Svetsa i gjutjärnstopplock

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
TVR
För mycket laddtryck

Svetsa i gjutjärnstopplock

Inlägg av TVR »

Går det att svetsa sprickor i gjutjärnstopplock med framgång. Dvs, att med rätt förutsättningar går att svetsa i gjutjärn vet jag men håller det i längden?

Har en gammal misshandlad B20 "steg 3" topp liggande på "bra att ha" hyllan som jag funderade på att göra i ordning. En snabb obduktion visade dock att bortsett från rent allmänt slitage finns också en spricka genom ventilsätena till insug och avgasventil i ett av förbränningsrummen.

Dum fråga kanske men brukar det gå att svetsa såna sprickor och sen fräsa till sätena eller är det bara att kasta toppen direkt? Svetsning borde ju t ex ge risk för nya sprickor eller konstiga härdningar som gör att det är svårt att fräsa sätena.
Om det möjligt tänker jag naturligtvis inte prova att svetsa själv utan i så fall låta en erfaren motorrenoverare ta sig an den. Är dock nyfiken på om det ens är någon idé att riva mer i det...
TTR Jompa
För mycket laddtryck

Inlägg av TTR Jompa »

Borde ju kunna silverlöda igen sprickan !?
Vet själv att det har miggats i toppar med framgång, samt tiggats med specialpinnar

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Man bygger ju om hela toppar så visst går det väl att svetsa. Gäller väl bara att normalisera den efter.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar