Min E30 vägrar att låta sig luftas!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
nixlaz
Lite mer laddtryck

Min E30 vägrar att låta sig luftas!

Inlägg av nixlaz »

Jag har problem med att lufta kylsystemet, jag har haft bilen ståendes länge och har inte kört med den på ett tag. Så när jag plockade fram bilen så ser jag att den klagar på kühlvasser, så jag fyller på lite. Men den går ändå varm!

Jag har plockat bort termostaten för att se om den skulle gå kallare då men det vart ingen skillnad, har även kokat termostaten för att se om den öppnar som den ska.

Jag har luftat bilen i ordentlig uppförsbacke och luftat och luftat och luftat, men jag tycks inte få någon ordning på det. Jag har värmepaketet inställt på max värme och har låtit motorn gå upp till arbetstemperatur, fyllt lite mera vatten, masserat slangarna, öppnat luftningsnippeln. you name it!

Mitt problem är att när motorn blir varm så kräks den ur sig det mesta av vattnet som jag hällt i, troligtvis så finns det fortfarande luft kvar i systemet som expanderar och "vill ut"...

Min sista tanke är då att toppen har blivit skev, eller att toppackningen har gått. Dock så har den gått igenom besiktningen utan anmärkning bara för ett par veckor sedan, inga konstiga avgasvärden alltså. (har inte så långt dit, så de gick bra att ta sig dit iaf). Bilen vitryker inte, det finns inga spår av olja i vattnet, inte heller något vatten i oljan!

Jag tycker mig ha testat allt, men inget funkar! Vad tusan ska jag göra?
Bilen i fråga. BMW 325iX E30. M20B25 alltså.
Nyberg_
Forumsberoende

Inlägg av Nyberg_ »

jag har exakt samma problem med min 02a
ridern
För mycket laddtryck

Inlägg av ridern »

BMW har ju erkänt dåliga vattenpumpar, så du skulle kunna montera denna och se om skovelhjulet är rensat eller trasigt på något vis. Samma symtom hade polarens 525 och då var det skovelhjulet som lossnat, det är gjort i plast iaf på de nyare 24v motorerna.

Ang luftning, hade själv en 525 E34 och den var jag tvungen ställa i en brant uppförslut för att kunna lufta ordentligt då inte luftningsskruven sitter på högsta punkten i kylsystemet.
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

På E30 som jag hade, var det en liten luftnippel på termostathuset. på nyare E36 så finns det en luftnippel på kylaren.
Rocken´n roll
nixlaz
Lite mer laddtryck

Inlägg av nixlaz »

ridern skrev:BMW har ju erkänt dåliga vattenpumpar, så du skulle kunna montera denna och se om skovelhjulet är rensat eller trasigt på något vis. Samma symtom hade polarens 525 och då var det skovelhjulet som lossnat, det är gjort i plast iaf på de nyare 24v motorerna.

Ang luftning, hade själv en 525 E34 och den var jag tvungen ställa i en brant uppförslut för att kunna lufta ordentligt då inte luftningsskruven sitter på högsta punkten i kylsystemet.
Ska in på bmw imorrn och höra vad de säger. Får hoppas att de inte är nåt allvarligt... Har testat uppförsbacke.
Schlorven skrev:På E30 som jag hade, var det en liten luftnippel på termostathuset. på nyare E36 så finns det en luftnippel på kylaren.
jag vet ;)
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

den luktar inte avgaser i exp kärlet?
Användarvisningsbild
peter.e
Lite mer laddtryck

Inlägg av peter.e »

min bror hadde exakt samma problem.

felet var en läckande toppackning.
nixlaz
Lite mer laddtryck

Inlägg av nixlaz »

martinssoN skrev:den luktar inte avgaser i exp kärlet?
Nej inte enligt min näsa iaf :)
peter.e skrev:min bror hadde exakt samma problem.

felet var en läckande toppackning.
jag har vart på bmw och pratat med dem.. jag behöver åtminståne ett nytt kylarlock för det jag har har jag demolerat. Jag fick tipset att ta bort givaren på toppen av termostathuset för att luften lättare skulle komma ut.

Har testat detta utan förbättring, ska lämna in bilen för felsökning på bmw nu i veckan.
Skriv svar