CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing

Inlägg av zeke varg »

Angående bild nr2 i simuleringen så matchar den typen av plenum, den uppsättning som jag kört med i min bil.
Grenröret är målat med värme känslig färg och man kan tydligt se hur det har gått varmare över 3:an och 4:ans cylindrar.
Om man tolkar simuleringen att det blir högre tryck över runner 3 och 4 så borde resultatet stämma med vad man ser på mitt grenrör.
Andra faktorer som spelar in är värme ansamling mot torpedväggen samt i viss mån differanser mellan förgasare m.m. samt försämrad kylning bak i toppen. Jag tror ändå att detta kan vara teori i praktik.
Förgasarna på bilden är på väg ut nu då ett sprut är inhandlat så ett nytt plenum ska konstrueras. Jag lutar mot ett diffusor plenum för nästa konstruktion. Det som är intressant är att hitta en lagom balans på själva diffusor delen i plenumet så det inte utgör en restriktor i onödan men fortfarande fördelar luften på ett önskvärt sätt.
Vidare tror jag att de båda kammarna i plenumet kan göras stora så att eventuella tryckdiferanser får ytterligare tid att utjämnas.
På de flesta diffusor plenum ser man att den konande delen är liten och ansluter mot en relativt liten kammare. Jag vill alltså göra ett plenum med stor volym samt öka volymen i den första diffusor kammaren jämnfört med bilderna i denna tråd. Vad tror ni?

Bild

Bild

Bild
Med den värmekänsliga färgen kan man tydligt se hur det gått varmare mot 3:an och 4:ans cylindrar.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

norrback skrev:den andra bilden har en oriface typ av platta i botten, liknande denna:

Bild
/Andre'
Kristoffer,du kunne ikke kjørt en simulering med denne?Jeg kan hente frem bilder på hvordan plenumet ser ut komplett fra flere vinkler..
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

posta gärna flera bilder på plenumet SwR

/andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

zeke varg skrev:Angående bild nr2 i simuleringen så matchar den typen av plenum, den uppsättning som jag kört med i min bil.
Grenröret är målat med värme känslig färg och man kan tydligt se hur det har gått varmare över 3:an och 4:ans cylindrar.
Om man tolkar simuleringen att det blir högre tryck över runner 3 och 4 så borde resultatet stämma med vad man ser på mitt grenrör.
Andra faktorer som spelar in är värme ansamling mot torpedväggen samt i viss mån differanser mellan förgasare m.m. samt försämrad kylning bak i toppen. Jag tror ändå att detta kan vara teori i praktik.
Förgasarna på bilden är på väg ut nu då ett sprut är inhandlat så ett nytt plenum ska konstrueras. Jag lutar mot ett diffusor plenum för nästa konstruktion. Det som är intressant är att hitta en lagom balans på själva diffusor delen i plenumet så det inte utgör en restriktor i onödan men fortfarande fördelar luften på ett önskvärt sätt.
Vidare tror jag att de båda kammarna i plenumet kan göras stora så att eventuella tryckdiferanser får ytterligare tid att utjämnas.
På de flesta diffusor plenum ser man att den konande delen är liten och ansluter mot en relativt liten kammare. Jag vill alltså göra ett plenum med stor volym samt öka volymen i den första diffusor kammaren jämnfört med bilderna i denna tråd. Vad tror ni?

Med den värmekänsliga färgen kan man tydligt se hur det gått varmare mot 3:an och 4:ans cylindrar.
Intressant info. Vad tror ni pojkar, stämmer teorin mot verkligheten.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:

"här kommer det lite av att till exempel på min Merca så är det två plenum, även opel omega 24v raka sexan har två plenum.
det gör att man kan få lite extra ur motorerna på det viset. men på höga varv öppnar man upp så att plenumet blir större och matar alla 6cyl.
varför dådå?
jo jag tror det har att göra med att luften börjar få sån fart in i plenumet att den hinner inte 'vända' och pulsera fram och tillbaka så mycket.
utan den rusar bara 'rätt in' i varje runner."

