CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

holger: gå in på www.topplocksverkstan.se gå in på teknik / 4 takts sidan, läs om längder motorns grundberäkningar m.m allt som finns under teknik.

där får du lite info om hur en motor fungerar.

/andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

titta igenom den här tråden:
http://forums.hybridz.org/showthread.ph ... ght=plenum

sjukt plenum!
vet itne ifall ni länkat till den tidigare
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev:titta igenom den här tråden:

sjukt plenum!
Där har man lagt tid på att konstruera :)

/Andre'
power
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

norrback skrev:
JoBy skrev:
Jo, något förenklat är det faktiskt så.

Läs stycket om Individual Runners (IR)

http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeR ... ystems.pdf
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

JoBy skrev:
norrback skrev:
Men lite förenklat fungerar det inte i verkligheten :)

Kan du då förklara varför jens tex. och andra vill ha 70 -90mm spjäll?

Det är som jag sa inte 4ggr luftflödet men inte heller samma som genom en runner.

då man simulerar motorer syns detta bra också, man behöver mera än 4ggr mera total induction flow för att kunna köra IR om man jämför mot 1 spjäll och plenum.

Det insug som ger minst förluster är ett insug med plenum och skilda spjäll med stort inlopp i plenum.

/Andre'
power
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

norrback skrev:
JoBy skrev:
Nu börjar det bli många citat på citat.

Om vi börjar här då ... Är vi överens om att det inte behövs ett 100mm spjäll i ett plenum för att ersätta ett 50mm spjäll på varje insugskanal? Alltså att det inte behövs lika stor total spjällarea med plenum som med individual runner.

Jag skulle faktiskt tro att om man byggde en motor med ett 50mm spjäll och riktigt stort plenum och jämför med en motor med 4 st 50mm spjäll, så skulle peak-difftrycket över spjället med plenum vara något lägre. Anledningen är att det är ett mycket jämnare flöde till ett plenum jämfört med i en runner. Med mindre plenum blir det mer tryckvariationer och då behövs det lite större spjäll för att ge samma flöde. Men det behövs fortfarande långt ifrån samma totala spjällarea som med fyra separata spjäll.

Sedan att man kan använda större spjäll än man egentligen behöver är ju en annan sak. Med insprutning tappar man inte lågfartsegenskaper på samma sätt som med en för stor förgasare. Man kan alltså tjäna lite på toppen genom att använda ett större spjäll utan att det är några större nakdelar på lägre varv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte så teoretisk tabbel men den avspeglar värkligheten än om det fins undantag.

garaham bells rekomenderationer på en turbomotor med olika effekter

maximum horspower.....

50mm spjäll= 250hk
62mm spjäll=390hk
70mm spjäll= 500hk
85mm spjäll= 750hk
100mm spjäll=1000hk

för att få en mer seriös tabbel så skulle jag lagt in antal cylindrar och laddtryck också, vet att han har det i sugmotor boken men den har teflonmats långtids låna tror jag :)

man måste tänka på att det är skilnad på ett IR spjäll och ett tunnelram spjäll då IR spjället inte får va för stort då rameffekten försvinner men på ett tunnelram insug så är det bara tryckfall man bryr sig om=störrst är bäst.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör okt 11, 2008 5:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Kadett4wd skrev:titta igenom den här tråden:

sjukt plenum!
Minst sagt sjukt, läste nyss igenom hela tråden. och inte bara plenum han har lagt ner tid på, grenrör såg inte pjåkigt ut heller.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag hade ett 65mm spjäll till 744hk på metanol.

Kan ju ha varit det som var begränsningen med viserligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:jag hade ett 65mm spjäll till 744hk på metanol.

