Volvo Amazon -67 6cyl Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Volvo Amazon -67 6cyl Turbo

Inlägg av Jockek »

Bild

Volvo Amazon -67 6cyl turbo

Syftet med bilen?:
Bilen kommer att användas friskt! Tanken är att börja köra drifting med den.
Träna upp mina köregenskaper, ha kul! En riktig busbil med andra ord :twisted:
Frågan är bara om att chassit kommer ha tillräckligt med prestanda för drifting?
Då väghållningen inte är den nyaste på denna bil, fast jag kommer köra med ställbara koni.



Fakta om bilen:


Motor:
● BMW 6cyl M50B25 överladdad
● BMW 325 växellåda
● FMIC
● Holset HX35 turbo
● 50mm Wastegate
● Egen tillverkat grenrör
● 3" från turbo
● 3" Magnaflow ljuddämpare
● 3" in 4,5" ut japsdämpare (ombyggd till dieselkrök)
● Inflyttad torpedvägg ca 15cm
● Nybyggd växellådstunnel
● Kommande: Eftermarknadssprut, 440cc spridare, MLS-packning, ARP-topplocksbultar.


Hjulupphängning:
● Volvo Amazon sänkfjädrar fram, Mercedes 190e fjädrar bak
● Volvo 140 bärarmar, spindlar och nav
● volvo 240, 1031 bakaxel
● Svarta classic koni ställbara dämpare

Interiör:
● Sport skalstolar i kolfiber
● Original "skinn" säten bak
● Custom-instrumentpanel, överdel flockad
● OMP Corsica Mocca ratt
● Ny Vxlspaks knopp
● Svarta originaldörrsidor
● Nytt svart inner tak


Exteriör:
● Caffelatte metallic-färg
● Glasfiber huv
● Glasfiber kofångare fram och bak, svartlackerade
● Strippad från lister
● 18" Ace Tyson med svart centrum
● 17-14" fälg uppsättningar



Multimedia:
● 4st 6" högtalare + enklare stereo



Det är väl ungefärligt så som bilen kommer att se ut klar! :)
Listan kommer säkert att byggas på och eventuellt ändras.




Sponsorer för detta projekt är:

Dalhems.com
Grunt.se
RPGlasfiber.com





Slänger upp en del av de senaste uppdateringarna.
Resten kan ni läsa direkt i tråden på Zatzy! :)

http://www.zatzy.com/projekt/314701-joc ... turbo.html



Bild


Nu kommer det en hel drös med bilder!

Har nästan spacklat klar höger bakskärm.
Bild

Bild

Bild

Vänster sidan har det börjats jobba på med! (tack för hjälpen igen Macke!)
Bild


Hängde på mina 18" are :)
Bild

...Och hissade ner den på marken! :D
Bild

Bild


Den kommer bli lååg :)
Bild

Slängde på en framskärm, huv och ställde en dit en framfälg :)
Bild

Bild

Bild



Lite mer spackelbilder. Det börjar bli klart snart :)
Bild

Bild


Har även svetsat igen och spacklat listhålen under passargerar fönstret.
Bild

Bild




Bild


Då kommer en liten uppdatering på vad som hänt de närmaste dagarna! :)



Lägger karosseriarbetet lite på is, då jag prioriterar framvagnen först.
För jag vill ha ner den på hjul så fort som möjligt.
Det fick börjas med att mäta de olika framvagnarna (amazon & 140) en del innan kapen sattes i godset!

Efter mycket mätande och tänkade så började vi.
Då jag ska använda mig av 140ins undrebärarmar, spindel och nav.
Så original bärarmen, den övre, behövde moddas lite för att kunna få rätt längd samt 140ins spindelleder.
Vi har bara börjat lite med modifikationerna och när allt är klart/färdig svetsat så kommer alla delar att blästras och lackeras :)


Här kommer lite bilder!


Karosseriet har lagts lite på is, men höger sidan är snart klar för grundfärg.
Bild



Så mycket måstes kapas bort!
Bild

Bild

Så mycket måste komma till..
Bild

Den här biten från 140 framvagen ska moddas dit.
Bild

Dålig passform?
Bild

Morfar har svetsat över sidan, nu slipar han in passformen lite.
Bild

Nästan färdig svetsad på översidan.
Bild

Moddad och punkad dit på amazon bärarmen.
Bild

Nästan färdig svetsat, måste filas lite i kanter osv innan det kan riktigt helsvetsas! :)
Bild




Bild


Här kommer lite bilder som skulle kommit upp för ett tag sedan!