Dom kör Helmholtz resonator på låga varv, det fungerar bara upp till 4 cylindrar. Ger ett bra effekttillskott på låga varv men plenumet måste vara större på höga varv. Prova att koppla bort ventilen så plenumet är delat hela tiden så märker du hur mycket skillnad det gör. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det här med olika plenum på turbo och atmosfäriska bilar. I rally och banracing vill man gärna ha gaspedalen som en potentiometer med snabb respons. Bilen blir väldigt svårkörd om den inte svarar på gasen direkt. Man kör snabbare med snabb respons även om man förlorar effekt. Därför kan en turbomotor inte ha för stort plenum på en ban bil medan en atmosfärisk motor kan ha hur stort plenum som helst förutsatt att den har separata spjäll. Den atmosfäriska motorn har atmosfärstryck i plenumet på tomgång och likaså turbomotorn. Men turbomotorn måste upp på laddtryck fort och då krävs ett litet plenum. Likaså måste man ha separata spjäll så trycket är så nära cylindern som möjligt. Dragracing är något helt annat, där startar man med spjällen fullt öppna och de förblir förhoppningsvis öppna hela vägen ner för banan. Eftersom effekten är viktigast här fungerar det bättre med ett eller flera spjäll före plenumet. Spjällen stör luftflödet väldigt mycket och därför måste ett I.R. insug vara mycket större längst upp än ett insug utan spjäll i kanalen. Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Dom kör Helmholtz resonator på låga varv, det fungerar bara upp till 4 cylindrar. Ger ett bra effekttillskott på låga varv men plenumet måste vara större på höga varv. Prova att koppla bort ventilen så plenumet är delat hela tiden så märker du hur mycket skillnad det gör. Erland.
jo precis. jag menade juh så, fast hade en annan 'infallsvinkel' på tankarna.
Tänkte det skulle framkomma mera att det var bättre på höga varv med stort plenum.

I övrigt så har jag samma syn på luften som Jens har, jag har ganska stort plenum med 75mm spjäll på ynka 650-700hk.
min tanke är att det ska fylla plenumet snabbt, för att skapa 'sugeffekt' på ett bra vis.
och får man mycket sugeffekt så får man rejält med gaser som slår igång turbon.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Den här tråden växte visst snabbare än vad jag hängde med :)

Ang. storlek på spjäll så måste det bero på storleken på plenum (bl.a.) och då hur jämnt flödet genom spjället blir, hur stor amplitud vågorna har. Tror JoBy skrev nåt om det? Om man ser det som att maxhastigheten begränsas av storleken på spjäll så kan man använda mindre spjäll om flödet är jämnare och har lägre maxhastighet jämfört med om det är stora hastighetsvariationer och då högre maxhastighet, så får man använda större spjäll. Så blir det om man jämför spjället med en restriktor men förmodligen är detta så marginellt och det är lättare att bara sätta lite större spjäll om där inte finns nån maxgräns enligt reglerna.

Sen kan man väl inte jämföra spjäll rakt av, iofs så är det mest rakt fram man åker här på Savarturbo och inte så mycket svängande och då är det inte så mycket halvgas heller. Så rakt fram, då är det väl bara bra med så stort som möjligt (men inte lönt att använda större än IC:ns utgång som Jens skrev) ?
Ser ett system med ett spjäll precis vid utgången på IC och sen en lång kona upp till ett stort plenum :)

Och börjar man sen svänga och inte använder fullgas alltid, då ska det vara så stort så att det flödar tillräckligt men inte större. Så att man har bra kontroll med gaspedalen också ?
Hänger lite ihop med det som Erland skriver. Men att responsen blir bättre med mindre plenum om man använder ett spjäll, blir det verkligen så stor skillnad på respons med olika storlek på plenum?
Den enda erfarenhet jag har av det är olika Formula Student team som använt olika storlekar på sina plenum, och dem som provat väldigt stora har inte märkt någon skillnad i respons (formel bil med 600cc motorer begränsade av en 20mm restriktor, och då används det ~40mm spjäll som sitter innan restriktorn)
zeke varg skrev:Här är några bilder från Peugot LeMans racer. Visserligen en diesel men man verkar tänka i nya banor. Är det någon som har sett liknande plenum tidigare? Hur kan de vara konstruerade invändigt?

