en tidsfråga innan ngt rasar-å att då "få lov" att ställa krav på säljaren i sammanhanget e ju direkt MER oetiskt än motsatsen.
Slår jag på ngn del tillräckligt hårt så går den självfallet sönder.
Tycker nog snarare att det isf handlar om att vara en given uppgift myndig.
Ta exemplet med lambda sensorn ovan.
Vad e det som säger att säljaren hade en aning om detta?
Varför skall det vara säljarens ansvar när "alla" vet att saker å ting slits i en bil?
En bil är INTE perpetum mobile.Saker å ting GÅR sönder.De är designade att gå sönder eftersom bilindustrin e vinstdrivande.

Lika samma...
Dessvärre e det väl så att MRFs "begagnat garanti" e värd ung....ingenting,för anslutna firmor hittar luckor oavsett till att ducka kunders efterkrav.
Å..det betyder i SIN tur att man som konsument e lika utlämnad iaf.
Men...allt för att det skall SE bra ut på ytan.
Vad har du för nytta av en "garanti" som lämnar dig i en rättstvist i tre år innan det ens finns ett uns av hopp om att få ersatt en spänn?

Gamla dagars hästaffärer..japp...visst e det så.Bara med mer teknologi inblandat.

Därför..inser ju vilken idiot som helst att det är MINST lika viktigt med personkännedom vid ett bilköp som med teknisk kompetens.
Vem e luringen som säljer bilen,å e han ärlig?
Vidare,får jag ngt som motsvarar en ny Volvo för 50 papp?
Samma där...hade den varit ny hade den knappast kostat 50 papp...

Har jag,som ändå arbetar med att bygga prylar till specialbilar,gått på pumpen?
Ja,det kan du fethaja...men..de ggr har jag bitit i det sura äpplet å varit färdig med det.

Vet att polarn skall sälja sin ngr månader gamla SAAB 2.0 turbo.
Satt å snacka om det igår.
Han kommer väl förlora i storleksordningen 50-60 tusen på den affären,men..har ekonomiskt inget val eftersom han köpt hus å prioriterar därefter.
Skulle vilja se hnm lämna garantier....
*Surkålsspecialisten*
Skriv svar