Mycket har hänt sen sist jag uppdaterade
Bakvagnen är färdigbyggd. Nu är det 4-link och coilovers till bakaxeln. Karossen har förstärkts genom att svetsa på en balk mellan den tvärgående balken som fyrlinken sitter i och de främre balkarna.
Även framvagnen är färdigbyggd och en framvagnsinställning är gjord. Receptet för framvagnen är följande: 240 framvagn i grunden med 240 geometri. Nybyggd framvagnsbalk och hembockade bärarmar. Polyuretan bussningar. Gasdämpare och kapade fjädrar från Ford Escort. Fjäderben mellan tornen.
Buren är helsvetsad och lackad.
Växellådan är bytt till en BMW ZF från en TDS. Tony letar dock efter en riktig M3 låda så man får ner varvet lite på motorvägen.
Motorn togs ner för en liten inspektion av vevlager. Vi upptäckte då att tre av kolvarna hade trasiga övre kolvringar. Dem föll i stort sätt av när kolven trycktes ut. Efter närmare kontroll av blocket upptäcktes även en liten spricka i femmans cylinder. Vi misstänker att detta uppkom då den spikade rätt friskt då den mappades pga felinställda kammar i början(!) av förra sommaren. Ett nytt block fanns redan i garaget så det lämnades iväg för att göras i ordning.
Bilen är mappad på e85 och för närvarande laddar den 1,8bar, bör gå att öka lite. Den går väldigt fint som den är nu. Kör med M/T Drag 8,5 tum slicks. Finns dock mycket att justera med 4-linken för att få ordentligt med fäste. Skulle ha provat bilen på 402m på Action Meet men körningen regnade bort.
Amazonen utställd på American Carshow i Norrtälje. Många som stannade och tittade på bygget.
Det som väntar härnäst är sista deltävlingen av Nattracet samt ”Norr vs. Syd”. Men även lite mer ”öppet” bus på gatan. Bilden nedan är från då vi var på väg till första öppna racet på gatan i slutet av juli.
Nu vill Tony få bilen besiktad med femman och ombyggnaderna till nästa sommar.
/Henke