Bild
Intressant, det jag kom att tänka på var att dem hade en sorts rulle inuti plenumet så att runnerlängden kan ändras när rullen snurras.
KTH hade så i sin Formula Student bil (utskrivet i 3D skrivare av Prototal)

Det att cylindrana längst bak blev varmast, om du kört motorn i bänk skulle man eliminerat att fartvinden kylde iaf. Hur brukar det se ut annars när man kör i bänk, blir temperaturerna olika vid olika plenum?
Om du kör allt samma och med ett diffusor plenum skulle resultatet vara intressant, men nu skulle du byta till sprut, så då kan det ju vara skillnda mellan förgasarna som gjort det också.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

SWR.
Lägg upp fler bilder här så kan jag göra en prova göra en simulering på den när det blir tid över :)
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Noen ihvertfall.. :)

Bild

Bild

Bild

Trenger du mål også?
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

SWR skrev:Noen ihvertfall.. :)

Trenger du mål også?
Så många mål du har :)
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Med och utan radie där runnern möter plenumet, fritt för spekulationer.
Men lite högre hastighet blev det om man kollar det röda på andra bilden jämfört med första bilden.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

En bild blev det från en simulering med en tratt som sticker in i plenumet, men den simuleringen hann inte bli färdig så storleken på hastigheten är inte riktigt rätt.

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jens Gustavsson skrev:som min bondlurks känsla sa det har ingen större betydelse hur man bygger pleniumen flödesmäsigt luften hittar rätt ändå.

kristoffer har jag gjort nån tanke vurpa och testat fel på nå vis?

jag testade varje runners vid 28"H2O tryckande med fritt flås ut och med en strypning som begränsade flödet ungefär som toppen gör.

bör nämnas att pleniumen inte har svetsats klart så det läckte säkert ut 5-10cfm men det blir lika på alla test.

runnersarna är 41mm invändigt och har en liten tratt, sitter på ett 4" rör och ett volvo 850 spjäll.

cyl 1 har 290/163
cyl 2 har 291/164
cyl 3 har 292/165
cyl 4 har 292/165
Bild
Jag gjorde en modell som din jens och simulerade den. Provade med och utan spjäll, med spjäll sjönk flödet med 5 cfm per runner.
Det blev ingen tratt som stack in utan istället en radie på 20mm mellan plenum och runner. Det flödar lite mer då.

När jag körde en runner i taget så blev siffrorna skrämmande lika som dina :)

cyl1 294cfm
cyl2 296cfm
cyl3 308cfm
cyl4 308cfm

När jag körde alla runners på samma gång så blev siffrorna lite annorlunda:

cyl1 191cfm
cyl2 264cfm
cyl3 338cfm
cyl4 323cfm

Om man jämför med siffrorna från diffusorplenumet med 10mm radie runt hela slitsen,
radie på 20mm mellan plenum och runner och alla runners på samma gång så blev siffrorna såhär:

cyl1 264cfm
cyl2 264cfm
cyl3 279cfm
cyl4 264cfm

Sen hittade jag denna bilden på ett F1 plenum

Bild

Gjorde en modell och en simulering och det flödade rätt mycket mer!
Ingången i början av snabeln är 76mm och runners är samma som diffusorplenumet. 52->42mm i diameter

cyl1 470cfm
cyl2 470cfm
cyl3 499cfm
cyl4 470cfm

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Är flödet på 300km/h in i iloppet med räknat? eller vad är det som gör flödesökningen?

/Andre'
power
Skriv svar