Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4
Moderator: backeliten
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4
Ja jag kör lite med motorn när tid och intresse finnes.
Det vill säga lite hela tiden hehe.
Men det är faktiskt inte så långt undan.
Efter jul någon gång tror jag.
funderar på att byta till et sprut som kan logga lite mer givare och som inte är så tungjobbat som hestec.
Tittat på autronic men tycker det är lite dåligt med funktioner.
Kanske får titta igen..
Annars blir det ju hestec, det har ju funkat bra som bara den annars.
Det vill säga lite hela tiden hehe.
Men det är faktiskt inte så långt undan.
Efter jul någon gång tror jag.
funderar på att byta till et sprut som kan logga lite mer givare och som inte är så tungjobbat som hestec.
Tittat på autronic men tycker det är lite dåligt med funktioner.
Kanske får titta igen..
Annars blir det ju hestec, det har ju funkat bra som bara den annars.
Senast redigerad av Tommy Luhr den mån nov 17, 2008 11:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag önskar två extra vartals ingångar, möjlighet att logga lite mer tempar.
Ev mer av och på utgångar som är programerbara efter varv eller temp.
Ja allt som underlättar funktionen på bilen..
Men man kan leva utan mång finesser med visserligen..
Det kommer sitta ett unikracing insug custombyggt med 4*58mm spjäll, sen är plenumet inte gjort än, men det är snart på gång.
Ev mer av och på utgångar som är programerbara efter varv eller temp.
Ja allt som underlättar funktionen på bilen..
Men man kan leva utan mång finesser med visserligen..
Det kommer sitta ett unikracing insug custombyggt med 4*58mm spjäll, sen är plenumet inte gjort än, men det är snart på gång.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Tjena Tommy.
Jag har beundrat lite i tysthet nu ett tag, men nu måste jag säga att de kommer bli kanon fint allt detta.
Sen ang sprut är jag i samma tankar som du. Jag har ett autronic sm4 nu, men inte mycket o logga i de.
Kolla lite på Big Stuff 3 som Martin kör med, är rätt schysst logger i de, jag e nästan lite sugen på att byta
Lycka till.
Jag har beundrat lite i tysthet nu ett tag, men nu måste jag säga att de kommer bli kanon fint allt detta.
Sen ang sprut är jag i samma tankar som du. Jag har ett autronic sm4 nu, men inte mycket o logga i de.
Kolla lite på Big Stuff 3 som Martin kör med, är rätt schysst logger i de, jag e nästan lite sugen på att byta

Lycka till.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Tack klabbe för kommentaren:)
Jag skall genast googla upp big stuff och kolla:)
Jag skall genast googla upp big stuff och kolla:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
nu har jag kollat upp det lite snabbt.
Det första som slår mig är ju att det är en hel del bra ingångar och utgångar.
Sen så ser win programmet ut som en billig kopia på megatune till ms.
det gick att sköta varje cylinder inviduellt på bränsle och tändning
det är bra.
Det följer bb-sond med
kollade priset snabbt på ebay över 2000dollar
dyrt.
Visserligen många funktioner och så.
Men loggarna såg ut som nått i stil med hestec (funkar ju bra det men kan lätt bli rörigt)
Där är ms och vems bättre, är riktigt imponerad av deras logg, dock ej inspelningsbara i ecu på dom..
Vad är skillnaden tänker ni, det är ju en vanesak visserligen men jag tyckte ms loggen var rörig först men kom på att det är skitbra med siffror som följer tidslinjen
Skall kolla vidare på det men än så länge så är jag i detta stadiet:

