Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Verkar ju gå bra :thumbright: fränt :!: och fort gick det att få ihop det :)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ungefär två veckor skulle jag gissa på
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Lär väl berätta att bilen fortfarande lever och frodas, gått ca 200mil i sommar och inte ett enda problem sen jag satte ihop den. Fortfarande helt orginal maskin, dock har jag fått gått ner på 14-15grader förtändning ungefär på fullgas men verkar vara rätt spikkänslig motor

Körde lite med G-tech pro RR idag då. Höjt laddet till 0.85 och nu körde jag första tolvan på gatdäcken

201m 8.483s @ 148.719km/h

402m 12.801s @ 182.644km/h

60fot på 2.286s
0-100 på 5.656s
0-200 på 16.244s
100-200 på 10.568s
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Var till årets sista Träningskväll på söderhamns flygfält för att jaga sjuan och första repan ut blev 8.000 och i tredje repan tog jag första sjuan sen så backa jag upp med två till efter det.

60-fot 1.814s
7.869s
146.82km/h

Känner mig mycket nöjd med resultatet! Ett bra bokslut för i år
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Och en film på spektaklet, launchkontroll är för mesar föresten :D

http://www.garaget.org/video/lymct0mlmiuz
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Haha, den går ju som tusan! :thumbright: Fordar är bra skit, tål mycket stryk.
Vad är det för planer för bilen? Ska du åka eller trimma vidare?
Har du räknat nått på vilken budget du har på bygget, måste va rätt bra prestanda för pengarna?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Vi får se vad som händer, har inte tänkt så mycket på det :)

Ska mappa en likadan bil fast med E85 imorgon så får se hur den reagerar. Man kanske får byte bränsle....


Faktiskt har det inte varit billigt. skulle tippa på ungefär 19000kr i trim. Men då är det faktiskt en hel del påkostade runt omkring grejor, t.ex ny turbo osv
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ända sedan första sommaren med 2.8 turbo i en viss blå Capri har jag sagt att det inte är några problem att åka tolvor för tolvtusen med en 2.8/2.9. Med begagnade delar ska det inte vara nåt bekymmer.

Tyvärr åker man ju inte elvor för elvatusen men 19kkr verkar ju räcka ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja för tusan det går att snika både här och där. Men jag hade lite bråttom denna gång så handlade bara :)
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Tog mig fiheten att ändra lite...
Mikael S skrev:Ja för tusan det går att snika både här och där. Men jag hade så sjukt med pengar efter jag sålde min kebabkälke med turbo så denna gång så handlade jag bara :)
Är riktigt impad av V6an ja, drar iväg hur trevligt som helst å den går riktigt bra som synes. :)
Och ljudet från den är ju oxå porr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Haha :lol:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fipplat en smula på laddtrycksskruven igen då. Laddad 0.95bar nu och har en 3.9:1 utväxling på så slutfarten studsa upp rätt friskt på senaste G-tech vändan

201m 7.987s @ 150.458km/h

402m 12.234s @ 186.555km/h

0-100 -> 4.555s
0-200 -> 14.546s
100-150 -> 3.535s
100-200 -> 9.991s

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Polarn lyckades köra snabbare än mig idag med sin rätt vässade Evo 8 så jag var bara tvungen att testa igen och köra snabbare så slutade i 2 hundradelar från en elvasekunders repa

201m 7.787s @ 151.311km/h

402m 12.023s @ 187.328km/h

Bild
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

grattis till så fina tider :)
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Idag bromsade jag Sierran för att se om det är nå pulver i den eller bara snack.

Började med att bromsa den som det när jag kom dit och då gav den 297hk på driven. Ökade på tändningen 3grader samt justerade bränslet och den gav tillslut en effekt på 323.6hk och 487.1nm på hjulen! Detta vid 1.1bar och helt oöppnad motor

Räknat med 12% drivline förlust så borde det vara i närheten av 365hk och 550nm i motorn

Effektmax är vid 5000varv och vridmax är vid 4300varv sen dalar kurvan av efter det. Kammen i en orginal maskin är inte speciellt vass och så kör jag med 2.5tums avgassystem med två dämpare för att ha behaglig ljudnivå i kupen

Jag är mer än nöjd med dagen och som vanligt ett bra bemötande av Rogga på Motornord :thumbright:
Skriv svar