Kan ju ha varit det som var begränsningen med viserligen
som jag sa det fins många undantag och detta med begränsning av effekt betyder inte att det inte går att få mer effekt utan att det kunde bli ännu mer om det var större.

på en turbo motor så kan man ju alltid kompensera med ett högre laddtryck men tänker man så på ett antal ställen blir det alldrig nån lyckad motor(jag hatar kompromisser)

men om jag var du tommy så skulle jag haft minst 3.5" från utloppet på laddkylaren sen inte gå ned på aria föns luften är framme vid tratten till runnersen.

ett annat område som man lätt glömmer bort är laddluft kylarens flöde men det är en annan historia som man måste mäta i flödesbänk eller i tryckfall på full gas.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag hade ingen laddluftkylare, det kommer jag inte ha nu heller.
Hade tänkt mata plenum med ett 4" tryckrör ev 3,5"

4*58mm spjäll = 10562 kvadratmm
ett 4" rör = 8007 kvadrat mm
ett 4,5" rör = 10255kvadratmm

Känslan av att 4" räcker är ändå överhängande
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing

Inlägg av zeke varg »

Här är några bilder från Peugot LeMans racer. Visserligen en diesel men man verkar tänka i nya banor. Är det någon som har sett liknande plenum tidigare? Hur kan de vara konstruerade invändigt?

Bild

Bild

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

JoBy skrev: Om vi börjar här då ... Är vi överens om att det inte behövs ett 100mm spjäll i ett plenum för att ersätta ett 50mm spjäll på varje insugskanal? Alltså att det inte behövs lika stor total spjällarea med plenum som med individual runner.
ja.

det som denna diskussion började med var att man sa att det är onödigt att göra en sådan CFD simulering av insug eftersom bara en runner suger åt gången genom det gemensamma spjället.

det är det jag inte håller med om.

att man kan köra med mindre spjäll då man har plenum är sant, MEN man tappar effekt på en ALL-OUT sug-motor om man kör med ett 50mm spjäll och plenum mot om man kör med 4st 50mm spjäll utan plenum.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

om ni tänker efter lite så är det mera än en runner som är 'aktiv' åt gången på en 4cyl motor.

en cykel har juh 720 grader.
och under dessa två motorvarv så har alla cylindrar tänt.
alltså 720/4=180
man kan alltså ha max 180 graders duration på insugskammen för att varje runner ska arbeta helt ostört från en annan.

på en 3cyl motor blir det 240 grader max, nu börjar det likna nåt faktiskt.

en 2 cyl har 360 grader som max, den kan ha riktigt fräna kammar utan att insugen stör varandra.

här kommer det lite av att till exempel på min Merca så är det två plenum, även opel omega 24v raka sexan har två plenum.
det gör att man kan få lite extra ur motorerna på det viset. men på höga varv öppnar man upp så att plenumet blir större och matar alla 6cyl.
varför dådå?
jo jag tror det har att göra med att luften börjar få sån fart in i plenumet att den hinner inte 'vända' och pulsera fram och tillbaka så mycket.
utan den rusar bara 'rätt in' i varje runner.

mao,, på höga varv har det betydelse att köra CFD simulering om det är mer än 3cyl per plenum.

samma tanke finns faktiskt i grenrören.
en 6a mår kanon med dubbla aggregat så pulserna är åtskilda HELA vägen.
Twinentry är bra.. men det är inte helt perfekt.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

En 4-cyl motorn med 285 graders duration vid 0.05tum lyft har på ett 0 - 720 graders diagram flöde in i cylindern från ca 350 grader fram till 600 grader. Dom första 10 - 20 graderna är ofta flöde i fel riktning, altså bakåt i insugskanalen. Detta om allt är avstämt på bästa sätt, ju sämre motorn är avstämd och har fel gashastighet så miskar tiden (i grader) som flödet är i rätt riktning.

Så om man förskjuter detta 180 grader från ögonblicket då man har flöde rätt väg i kanalen ser man hur många som har flöde samtidigt.

så med 4cyl och ett plenum och över 180 graders duration på insugs kammen har 2st runners positivt flöde samtidigt, håller nån med?

edit: det skall ju förståss vara 180 mellan insugs takterna, inte 90 som ja skrev, korrigerade inlägget.

/Andre'
power
Skriv svar