Har tagit lite bilder på övre bärarmen, den är dock ej färdig svetsad helt ännu!
Ska förstärkas lite till osv.
Sedan ska de bälstras och lackas.

Men här är lite bilder i alla fall :)


Bild

Bild

Bild

Bild




Bonusbilder på en ny uppsättning busfälgar :)

Bild

Bild



Bild



Nu har jag äntligen fått arslet ur vagnen och satt lite fart!
Var uppe herrom dagen och svetsade igen listhålen under bakre fönstret, men hade ingen kamera då.

Det har städats runt i kring och i bilen, samt att bilen snurrats ett halv varv
för att fortsätta karosseri jobb på vänster bakskärm i stället nu.

Idag så slipade jag hela bakskärmen och under bakre fönstret.
Fick fram en tråkig "liten" skarv som förra ägaren lämnade efter sig från rostlagning vid byte av tröskel.
Men det är inget som Morfar och jag inte kan fixa :)


Här kommer lite bilder!

Bild

Bild


Amazonen vänd! :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Fick även fram ett litet hål som ska åtgärdas!
Bild

Bild




Bild



Nu har jag kommit på fötter med nya tag och så blir det ny motor!

Jag var redan från början av bygget inne på att satsa på en antingen bmw 6:a eller volvo 5:a.
Men jag kom över en volvo 940 turbo motor till ett billigt pris.
Tyvärr så har jag nog blivit lurad på den motorn, verkar som att det skulle kunna bli mycket att byta i den.
Dock så vet vi inte helt säkert då varken jag eller morfar har vågat att lyfta på toppen.

Har för några veckor sedan börjat på nytt jobb, där det visade sig jobba bmw kunnigt folk.
Efter att pratat med dom så blev det att sikta på en M50B25 med överladd.
Då det verkar vara lättare att plocka ut hk ur en bmw motor en än volvo motor.

Så nu har jag kommit över en billig bmw 6:a som dessutom inkluderade styrbox, lmm och kabelhärva.
Så jag kunde bara inte låta bli!!! :) Dock så är denna motor bara en 2,0L men jag kommer att använda
denna motor som "plugg" och besiktningsmotor och sedan flytta över allt till en 2,5L motor.
Målet med denna motor är att landa på en ca 300-350 hk som max till en början.
Vilket tydligen inte ska vara så svårt och kräver tydligen inte alls mycket arbete med motorn.



Hinkade idag i motorn i amazonen för att se hur mycket som krävs i ombyggnation.
Det kommer bli tajt! Men jag kommer nog att klara mig lindrigt :)
Svetsade även om lite kring skärmkanten då det visade sig att jag slipade för mycket sist.
Så jag hade gått igenom svetsskarvarna och det blivit en tunn skarv och ett litet hål.
Fick lägga dit en liten plåtbit bakom och punkta om skarven och sedan spackla med glasfiber spackel.

Nästa steg med motorn är att inför skaffa mig en bmw 525 tds låda,
innan jag kan avgöra med hur mycket som krävs för att få plats med motorn.




Lite bilder :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Bild


Det har blivit på tok för lite arbete från min sida denna vecka!!

Men i fredags så fick jag hem lite delar på posten,
samt att jag var och hämtade en bmw låda till motorn :)

Monterade provisoriskt dit lådan idag och började hänga i motorn.
Gick väl så där när lådan satt på, fick kapa bort den främre balken för att underlätta en del.
Blev tyvärr inga bilder på det idag. Kanske kan ta några kort imon och slänga upp eller så.

