omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell från 21/9
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
För gata finns det inga krav på dimension eller utformning, mer än att buren/bågen inte får hindra sikten mer än nödvändigt, inte hindra insteget onödigt mycket och att den ska vara ordentligt vadderad så man inte slår sig. Dessutom måste 3-punkts rullbälte fortfarande funka utan att nöta mot något burrör och ergonomin måste vara OK (dvs att man inte slår armbågarna i bågen hela tiden).
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Kan nästan chansa och svara ja där.. Vad jag vet är väl 4p-bälten ej godkänt för gata då det försvårar för räddningspersonal vid ev olycka
Skulle du bli fastklämd i bilen kräver det att räddningspersonalen klipper två punkter av bältet alternativt helst tre- gentemot en punkt vid vanligt 3p bälte. Så det försvårar en del..
Vad jag hört iaf, rätta mig om jag har fel.
Mvh
Cristofer
Skulle du bli fastklämd i bilen kräver det att räddningspersonalen klipper två punkter av bältet alternativt helst tre- gentemot en punkt vid vanligt 3p bälte. Så det försvårar en del..
Vad jag hört iaf, rätta mig om jag har fel.
Mvh
Cristofer
Senast redigerad av Turbokoftan den mån sep 29, 2008 8:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker att det borde vara godkänt. Man får ju ha 4-punkt monterad i nyare bilar men man får inte använda dom. Därför måste 3-punktsbältet sitta kvar.
Jag tycker att samma regel borde gälla äldre bilar, att 4-punktsbälte får finnas men det får inte användas.
Men man har ju blivit förvånad förut ....
Jag tycker att samma regel borde gälla äldre bilar, att 4-punktsbälte får finnas men det får inte användas.
Men man har ju blivit förvånad förut ....
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Intressant tanke..JoBy skrev:Jag tycker att det borde vara godkänt. Man får ju ha 4-punkt monterad i nyare bilar men man får inte använda dom. Därför måste 3-punktsbältet sitta kvar.
Jag tycker att samma regel borde gälla äldre bilar, att 4-punktsbälte får finnas men det får inte användas.
Men man har ju blivit förvånad förut ....
Så i äldre bil med monterat 4 punktsbälte borde man ju i så fall inte kunna få böter om man inte använder det?
För annars får man väl det om man har bälte vare sig det är bälteskrav eller inte i bilen har jag för mig?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Det är kanske lite luddigt med bälten i äldre bilar men generellt anser man att OM bälte finns så ska det uppfylla kraven. Dvs inte 4-punktsbälte.
Kör man ändå runt i en bil utan bälteskrav, som har bälten (av någon typ) monterade, så måste man enligt lag använda bältena. Lagen som kräver bältesanvändning har ingen direkt koppling till föreskrifterna om hur bälten ska se ut, den säger i princip att om bälten finns ska de användas.
Det finns ett rättsfall (från Lycksele faktiskt om jag inte minns fel) där just detta varit uppe i rätten och avgjorts. Finns bälte ska det användas oavsett typ.
/Gustaf
Kör man ändå runt i en bil utan bälteskrav, som har bälten (av någon typ) monterade, så måste man enligt lag använda bältena. Lagen som kräver bältesanvändning har ingen direkt koppling till föreskrifterna om hur bälten ska se ut, den säger i princip att om bälten finns ska de användas.
Det finns ett rättsfall (från Lycksele faktiskt om jag inte minns fel) där just detta varit uppe i rätten och avgjorts. Finns bälte ska det användas oavsett typ.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Vad jag hört så måste det vara det.. Även hört att för viss regbesiktning krävs att man borrat ett hål (litet) i bågen så pass att man kan visa att det är 3mm gods.. Men det gäller nog för bl.a. dragrace? För gata brukar många firmor sälja i 2,5mm gods då det inte finnns någon specifikation.. Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag fått höra..
/C
/C
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
För gatbruk finns egentligen inga konstruktionskrav alls, så slipade eller oslipade svetsar, mäthål eller inte spelar ingen roll.
Men ska man bygga en bur så ska man ju bygga den efter lämplig klass i Bilsportförbundets regler, annars är det lite bortkastat tycker jag. Reglerna finns faktiskt att ladda hem från www.sbf.se
/Gustaf
Men ska man bygga en bur så ska man ju bygga den efter lämplig klass i Bilsportförbundets regler, annars är det lite bortkastat tycker jag. Reglerna finns faktiskt att ladda hem från www.sbf.se

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hvorfor ikke bare ta 10 minutter av redningspersonalets opplærings-tid som sikkert er på flere år og lære de å åpne 4-punkt-låser..? Det er jo ikke akkurat rakettforskning det er snakk om..Turbokoftan skrev:Skulle du bli fastklämd i bilen kräver det att räddningspersonalen klipper två punkter av bältet alternativt helst tre- gentemot en punkt vid vanligt 3p bälte. Så det försvårar en del..
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: omöjligt regga gatbil med bur, oavsett årsmodell från 21
Lyfter denna tråd lite med en fråga.
Helbilsgodkänd bil.
Modifieringarna som skall på bilen motsvarar, i färdigt skick, ombyggt fordon.
Tanken var att även montera bur i bilen.
Hur skall man gå tillväga?
Drömscenariot vore att bilen blev besiktad och godkänd med buren och ändringarna men om det landar vid att det bara är buren som går att visa upp för bilprovningen så får jag leva med det. Bilen måste, tills vidare tyvärr, vara besiktad och godkänd för gatan (även om den mer eller mindre aldrig vistas där).
Tacksam för svar.
Helbilsgodkänd bil.
Modifieringarna som skall på bilen motsvarar, i färdigt skick, ombyggt fordon.
Tanken var att även montera bur i bilen.
Hur skall man gå tillväga?
Drömscenariot vore att bilen blev besiktad och godkänd med buren och ändringarna men om det landar vid att det bara är buren som går att visa upp för bilprovningen så får jag leva med det. Bilen måste, tills vidare tyvärr, vara besiktad och godkänd för gatan (även om den mer eller mindre aldrig vistas där).
Tacksam för svar.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-