B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lindqvist Racing skrev:Jag betraktar mig själv som en B20 tok, men du måste ju vara helt galen... Underbart projekt, mera B20 åt folket!
Jag har själv funderat på en big bore B20 ett tag. Blir dock lite annorlunda lösning än din i så fall.


Lite galen måste man va.. :) Din bil häftig kan ja ju säga..
Ja skulle behöva lite mer helhet.. Mest bara kommit till
motorn än så länge..

Man kan klassa denna motorn som steg 1 test motor..
Kommer tex inte borra motorn vilket egentligen skulle
behövas.. Loppen är inte helt runda men det duger som test..

Till det roliga:

Det kommer göras ett till block och foder..
Då kommer ja göra lite mer som parners motorer
och rätta till lite små tankemissar... Man kan säga
att allt därnere i blocket är bra förutom en liten detalj..
Det mesta som ska ändras är däruppe vid däckplan..

Blir kul o se hur din lösning blir.. :)
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

Helt sannslös sinnesjukt brutalt block! 8) 8) 8)


Hur ska du göra med kylningen? Delar av vattenkanalerna är ju borta :( Vad blir det för topp?
Väl mött,
Viktor
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

vikko skrev:Helt sannslös sinnesjukt brutalt block! 8) 8) 8)


Hur ska du göra med kylningen? Delar av vattenkanalerna är ju borta :( Vad blir det för topp?


Är inte så faligt.. tror är ung samma volym som b230..
Samma kylning som org men ev oljekyl.. :)
Topp blir nog till o börja med ta vad man har..
Men kommer nog bli ny tillverkning senare..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Funderar på börja lite med veven framöver..
Kommer nog bli slipstrokad b20 6 bults vev,
Dock med dubbla antalet bult för svänghjulet..

Alternativet är en marin vev som skulle kunna slipstrokas..
Dom är dock rätt svåra få tag på... Frågan är vad dom har
för vev tappar.. Har aldrig kännt på en sån så vet ej..

Tanken är att fräsa fram egna stakar i seghärdat 2541 för att
få rätt längd på dom.. Kommer bli I profil.. Ev kan man ju
andvända överfallet från b230 stakar som arborras in i mått
och sen henas dom sista hundradelarna.. Blir väl att göra
nån alu prototyp först till b230 kolvar.. 23mm kolvbult..

Slipstroka borde ju skogila kunna göra här i byn..

Man har lite o göra med andra ord..
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

Jeg liker dette prosjektet:) Må bare si at du er utrolig dyktig. Ikke alle som legger så mye jobb i en gammel B20 hehe.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fighter skrev:Jeg liker dette prosjektet:) Må bare si at du er utrolig dyktig. Ikke alle som legger så mye jobb i en gammel B20 hehe.


Jobbar ju med sånt här till vardags så ett o annat
har man lärt sig på 10 år som verkstadsarbetare.. :)

Vore ju skamligt annars om man inte är bra på sitt yrke.. he he..

Kul att du gillar de som framställs här..

-------------------

De som händer just nu är att de trillar in endel motorer..

En B20B med titthål.. Sitter K kam i den..
Kan oxå vara bra med lite rserv kolvar med..

Har även en riktigt fin B20B står i garaget som
ska ses över i lager.. Det är den motorn som
ska i volvon nu.. Vill ha en stadig billig motor i..
Nu när det antagligen kommer börja gå sönder grejer.. :lol:

Blocket som sitter i nu kommer väl antagligen vilja säljas..
Det är ett B20B block borrat till 92.5 kan säljas antingen
med dom skålade b21 et 92.5 kolvana som sitter i eller
med flata mahle..
ET kolvarna kan även säljas löst om blocket blir sålt med
flata kolvar. Dock utan ringar i så fall,
kolvarna har gått max 100 mil i min ägo...
Troligtvis var dom bara monterade i motorn dom först satt i..
Den startades aldrig.. Blocket är iaf ren med nya lager överallt
o gått max 100 mil efter ren.. Blocket är planfräst av mej..
Så det är i bästa skick.. Pallade för 1 bar boost iaf utan ras..
Så det är bra grejer..

Det som följer med blocket är 8 bult vev i perfekt skick
aldrig slipad, b20b stakar (24mm kolvbult) o valfria kolvar..
ET mahle eller Flata mahle.. Dom flöata är med i bra skick
men okänt antal mil.. Svänghjul org 8 bult plansvarvat 3.5mm..
(inte det hålborrade)

Helst utan kam o lyftare.. Mkt fint skick på grejerna..

Pm om intresse fins..

MVH
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

Skjer cet ikke noe mer med b20 big blocken snart da? Noen burde gjøre det samme bare med b23/230 snart:D HAdde blitt bra:P
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fighter skrev:Skjer cet ikke noe mer med b20 big blocken snart da? Noen burde gjøre det samme bare med b23/230 snart:D HAdde blitt bra:P


Just nu lite stiltje.. Mest pg av tidsbrist...
I helgen blir det nog lite göra men inget av bild
värde.. Tror tom det är lättare på b23 tex eftersom
det inte är urtager för frigång mot kamen..
Borde nog tom gå oringa i ett b230 block..
Typ centrera foderen..

Ja har funderar lite på om det går köpa ett foder löst från parner..
Sen ev kolla på deras big bore vev vad det är för nått.. :hihi:

Ideer finns det alltid.. Fattas är bara tid....

-------------------

92.5 blocket är sålt nu.. Ska försöka få ur ur
bil i helgen och börja titta på nya blocket..

Lutar åt 6 bult vev ombyggd o stiftat svänghjul..
Plansvarvat hålborrat o lättfräst.. 5-6 kg ung..
std b20 kolvar och olje retur gäng hål långt fram på blocket..


Så ser det ut iaf.. En hel del laddtryck lär det bli med... : )
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tror ja bakat för mkt senaste tiden.. :lol:


Borde det inte gå mäta ut hyfsat ccm med en mått sats och en
burk salt o sen måtta i förbränninsrummet o stryka ut.... :lol:

Kanske nån mer som tänkt så???

Gillar inte kladda med vätskor....
patte83
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 09, 2007 10:39 pm

Inlägg av patte83 »

Oj Grymt bra jobbat!!

Jag bor i Örebro kan man få komma på studie besök någon gång??

Snacka om unik motor..

Jobba på!

mvh/Patte83
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

patte83 skrev:Oj Grymt bra jobbat!!

Jag bor i Örebro kan man få komma på studie besök någon gång??

Snacka om unik motor..

Jobba på!

mvh/Patte83


Tja.. Borde väl gå bra.. :)

---------------

Ska till garaget nu och greja..
Dåligt me tid på flera veckor till det..

Ska bygga på gamla turbo anläggningen
en sista gång med nya turbon..

Sen ska det bli lite film, kamera man ari... :lol:

Blocket vart förövrigt inte sålt...
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Blocket uppe i fräsen igen för "extra" moddning..

Bild

Sänkte hela planet i botten några hundradelar och fräste spåret..
Tvätt vart det sen..

Bild

Sen provmontering.. :) Passar ju tom.. :)
Blev lite skit imellan märkte ja när knackat dän foderet..
Synns de sticker upp något mer än det är tänkt på bilden..
0.05mm extra press/uppstick på foderet är det iaf..

Bild

Detta är anledningen till att det är fräst i två steg..
Blir ändå större hål här annars..

Bild

Här går den berycktade oljekanalen.. ca 3 gods kvar..

Bild

Bild

Pulade även lite i garaget idag med..
Gängade dit vinklad klämringskoppling på turbon..
Fick släppa lite både på avgashus och kompressor
sidan för kunna snurra dit den..

Stämde perfekt med oljeteruren mellan garret o holset..
Behöver inte ändra nått..
Kommer även funka med oljetryckröret utan att behöva
modda något.. :thumbright:

Dock ska ja göra en strupning så ja kan strypa oljeflödet
något till turbon.. Tänkte mej ett 2.5mm hål..

Bild

Förhoppningsvis får man med uppleva lite G-kraft snart.. :lol:

Bild

Sista bilden tagen av: ari..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

jycken till höger ser lite smått förbannad ut.. :hihi:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Sleeper_86 skrev:jycken till höger ser lite smått förbannad ut.. :hihi:


Ja, han har så att säga ett mål i sikte... :lol:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

behöver man strypning på ett h2a agregat? jag har ingen på mit tå det upplever jag inte som nå segspoolat. Det sitter ju redan en strypning i turbon till oljetrycket . :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar