norrback skrev:Kristoffer skrev:
Nej hastigheten är inte inräknad. Men det blir mindre virvelbildning jämfört med ett "vanligt" plenum, och jämfört med diffusorplenumet så antar jag att det är motståndet i slitsen som gör det.
Ska lägga upp fler bilder senare på virvelbildningen. Men en grej med F1-plenumet är att hastigheten ökar lite ju längre simulering jag kör. Hastigheten lägger sig alltså inte stabil efter ett visst antal itereringar.
1. har du testat med större slits och större rör på utsidan av plenum i diffusortypen?
2. hur stor e volymen på plenum i f1 typen av plenum, från inlopp till runnerbörjan?
3. vad händer om du konar inloppet åt andra hållet, så minsta stället är en bit före det svänger ner mot plenum, och större area mot inloppet, typ 160mm.
tycks vara så att med stor volym bakom runners på en sugmotor får man mycket bra och jämt flöde, kommentarer?
/andre'
1.
På diffusorplenumet har jag testat att ha ett rör som är 76mm hela vägen istället för som innan kona ner till 40mm. Då tappade det 14cfm per runner.
Större slits har jag inte provat men med 10mm radie runt slitsen så flödade det 30cfm mer per runner.
2.
Volymen är stor, över tio liter.
3.
Är inte med på hur du menar?
Hastigheten gör nog stor skillnad, den har ju hunnit sjunka bra när den kommit till runnern på f1 plenumet.
Jag ska jämföra flödet genom spjället och ingång på plenumet, med grafer från gt power. Men det är ju så att det är inget jämnt flöde alls nånstans.
Sen är frågan, om den för höga hastigheten genom ingång i plenum också visar skillnaden mer än vad den blir i verkligheten, då ser man också tydligare skillnaden i simuleringen och kan göra nånting åt det. Men det är om det är så att effekten av för hög hastighet genom spjället bara ökar skillnaden och att det inte kommer in andra konstigheter med för hög hastighet.
Kanske som att jämföra med att använda högre tryckskillnad när man flödar portar i flödesbänken?
Allt kanske bara blir tydligare.