Det första som slår mig är ju att det är en hel del bra ingångar och utgångar.
Sen så ser win programmet ut som en billig kopia på megatune till ms.
det gick att sköta varje cylinder inviduellt på bränsle och tändning

det är bra.
Det följer bb-sond med

kollade priset snabbt på ebay över 2000dollar

dyrt.
Visserligen många funktioner och så.
Men loggarna såg ut som nått i stil med hestec (funkar ju bra det men kan lätt bli rörigt)
Där är ms och vems bättre, är riktigt imponerad av deras logg, dock ej inspelningsbara i ecu på dom..
Vad är skillnaden tänker ni, det är ju en vanesak visserligen men jag tyckte ms loggen var rörig först men kom på att det är skitbra med siffror som följer tidslinjen
Skall kolla vidare på det men än så länge så är jag i detta stadiet:



Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
laddade hem deras program för att mappa med "big comm"




Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
kollat Dta lite snabbt.
Verkar okej.
Det måsta vara logg i boxen och det har ju detta
Men en extra vartalsingång som kan programeras till vilket tandhjul och givare som hellst skulle jag vilja ha som extra funktion.
Jag vill läsa av lencons stdprylar, sitter uttag för givare i lådan vid ingående axel.
Vet inte riktigt var det är för något men tror det är en induktiv givare som läser på en magnet i lådan.
Egentligen för att bli nöjd behöver jag detta:
stöd för 8lågohms spridare
fördelartändning
sek styrt
gärna kontrollerbar tändning och spridare på varje cylinder
bra antilag med både bränsle och tändning (för att slippa skjuta så mycket)
Ev ingångar för 4 avgastempar
gärna elektronik för att kunna driva en bb sond
ev laddtryckskontroll
överladdsfunktion
logg i burken med fina logg kurvor i programvaran.
ja säker nått mer men det är väll de jag kommer på nu
tips?
Verkar okej.
Det måsta vara logg i boxen och det har ju detta

Men en extra vartalsingång som kan programeras till vilket tandhjul och givare som hellst skulle jag vilja ha som extra funktion.
Jag vill läsa av lencons stdprylar, sitter uttag för givare i lådan vid ingående axel.
Vet inte riktigt var det är för något men tror det är en induktiv givare som läser på en magnet i lådan.
Egentligen för att bli nöjd behöver jag detta:
stöd för 8lågohms spridare
fördelartändning
sek styrt
gärna kontrollerbar tändning och spridare på varje cylinder
bra antilag med både bränsle och tändning (för att slippa skjuta så mycket)
Ev ingångar för 4 avgastempar
gärna elektronik för att kunna driva en bb sond
ev laddtryckskontroll
överladdsfunktion
logg i burken med fina logg kurvor i programvaran.
ja säker nått mer men det är väll de jag kommer på nu
tips?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
det är inte så att du ska fortsätta köra hestec (som därmed inte kostar mer pengar) och investera i en datalogger istället? Såg någon diskussion på forumet som behandlade just dessa 

www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
AEM är rätt vettigt. Dom kan ju iaf ta ur 1000 AWHP på en evo med det så
'
Saxat från www.aempower.com
AEM’s Universal Programmable Engine Management System adapts to any race vehicle using the company’s flying lead wiring harness and sensors (sold separately). In addition to the features found in our Plug & Play EMS, AEM’s Universal EMS also includes 10 independent, built-in peak & hold injector driver channels, direct drive ignition and dual wideband UEGO controllers. Peak & Hold injector drivers enable users to utilize low impedance injectors with a true 4/1 Peak & Hold injector drive circuit. The Direct Drive ignition feature allows users to drive a coil directly from the ECU without the need for an igniter or ignition module, and a wideband UEGO controller is an essential tuning tool that provides a 0-5 signal for monitoring and tuning air/fuel ratios (AFR) on heavily modified high-performance engines.
System is fully enabled—Never pay for upgrades!
Runs on Windows™ compatible software
Live help window eases tuning process
Free software updates on aempower.com
Fuel table automapping
Programmable traction control
Onboard 512kb datalogger
Up to 10 cylinder sequential fuel injection
10 independent peak & hold injector drivers
Direct drive ignition feature eliminates need for igniter or ignition module
On-board wideband UEGO controller
6 general-purpose outputs
7 definable switch inputs
Electronic boost control
Soft cut rev limiters
Two step launch control
Wet or dry nitrous control
Definable knock control
Full idle control
4 EGT inputs with fuel control
16/32 hybrid high speed processor
Jag ska själv köra det på min Evo.
/O