Där emot så har jag fotat de delar som jag fick hem.
Beställde delarna från klracing, väldigt snabb och smidig leverans.
Men det blev en lite mindre rolig syn när jag öppnade och såg turbon.
Visste att det skulle vara en beg. turbo i ok skick.
Vilket den var, inget glapp eller liknande. Men övriga skicket tycker jag var sämre än förväntat.
Men det ska nog gå att ordna :)

Men annars är jag nöjd med de andra delarna :)


Lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild







Så där det är lite utav projektet!
Kommer att lägga upp uppdateringar med bilder här framöver :)



MVH
Joakim
Senast redigerad av Jockek den tis dec 01, 2009 7:53 pm, redigerad totalt 10 gång.
Användarvisningsbild
CoJo_Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:02 am
Ort: Falkenberg

Inlägg av CoJo_Racing »

Blir nog jävligt fränt. Keep it up!
* Volvo 244 Turbo intercooler, MS1 V3 (Såld)
* Volvo 744 Turbo projekt
* Mazda Miata Goes turbo, MS PnP, LC1 Wideband. 224 HK / 258 NM
Turtle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre nov 23, 2007 5:55 pm

Inlägg av Turtle »

Varför bygga på 140 grejer på framvagnen? ser bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

CoJo_Racing skrev:Blir nog jävligt fränt. Keep it up!
Tackar! :)



MVH
Joakim
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

Turtle skrev:Varför bygga på 140 grejer på framvagnen? ser bra ut :thumbright:

Tackar! :)
För att få samma bultmönster runt om och slippa spacers.
Samt att jag behöver inte borra om bromsskivorna :)



MVH
Joakim
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Nya delar inhandlade

Inlägg av Jockek »

Idag har det inhandlats lite mer delar :)
Var nere i Jönköping i morse och köpte bättre beg. slitsade volvo 850 t5 skvior med ok.
Ett helt komplett fram sett, med skivor, ok, okhållare, belägg och monteringssats.
Provade att montera på skivorna lite snabbt på 140 naven.
Det passade jätte bra! Behövdes ingen centrumring till mitten av skivan som jag trodde.
Det var till en stor fördel :)

Men dock så måste jag byta bultarna till några längre och något smalare vid "foten" av bultarna,
då skivans bulthål tog emot och ville inte pressas ända ner.
Oken och okhållarna ska färshas till och lackas så blir de som nya :)


Sen när jag kom hem bar det av igen för att köpa en ombyggd amazon tank av j björk :)
Det sitter dubbla audi a4 1.8t pumpar i den, 2 matarslangar, 2 returer, 1 urluftning
sedan är det en slangsnutt på matarkabeln till pumparna.
Ska fräsha till tanken lite och dra nya slangar och så blir det 2 nya bränslefilter (fattas ett för tillfället), kommer bli kanon ;)



Här kommer lite bilder!


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här ser man lite att skivan hänger lite på bultarna.
Bild

Det syns att skivan ska ner några mm till.
Bild


Bilder på tanken.
Bild

Bild

Bild



Allt för idag! :)




MVH
Joakim
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
Ort: junosuando

Inlägg av black_sirpa »

den blir ju asfrän! :p fixa mera "porriga" bilder :9
aldrig en PV för lite!

det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

förbannat frän!!! Det bästa av två världar skulle jag vilja påstå, skall följa detta bygge!!

Lycka till!

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

black_sirpa skrev:den blir ju asfrän! :p fixa mera "porriga" bilder :9
Tackar! :)
Fixar upp så mycket bilder som möjligt så fort något nytt händer ;)


MVH
Joakim
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

Turbokoftan skrev:förbannat frän!!! Det bästa av två världar skulle jag vilja påstå, skall följa detta bygge!!

Lycka till!

Mvh
Cristofer
Tackar! :)
Jo jag tror det kommer bli lyckat med bmw motorn i volvon :)
Det är du varmt välkommen att göra! :)



MVH
Joakim
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

se ju kanon ut dedär. de e ju fint me tyskt hjärta i en svensk stridsvagn :P

måste rycka upp mej nu å bygga färdigt min.
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

noech skrev:se ju kanon ut dedär. de e ju fint me tyskt hjärta i en svensk stridsvagn :P

måste rycka upp mej nu å bygga färdigt min.
Tackar! :) Förhoppningvis kommer det här receptet bli ett fint kalas när den blir klar :)
Man kan ju hoppas på de i alla fall ;)

Ja det tycker jag att du får ta och göra! :thumbright:




MVH
Joakim
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, supraspridarna är lågohm men m5 spridarna är högohm :thumbright:
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

j björk skrev:Hej, supraspridarna är lågohm men m5 spridarna är högohm :thumbright:
Hej, okej jag skickar ett pm ;)


MVH
Joakim
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Mitt M50-grenrör kanske passar i din bil?

http://www.garaget.org/?car=4638&image=627358
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar