Den här tråden växte visst snabbare än vad jag hängde med
Ang. storlek på spjäll så måste det bero på storleken på plenum (bl.a.) och då hur jämnt flödet genom spjället blir, hur stor amplitud vågorna har. Tror JoBy skrev nåt om det? Om man ser det som att maxhastigheten begränsas av storleken på spjäll så kan man använda mindre spjäll om flödet är jämnare och har lägre maxhastighet jämfört med om det är stora hastighetsvariationer och då högre maxhastighet, så får man använda större spjäll. Så blir det om man jämför spjället med en restriktor men förmodligen är detta så marginellt och det är lättare att bara sätta lite större spjäll om där inte finns nån maxgräns enligt reglerna.
Sen kan man väl inte jämföra spjäll rakt av, iofs så är det mest rakt fram man åker här på Savarturbo och inte så mycket svängande och då är det inte så mycket halvgas heller. Så rakt fram, då är det väl bara bra med så stort som möjligt (men inte lönt att använda större än IC:ns utgång som Jens skrev) ?
Ser ett system med ett spjäll precis vid utgången på IC och sen en lång kona upp till ett stort plenum
Och börjar man sen svänga och inte använder fullgas alltid, då ska det vara så stort så att det flödar tillräckligt men inte större. Så att man har bra kontroll med gaspedalen också ?
Hänger lite ihop med det som Erland skriver. Men att responsen blir bättre med mindre plenum om man använder ett spjäll, blir det verkligen så stor skillnad på respons med olika storlek på plenum?
Den enda erfarenhet jag har av det är olika Formula Student team som använt olika storlekar på sina plenum, och dem som provat väldigt stora har inte märkt någon skillnad i respons (formel bil med 600cc motorer begränsade av en 20mm restriktor, och då används det ~40mm spjäll som sitter innan restriktorn)
zeke varg skrev:Här är några bilder från Peugot LeMans racer. Visserligen en diesel men man verkar tänka i nya banor. Är det någon som har sett liknande plenum tidigare? Hur kan de vara konstruerade invändigt?
Intressant, det jag kom att tänka på var att dem hade en sorts rulle inuti plenumet så att runnerlängden kan ändras när rullen snurras.
KTH hade så i sin Formula Student bil (utskrivet i 3D skrivare av Prototal)
Det att cylindrana längst bak blev varmast, om du kört motorn i bänk skulle man eliminerat att fartvinden kylde iaf. Hur brukar det se ut annars när man kör i bänk, blir temperaturerna olika vid olika plenum?
Om du kör allt samma och med ett diffusor plenum skulle resultatet vara intressant, men nu skulle du byta till sprut, så då kan det ju vara skillnda mellan förgasarna som gjort det också.
