Garret gt4088 på s38b36??

Diskussioner för erfaret folk
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Garret gt4088 på s38b36??

Inlägg av Jørg1e30 »

Heisann. Funderar på og kjøpe en gt4088 som skal brukes på min s38b36. Klarar denna 800 motor hk på denne motor? Eller blir den for liten? Motor er org bortsett fra smidde wiseco, h-profil stakar,mls, arp og totalt overhalt. Motoren skal kjøres på 98bf. Takker for svar
:D
Kjør hart kjør bmw bil.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur stor är turbon och vad mer är gjort åt motorn?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det ska vara på fisens mosse isåfall.
du är en bra bit utanför kompressormappen och där kan ingenting lovas..

Bild

Garrett rekomenderar upp till 700hk med 4088
å andra sidan rekomenderar de ca 600hk med min 3582R och de går att kliva över 700hk med... men då är man också utanför mappen ordentligt.

edit:
varför ställs det nästan alltid en motfråga här på sävar?
det skrämmer juh nästan bort en del skulle jag tro.
med ett par enkla klick så hade jag komperssormappen, den har typ 90% av all info som behövs.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Kadett4wd skrev:
edit:
varför ställs det nästan alltid en motfråga här på sävar?
det skrämmer juh nästan bort en del skulle jag tro.
med ett par enkla klick så hade jag komperssormappen, den har typ 90% av all info som behövs.
Om man vill ha ett snabbt och bra svar är det nog bättre att komma med så mkt information som möjligt om både turbo och motor, de som känner till ungefär hur många projekt som bl.a jens och andra som håller på mkt med bilar har inser snabbt att det inte finns tid att sitta och leta kompressormappar varje gång folk som kommer med liknande effektfrågor.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Håller med dig Oskar.

Som exempel här : Kan man bara uppge inducern på kompressorn kan man säga en hel del - i det här fallet 63.5 mm. Lite lätt överslag säger ju att 700 hk är att pressa grejerna till gränsen även om det enligt kompressormappen kommer att vara på bästa möjliga tryckförhållande.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har för mig att det var någon som satte en hx55 (65mm in) på en ganska orginal s38, tror det var en b38.
Han bromsade 751hk om jag inte minns fel.
Det var vid ca 1bar, han menade på att turbon inte räckte längre på den motorn iaf.
Men om det var att mottrycket började gå upp, eller något annat minns jag inte.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Om Du vill ha en Gt40 så kanske en GT4094 är lite bättre, tror inte det
blir nån större skillnad i spoolup. Även om man inte vill ha "så mycket"
effekt så kan det bli problem på större (relativt sett) bra motorer
som exempelvis S38:an med turbos som är relativt effektpotentialen
"små" ,då trycket på kompressorsidan är relativt massflödet lågt, fast
på turbinsidan så är det samma massa som ska ut ,vilket ger ett negativt
tryckförhållande över motorn. Du kan gott välja en GT4294 eller kanske
en S400-71mm , båda laddar säkert fullt kring 3500-4000rpm.
/Christer
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Inlägg av Jørg1e30 »

Takk for svar. Da blir det ikke den turboen. Motoren er org borsett fra kompsenket (8,2) med wiseco stempler ,smidde h-profil stakar, arp,mls. Ellers overhalt med alt nytt.Den skal kjøres på bensin 98bf. Hvilken turbo anbefaler dere til min motor? målet er 800hk med raskest mulig spoolupp. Har kjørt med gt45 lastebil turbo i sommer den er ca 63mm inn og 74mm ut.Med ar 1,33 på eksoshuset. Akuratt dette med turbo størelser har jeg ikke satt meg inn i. Men det er mye og lære på dette forumet heldigvis. :D
Kjør hart kjør bmw bil.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Jag har för mig att det var någon som satte en hx55 (65mm in) på en ganska orginal s38, tror det var en b38.
Han bromsade 751hk om jag inte minns fel.
Det var vid ca 1bar, han menade på att turbon inte räckte längre på den motorn iaf.
Men om det var att mottrycket började gå upp, eller något annat minns jag inte.
jag gissa att compressorn vart för liten (jag utgår från att han hadde 82mm ut turbinen och minst 22-25#avgashus) om du kollar på compressorn ovanför tex så ser du att den räcker längre på 2bar effekt/flödes mässigt än vid 1.0 bar.

kadett 4wd därför vill jag veta ungefär hur mycket den är trimmad för att veta vart i diagrammet man hamnar.

att veta så mycket som möjligt om motor och vad den ska användas om och fysiska mått på turbon tar jag som givet annars är det inte lönt att snacka om sånt här på denna del av forumet, att fantisera om hur mycket effekter hit och dit saker räcker till utan att veta allt är inget jag slösar tid på.

christer står 88/94 för den stora dim på compressorn eller? jag är inte insatt i garretts beteckningar)
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Inlägg av Jørg1e30 »

Motoren er foresten bremsa til 620hk med ca 0,9bar slik den er nå med gt45 turboen. Den har vel litt mere og gå på men klarer vel ikke 800hk er jeg redd. Her er foresten ett bilde av motoren[img][img]http://images.bimmers.no/files/mtbq8k6awvnm76wmo6s3.jpg[/img][/img]
Kjør hart kjør bmw bil.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: kadett 4wd därför vill jag veta ungefär hur mycket den är trimmad för att veta vart i diagrammet man hamnar.
men på en GT4088 finns det ingenstans i diagrammet man hamnar hur än motorn är trimmad om man ska åt 800hk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev: kadett 4wd därför vill jag veta ungefär hur mycket den är trimmad för att veta vart i diagrammet man hamnar.
men på en GT4088 finns det ingenstans i diagrammet man hamnar hur än motorn är trimmad om man ska åt 800hk.
så sant!

rent spontant utan att fundera så mycket så skulle jag rekomendera en Bw476 med 76mm in och 88mm ut på en sån motor, den räcker till 800hk på ett lågt laddtryck och är väldigt lättdriven har jag sett på bland annat freddes 2.3L 142.
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Inlägg av Jørg1e30 »

Takk for svar :)
Kjør hart kjør bmw bil.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Jens Gustavsson skrev:står 88/94 för den stora dim på compressorn eller?
Ja. GT4094R'en har vist seg å være lett å dra igang.. 2 bar på 2.0 Cossie @ 5400 rpm med største tilgjengelige A/R,dvs. 1.19..
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Jens ,ja när det är Garrett´s egen nomenklatur så syftar beteckningen
till exducer måttet, men när eftermarknaden (typ precision osv) härjar så är det inducer måttet som gäller....hehe. Som exempel Garrett´s
GT4718 (118mm exducer) heter i racesvängen GT4788 (88mm inducer).
Nämnas kan också att Bullsey´s nomenklatur med tex S362 ,S472 osv osv inte följer BW´s dito, utan baseras på vilken fläns turbinhuset har
tillsammans med kompressorinducern´s mått, vilken i sin tur inte alltid
överensstämmer med namnet. Man blir så trött.....

Men för att uppnå målet med 800hk och bästa möjliga respons utan att
kväva motorn, skulle jag välja lilla S400 turbinen (83-74,5mm) med
71mm kompressorinducer, eller i Garrett´s sortiment en GT4294.
Till en S38 motor då alltså.
/Christer
Skriv svar