håller golfmotorn för detta?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

håller golfmotorn för detta?

Inlägg av aliwin »

hej!
jag ska bygga turbo på min golf 2 1.8i med rp motorn!
och undrar då om motorn kommer hålla i längden för detta som ja ska berätta om nedan.
setupen blir:
Td04g helt nytt mitshibishi turboaggregat som sitter på en 850
portad topp samt dubbla topplockspackningar med en stålpackning på 1mm imellan och sen en annan kam eventuellt
ska även ha tillsatssprutet som skogenracing kör på deras sierror
spridarna är från en opel astra 16 ventilare och de är då 4 stycken!
sen blir de ju eget grenrör och 3 tum eller 2.5tum hela vägen med eller utan katalysator! Btr på 3 bars bränsletryck tänkte jag med!
tänkt ladda 0.8bar och undrar om de kommer hålla i längden eller är de nått ja ska ändra på? :thumbright: effektmålet ja är ute efter är ca 180hk men tror inte ja får ur de ur denna motorn. nån som vet hur bra den kommer hålla på ett ungefär?
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle rekommendera ett MegaSquirt + bredbandslambda, åtminstone.
Sen håller det bra, bara du vet vad du gör. Vet du inte vad du gör kan du spränga den direkt.. :wink:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av aliwin »

mjo men va kostar ett megasquirt då? och bredbandslambdan? :roll:
Volvo turbo projekt!
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

säkert inte lika mycket som kanske 1 - 2 motorras?
Så jävla surt att behöva börja bygga nytt när man precis blivit klart :)

Du kan nog hitta megaskutt för 2000 - 3000 kanske?

Mvh
Uffe
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Tror MS är ganska "dyrt".. runt 4 000 ligger dom väl på, Sen ska du ju ha kabelhärva till det också...

Blir nog skitbra detta! :)

Mvh Fredde
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av aliwin »

mjo men är ju så att ja har en massa såna här motorer så kan ju alltid byta när de spikat sönder :roll: nae men ska börja med skogenracings budgetsprut och håller de då och går bra med de så får de va tills ja bytat till ms :twisted:
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Du vill ha ett bättre styrsystem. Men jag tror inte man förstår det förns man förstår alla fördelar med det.

Jag blev chockad då vi mappade min E30 då Mattias magrade av den lite varje pull, och maskin blev bara mer och mer förbannad. Till slut ville man ju knappt köra på gatan.

Och bara det igenom att kapa soppan, och då gick den inte monster fett men varje detalj gör skillnad, sedan är det ganska kul och lärorikt.

Mvh
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av aliwin »

mjo men ja vill bara ha bilen vass som faen och att den ska kunna hålla och köra med på gatan! sen så kan ja inte mappa och sånt och vet ingen som gör sånt här där ja bor :(
Volvo turbo projekt!
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

det finns mkt att läsa om mappning på detta forum, jag har bla läst mkt roliga trådar här om mappning. jag o polarn hade aldrig mappat förut, sen skaffade han sig ett prospark sprut till sin e30 cab turbo, så länge vi kollade på bredbandslambdan så den inte gick snålt så gick det bra, vi kom längre och längre, så det e inte så jätte svårt att mappa så man får den att gå hyffsat, det är väl finliret och ala inställningar som e det svårare.. Men Det finns mkt hjälp att få på detta forum och andra..


Lycka till.
F.Bond
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån jun 09, 2008 9:53 pm
Ort: Bjursås

Inlägg av F.Bond »

En golfmotor kan du spöa rätt bra innan den ger sig. Har själv provat och det är först och främst stakarna som ger sig. Och om jag inte är helt ute och cyklar så passar g60 toppackning det är en stålpackning och då kan du ladda iaf 2.5 bar.
/mvh Fredrik Bond
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av aliwin »

haha man kan inte ladda 2.5 bar :hihi: då sprängs den direkt! :doh:
tror de blir sugtrimning istället!
nya setupen blir:
portad och planad topp,omslipade kamen,extraktorgrenrör,2tums system med en dämpare bara och rensad katalysator eller bara ta bort den helt, btr, lättat svänghjul och sen "sportluftfilter". vad kan detta ge? 120hk? :twisted:
Volvo turbo projekt!
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Det finns grymma stakar till VW motorerna.
Surfa lite på www.ebay.com

Klart du ska ha turbo.

Såg en äldre blå Vw caddy på strippen i malmö , snackades om 450hk i depån.
p.bond
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 14, 2008 6:01 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.bond »

aliwin skrev:haha man kan inte ladda 2.5 bar :hihi: då sprängs den direkt! :doh:
tror de blir sugtrimning istället!
nya setupen blir:
portad och planad topp,omslipade kamen,extraktorgrenrör,2tums system med en dämpare bara och rensad katalysator eller bara ta bort den helt, btr, lättat svänghjul och sen "sportluftfilter". vad kan detta ge? 120hk? :twisted:
med andra stakar så pallar motorn utan problem 2.5 bar, vi har laddat 2.2 i våran motor å den mår hur bra som helst :)
Skriv svar