Jag har lyftat ur en b20 med turbo ur min 142 för att ersätta den med en b20 som var lite mer lämpad för turbo,nu skall jag flytta den från ett garage till ett annat,så jag har satt i den "nya" b20:n men tänkte väl sätta i turbogrejjorna m.m. i mitt nya garage. Nu till frågan....
Jag har 240 turbo soppapumpen och tänkte koppla den direkt till strombergförgasaren,då nån kom o sa att förgasaren kunde gå sönder för att det blev för högt tryck,jag använde Malpassi BTR till turbon och då tänkte jag sätta i den mellan förgasare och pumpen, men då sa han samma sak.
Då frågade jag en kompis vad han trodde....jag tror mer på hans svar men vill vara säker då jag ska prova starta ikväll eller imorgon kväll.
Hans svar var att om jag sätter i BTR och pluggar slangen som normalt skall känna av turbons tryck så kommer BTR:n att köra på "normalt" tryck, vet inte vad det är....0.18-0.30 eller nåt??
Han sa även att strombergarn inte var lika känslig som webrar m.m. för bränsletrycket.
Vad säger ni?
1. 240 turbo soppa pump
2. Bränsletrycksregulator med pluggad "känna av laddtrycks ingång"
Ska jag köra på det eller är ni av annan åsikt.?
En liten undran.
En liten undran.
Volvo s40 -01 Autotech 300hk 449nm
Volvo 142 -69 B20 Tic
Volvo 142 -69 B20 Tic
En bränslepump till insprutning är gjord för att alltid flöda och allt som motorn inte vill ha skall skickas i en returledning tillbaka till tanken.
Jag antar att det är en sådan pump och regulator du har.
Om du ska köra med förgasare så ska regulatorn ha atmosfärstryck som referens, dvs slangen ska tas bort men den ska inte pluggas vid regulatorn. Det ska vara en öppen anslutning.
Sedan måste bränsletrycket ner från 3 bar eller vad det är inställt på.
Jag är tveksam till att det går att justera ner trycket tillräckligt lågt på en regulator för insprutning.
Det är stor risk att trycket blir större än vad förgasaren klarar av.
Om du körde med förgasarturbo förut och regulatorn är anpassad för det så är det bara att tuta och köra. Referensslangen ska däremot inte pluggas. Den ska vara öppen eller inkopplad som tidigare.
Jag antar att det är en sådan pump och regulator du har.
Om du ska köra med förgasare så ska regulatorn ha atmosfärstryck som referens, dvs slangen ska tas bort men den ska inte pluggas vid regulatorn. Det ska vara en öppen anslutning.
Sedan måste bränsletrycket ner från 3 bar eller vad det är inställt på.
Jag är tveksam till att det går att justera ner trycket tillräckligt lågt på en regulator för insprutning.
Det är stor risk att trycket blir större än vad förgasaren klarar av.
Om du körde med förgasarturbo förut och regulatorn är anpassad för det så är det bara att tuta och köra. Referensslangen ska däremot inte pluggas. Den ska vara öppen eller inkopplad som tidigare.
Tack för svaret
, regulatorn jag använder är en malpassi (http://www.misab.se/tryckregulator.htm) den andra uppifrån. Den andra utgången till förgasare på denna modell var pluggad då systemet var ikopplat. Jag skall ju ha 2st så småningom därav denna BTR.
Jag körde med förgasarturbo förut ej insprutning.
Så då ska jag alltså inte plugga den ingången från turbo...(laddtryck) OM jag förstått det rätt...

Jag körde med förgasarturbo förut ej insprutning.
Så då ska jag alltså inte plugga den ingången från turbo...(laddtryck) OM jag förstått det rätt...
Volvo s40 -01 Autotech 300hk 449nm
Volvo 142 -69 B20 Tic
Volvo 142 -69 B20 Tic