Saxat från www.aempower.com
AEM’s Universal Programmable Engine Management System adapts to any race vehicle using the company’s flying lead wiring harness and sensors (sold separately). In addition to the features found in our Plug & Play EMS, AEM’s Universal EMS also includes 10 independent, built-in peak & hold injector driver channels, direct drive ignition and dual wideband UEGO controllers. Peak & Hold injector drivers enable users to utilize low impedance injectors with a true 4/1 Peak & Hold injector drive circuit. The Direct Drive ignition feature allows users to drive a coil directly from the ECU without the need for an igniter or ignition module, and a wideband UEGO controller is an essential tuning tool that provides a 0-5 signal for monitoring and tuning air/fuel ratios (AFR) on heavily modified high-performance engines.
System is fully enabled—Never pay for upgrades!
Runs on Windows™ compatible software
Live help window eases tuning process
Free software updates on aempower.com
Fuel table automapping
Programmable traction control
Onboard 512kb datalogger
Up to 10 cylinder sequential fuel injection
10 independent peak & hold injector drivers
Direct drive ignition feature eliminates need for igniter or ignition module
On-board wideband UEGO controller
6 general-purpose outputs
7 definable switch inputs
Electronic boost control
Soft cut rev limiters
Two step launch control
Wet or dry nitrous control
Definable knock control
Full idle control
4 EGT inputs with fuel control
16/32 hybrid high speed processor
Jag ska själv köra det på min Evo.
/O
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror det mesta går att logga tex en extra varvtals ingån och fler avgastempar. det går att skala om och döpa om tryck, tem, rpm sen helt själv med ett special program
att köra sekvensielt på en race motor ger inge mer effekt mer en lite finare gång på tomgång, som det har nån betydelse.
att sjustera tändpunkt och bränsle på varja cylinder har jag alldrig förståt varför man vill ha, blir det olika mycke soppa till cyklindrarna är det bättre att gå till grunden med vart felet är tycker jag.
hestec har också mycket fina slutsteg
tex autronic har dåligt med logg 0-5v ingångar, tror det fins fler på din hestec om du inte har så gammalt kort.
kom ihåg att hestec har en utav de bästa dataloggarna som fins än i dag på de nyaste dyraste insprutarna , många nya insprutningar har inte ends inbyggdt minne i loggen, helt värdelöst i ett race insprutning
det är inte så svårt att få ut mycke effekt med vilket system som helst i dag men att ha många logg ingångar, stabilt system och en bra logg är inte så lätt att hitta för vettiga pengar.
ett minus med hestec är att hallvarsson har tappat lusten på detta system och han kan inte så mycket heller.
man måste skicka burken till finland om man har allvarliga problem, men jag tror att vi lärt oss de flästa trixen själv nu här uppe, emil är insatt också.
har jag tid skulle jag ev kunna uppdatera ditt system?

att köra sekvensielt på en race motor ger inge mer effekt mer en lite finare gång på tomgång, som det har nån betydelse.
att sjustera tändpunkt och bränsle på varja cylinder har jag alldrig förståt varför man vill ha, blir det olika mycke soppa till cyklindrarna är det bättre att gå till grunden med vart felet är tycker jag.
hestec har också mycket fina slutsteg

tex autronic har dåligt med logg 0-5v ingångar, tror det fins fler på din hestec om du inte har så gammalt kort.
kom ihåg att hestec har en utav de bästa dataloggarna som fins än i dag på de nyaste dyraste insprutarna , många nya insprutningar har inte ends inbyggdt minne i loggen, helt värdelöst i ett race insprutning

det är inte så svårt att få ut mycke effekt med vilket system som helst i dag men att ha många logg ingångar, stabilt system och en bra logg är inte så lätt att hitta för vettiga pengar.
ett minus med hestec är att hallvarsson har tappat lusten på detta system och han kan inte så mycket heller.
man måste skicka burken till finland om man har allvarliga problem, men jag tror att vi lärt oss de flästa trixen själv nu här uppe, emil är insatt också.
har jag tid skulle jag ev kunna uppdatera ditt system?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Ja aem såg fint ut!
Jens, angående att kunna justera cylindrar inviduellt är ju just det du säger.
Om det skulle bli felbyggt från början, men jag tror inte jag har några problem med det.
Men känns ändå som en säkerhet.
Jag har varit inne på att köra vidare med hestec och ha en separat logger.
Tycker faktiskt även om det är lite svårarbetat att det har fungerat förbaskat bra.
Kommer man på finnarnas tänk så är det ju ett bra sprut, drar hur många spridare i alla ohm-tal känns det som.
går mycket bra på tomgång och lätt körd i depå med sek styrning.
Jens: jag körde Ms +1600cc spridare och e85 på gatbilen, gick inte att mappa kan jag säga, förutom när det börja bli på tal om lite soppa i mappen.
Men med hestec kan det vara två 1680cc spridare inkopplade på en cylinder och den fortfarande går fint på tomgång (det man nu kallar tomgång på en sådan motor).
Även en enkel 1680 på bensin så hanterar hestec det bra, lite nojjig på justeringarna med så stora spridare men den går fint iaf.
Finns det ingen som gjort en enklare variant av logger?
Nått enkelt som sparar loggar i boxen och sen kan läsas i mega log viewer
Behöver inte vara så mycket funktioner bara man kan logga rätt givare.
Jens, angående att kunna justera cylindrar inviduellt är ju just det du säger.
Om det skulle bli felbyggt från början, men jag tror inte jag har några problem med det.
Men känns ändå som en säkerhet.
Jag har varit inne på att köra vidare med hestec och ha en separat logger.
Tycker faktiskt även om det är lite svårarbetat att det har fungerat förbaskat bra.
Kommer man på finnarnas tänk så är det ju ett bra sprut, drar hur många spridare i alla ohm-tal känns det som.
går mycket bra på tomgång och lätt körd i depå med sek styrning.
Jens: jag körde Ms +1600cc spridare och e85 på gatbilen, gick inte att mappa kan jag säga, förutom när det börja bli på tal om lite soppa i mappen.
Men med hestec kan det vara två 1680cc spridare inkopplade på en cylinder och den fortfarande går fint på tomgång (det man nu kallar tomgång på en sådan motor).
Även en enkel 1680 på bensin så hanterar hestec det bra, lite nojjig på justeringarna med så stora spridare men den går fint iaf.
Finns det ingen som gjort en enklare variant av logger?
Nått enkelt som sparar loggar i boxen och sen kan läsas i mega log viewer
Behöver inte vara så mycket funktioner bara man kan logga rätt givare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
du kan ju köpa en Innovative LM-1 eller LM-2 bredbandslambda med display.
där kan du logga flera kanaler samtidigt.
och få ut 0 - 5 V in till Hestec.
Jag har installerat och mappat några hestec och NIRA, NIRA är både lättare att kopla och smidigare att få alla ingångar skalade som man vill, samt extremt bra logger. Åtminstone lika bra som Hestec.
/Andre'
där kan du logga flera kanaler samtidigt.
och få ut 0 - 5 V in till Hestec.
Jag har installerat och mappat några hestec och NIRA, NIRA är både lättare att kopla och smidigare att få alla ingångar skalade som man vill, samt extremt bra logger. Åtminstone lika bra som Hestec.
/Andre'
power