
Svetsa grenrör svartstål?
har man för högt gasflöde så kan det bli turbolens så att syre kommer med å det blir porer å oxid
när det gäller efterströmningen så har jag aldrig kortare tid än 6-8 sek eller mer beror på grovlek på elektrod å amp , på min gamla tig är 8 sek det lägsta som går att ställa!
MEN en tum regel som funkar bra är att på RF å ALU så ska gasen ströma så länge elektroden är het å att man håller den kvar över fogen, för om inte gasen skyddar elektroden tills den har svalnat så bildas det oxid på den eller i fogen.
jag har en
ESAB OrigoTig 4300 iw AC DC nya
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... AC+DC.html
ESAB DTA 300 AC/DC gammal
Mig/MAG Lincoln electric Invertec STT 450 amp
GAS Svets
när det gäller efterströmningen så har jag aldrig kortare tid än 6-8 sek eller mer beror på grovlek på elektrod å amp , på min gamla tig är 8 sek det lägsta som går att ställa!
MEN en tum regel som funkar bra är att på RF å ALU så ska gasen ströma så länge elektroden är het å att man håller den kvar över fogen, för om inte gasen skyddar elektroden tills den har svalnat så bildas det oxid på den eller i fogen.
jag har en
ESAB OrigoTig 4300 iw AC DC nya
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... AC+DC.html
ESAB DTA 300 AC/DC gammal
Mig/MAG Lincoln electric Invertec STT 450 amp
GAS Svets
Senast redigerad av m6 den fre sep 19, 2008 5:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kör också med en Migatronic Pilot 2400HP med digitaldisplay, bara DC på den med orginal vattenkylning och utan fotgas =/
Har en större AC/DC tig också minns inte namnet på den, svetsar bara AC med den och har fotgas och givetvis vattenkylning
(Bra att ha en farsa med mekanisk verkstad)
O hur i h*lvete ska man kunna svetsa och ställa om styrkan med den lilla ratten som sitter på handtaget utan att fladdra runt som bara den, idiotisk ide. Dels så glömmer man bort åt vilket håll man ska vrida och för hård är den också för att kunna hålla still och vrida. Är nästan som ett dödmansgrepp funktion på den
Har en större AC/DC tig också minns inte namnet på den, svetsar bara AC med den och har fotgas och givetvis vattenkylning

O hur i h*lvete ska man kunna svetsa och ställa om styrkan med den lilla ratten som sitter på handtaget utan att fladdra runt som bara den, idiotisk ide. Dels så glömmer man bort åt vilket håll man ska vrida och för hård är den också för att kunna hålla still och vrida. Är nästan som ett dödmansgrepp funktion på den

Det går med lite träning, alternatif att man kjör med 4-takt så slipper man hålla in knappen undertiden man svetsar och kan koncentrera sig på rullen.Wrangler skrev:
O hur i h*lvete ska man kunna svetsa och ställa om styrkan med den lilla ratten som sitter på handtaget utan att fladdra runt som bara den, idiotisk ide. Dels så glömmer man bort åt vilket håll man ska vrida och för hård är den också för att kunna hålla still och vrida. Är nästan som ett dödmansgrepp funktion på den
Jo, de e klart att man måste köra på 4-takt för att det ska fungera, kan tänka mig att det blir lite svårt annars. Brukar köra på 4-takt vid lång svetsning, men jag föredrar fotgasAjden skrev:Det går med lite träning, alternatif att man kjör med 4-takt så slipper man hålla in knappen undertiden man svetsar och kan koncentrera sig på rullen.Wrangler skrev:
O hur i h*lvete ska man kunna svetsa och ställa om styrkan med den lilla ratten som sitter på handtaget utan att fladdra runt som bara den, idiotisk ide. Dels så glömmer man bort åt vilket håll man ska vrida och för hård är den också för att kunna hålla still och vrida. Är nästan som ett dödmansgrepp funktion på den
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
- Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)
Själv kör jag en ESAB Aristotig 405 AC/DC med fotpedal.
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... %20DC.html
Innan var det bara att bita ihop och svetsa när det vart varmt om handen...NU flyttar man bara lite på handen och fortsätter
Det som man saknar mest är en svetsares utbildning och kännedom för matrial,gasflöden,vilka pinnar ,mm,mm
Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok
/Jompa
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... %20DC.html
Innan var det bara att bita ihop och svetsa när det vart varmt om handen...NU flyttar man bara lite på handen och fortsätter

Det som man saknar mest är en svetsares utbildning och kännedom för matrial,gasflöden,vilka pinnar ,mm,mm
Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
Du har ju annars Haynes Welding ManualTTR Jompa skrev:Själv kör jag en ESAB Aristotig 405 AC/DC med fotpedal.
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... %20DC.html
Innan var det bara att bita ihop och svetsa när det vart varmt om handen...NU flyttar man bara lite på handen och fortsätter
Det som man saknar mest är en svetsares utbildning och kännedom för matrial,gasflöden,vilka pinnar ,mm,mm
Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok
/Jompa

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok
det der er liiite vanskeli,for å si det mildt.ingen svetsare svetser likens,å det er så mye forsjellig matrial,utstyr, å dekkgassar,å pinner,så dette er inte så enkelt




det der er liiite vanskeli,for å si det mildt.ingen svetsare svetser likens,å det er så mye forsjellig matrial,utstyr, å dekkgassar,å pinner,så dette er inte så enkelt
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar skrev:Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok![]()
![]()
![]()
![]()
det der er liiite vanskeli,for å si det mildt.ingen svetsare svetser likens,å det er så mye forsjellig matrial,utstyr, å dekkgassar,å pinner,så dette er inte så enkelt
Tror jompa skrev det där med glimten i ögat

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
- Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)
Ja det var det ..MEN det hade varit bra med ett snabbfaktablad på några sidor där det viktigate står eller något och inte 400sidorErsviken skrev:caterpillar skrev:Någon som har en perfekt snabbguide som får plats på ett A4 papper och inte en hel bok![]()
![]()
![]()
![]()
det der er liiite vanskeli,for å si det mildt.ingen svetsare svetser likens,å det er så mye forsjellig matrial,utstyr, å dekkgassar,å pinner,så dette er inte så enkelt
Tror jompa skrev det där med glimten i ögat

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
- Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)
du kan köra samma gas som du kör till TIGenDaniel 850 skrev:om man snackar tig här måste ja kolla om nån kan svara på vad man ska köra med för rot gas om man ska använda de? likaså om hur man går till väga?
//Wigge
Jag har 2st uttag på min klocka en flödeskran för TIGen och en till rotgas!
Nu brukar jag inte köra rotgas speciellt mycket (inte ens när jag kör RF)
Visst blir det bätte och snyggare med rotgas MEN det är mycket mer jobb!
/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
Det håller även bättre med rotgas, du förhindrar ju oxidbildning på insidan å svampig yta, men jag håller med de är jobbbigt att köra med rotgas, tar så lång extratid
..
MEn på ett rostfritt grenrör skulle jag då inte köra utan rotgas..
Ang. amper så brukar man säga 25amp/mm, men de klart, kör man på en 10mm plåt så ska man ju inte krana på 250amp, så vida man inte är jättekvick
..

MEn på ett rostfritt grenrör skulle jag då inte köra utan rotgas..
Ang. amper så brukar man säga 25amp/mm, men de klart, kör man på en 10mm plåt så ska man ju inte krana på 250amp, så vida man inte är jättekvick
