En puls på 1 000 000 watt

Har ni förslag till en bra länk lägg in den här
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

En puls på 1 000 000 watt

Inlägg av Kristoffer Helle »

Bjarne...
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 27, 2006 4:43 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Bjarne... »

alltså 1 000 KW, har du då 4 stift måste du ha en generator som leverar 4 000KW? alltså tar den 5 540 HK från vevaxeln? måste vara en jävligt stöddig motor :)
Björn Forsberg
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Bjarne... skrev:alltså 1 000 KW, har du då 4 stift måste du ha en generator som leverar 4 000KW? alltså tar den 5 540 HK från vevaxeln? måste vara en jävligt stöddig motor :)
Tänk vilka kablar du får använda... :doh:
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Watt säger egentligen inte mycket alls. Det är enhet som beskriver energi per sekund. Gnistan finns ju bara en bråkdel av en sekund. Det är bättre att prata om Joule gnistenergi. Mycket watt säger bara att gnistenergin kommer på en kortare tid.

Exempel:

MSD 6AL

Bild

CD Voltage Output to Coil: 460-480 V
Current Draw: 1 amp per 1,000 rpm
Spark Output (millijoules): 115 Millijoules
Minimum Operating Voltage: 10 V
Maximum Operating Voltage: 18 V


115 Millijoules energi per gnista.

0.115 Joule / 1000000 Watt = 0.115 microsekunder.

Aldeles för kort tid för att vara bra.


0.115 Joule / 50 Watt = 2300 microsekunder.
Lång och bra gnista.



Lite läsning:
http://autospeed.com/cms/A_109130/article.html

For street engines, a long spark duration is critical. Cruising at part throttle under high manifold vacuum conditions can result in pockets of lean mixture within the combustion chamber. Insufficient spark duration will result in misfires, lean surges, increases in emissions and loss of fuel economy. At least 0.05 amps peak gap current and 1000 microseconds spark duration is required.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det står inte hur lång tid effekten avges! det är inte kilowattimmar iaf
blir nog möjligt att förstå om det anges i millijoule.
kilowatt är ett mått på effekt inte energi! det är säkert nån sportredaktör
som gjort artikeln! :D

/F
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

JoBy, du hann före! :thumbright:

/F
Skriv svar