CFD på Volvo 8V, plenum m.m.
DreRacing@ : Insug som ser ut så där sitter på många standard-motorer från BMW och Mercedes med 6 cyl, så det är ingen katastrof om det är just en standard-motor. Börjar man vässa toppen med grymmare kamaxel och flöde så är det bara att kasta bort och börja om från början.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Var lite trött när jag la ut bilden, men det man ser är iaf hela insugsystemet i en gt power modell på en B21 2V. Rören som "ligger" är ett plenum som är ett runt rör med diamater 180mm, volymen är 9,5liter. Det gröna är ingången på plenumet (76mm) och det gula är bara en avslutning på röret, ett "stopp".norrback skrev:Kan du förklara bilden, är inte riktigt med på denKristoffer skrev: Jag tog ut en bild som visa medelflödet i cfm på en B21 motor vid 7000rpm, 225hp. De översta siffrorna är ingång på röret och undre är utgång på röret. Spridaren är den som sticker ut på runnern, och den höjer värdet en del.
/Andre'
Rören neråt är ett för varje cylinder, med runnern först och sen porten (avgränsas med den gråa pluppen). Fyrkanten med det röda är cylindern.
Flödet är i cfm och är beräknat medelföde vid statisk körning på 7000rpm.
Det var för att jämföra med hur det är rimligt att simulera och jämföra flödena.
Kristoffer: Mitt plenum har 50mm runners,som blir ovale (55x33mm) mot toppen. Runneren er 100 mm lang. Røret under er 3" innvendig,ditto spjellhus. Traktene er sveiset inn i bakveggen,med en R=5 radie som stikker 3-4 mm ut av bakveggen (inn i plenum,altså). Plenum i seg selv er en firkantet alu-U-profil (du så den på bildet med masse hull i
) med målene innvendig: 108mm høy,60mm dyp og 420mm lang. Lokket bygger ytterligere 35-40mm øverst (formen på det ser du vel best her:

og her:

Plata som hullene er laget i er 9mm tykk og har radie = 4,altså trakter,ikke som SEO's. De er henholdsvis 45,39,36,34,30,27,25,23,20 og 17mm dia. (Edit: Damn..tok feil liste i stad,så hull-diameterene er riktige nå.)
Noen flere mål du trenger?

og her:

Plata som hullene er laget i er 9mm tykk og har radie = 4,altså trakter,ikke som SEO's. De er henholdsvis 45,39,36,34,30,27,25,23,20 og 17mm dia. (Edit: Damn..tok feil liste i stad,så hull-diameterene er riktige nå.)
Noen flere mål du trenger?

Senast redigerad av SWR den tor okt 23, 2008 10:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
SWR.
Nä det räcker med dem målen, ska bara få lite tid över så ska jag rita upp det.

Jag kanske får billettoppen som vi diskutera färdig nån gång i framtiden med simulering och allt, så att du sen kan fräsa ut den
Nä det räcker med dem målen, ska bara få lite tid över så ska jag rita upp det.
Tack, din tråd har man kollat mycket i, jag gör ju nästan samma som dig men du står vid fräsen och sliter och jag sitter vid datornB20TicPower skrev:Måste bara säga KÄMPE BRA INSATS med alla simuleringar!!!

Jag kanske får billettoppen som vi diskutera färdig nån gång i framtiden med simulering och allt, så att du sen kan fräsa ut den

- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
SWR och alla andra!!!
SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,
Kristoffer och allihop mkt intressant alltihop
Har du gjort nån simulering på volvo femman, joo en gubb motor men jag har jue sån 
Inte minst tack för en intressant läsning
Kristoffer och allihop mkt intressant alltihop

Inte minst tack för en intressant läsning
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Re: SWR och alla andra!!!
Det ga nok krutt til at bilen ble knust på femte prøveturen...calle Bengtsson skrev:SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,

- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Re: SWR och alla andra!!!
Nu har jag gjort en simulering på ditt plenum, och det ser inte så bra utSWR skrev:Det ga nok krutt til at bilen ble knust på femte prøveturen...calle Bengtsson skrev:SWR: Jooo jag tror din polering... kommer att ge 25hk extra, tackar för alla bilder , ser prydligt ut ditt insug var tvúngen att skämta lite,Røsket løs begge bakhjulene på tørr asfalt på 3de gir og dro i en telefonstolpe,sidelengs..

Hög hastighet när luften går igenom väggen med hålen i gör att luften fortsätter förbi runners till cylinder 1 och 2. Jag ska prova göra en ändring på röret in och se om det blir bättre.
Flödet fick jag till:
cyl1 144cfm
cyl2 208cfm
cyl3 240cfm
cyl4 288cfm

Senast redigerad av Kristoffer den tis okt 28, 2008 4:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Då borde det bli mer som detta plenumet då. Flödet blev iaf mycket bättre när jag drog ut röret så det blev mer plats vid cyl 3 och 4.SWR skrev:Den vinkelen på røret mot plenum er alt for skarp... dessuten går røret under mye lenger bakover mot #3 og 4 før det blir "trangt".
Det røret slutter også før enden av plenum...pga trykk-nipplene. Stilig simulering,no matter.
cyl1 288cfm
cyl2 336cfm
cyl3 368cfm
cyl4 384cfm

- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
hej Kristoffer
men ett diffusor plenum verkar funka bra??? , inte dags att bygga ännu men det såg tyckte jag i dina simuleringar???
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Evo insug
http://www.magnusmotorsports.com/intake ... ds/dsm.htm
Finns lite info om plenumet.
Vinkeln på spjället är nog en avgörande faktor hur varje kanal flödar.
Niklas
Finns lite info om plenumet.
Vinkeln på spjället är nog en avgörande faktor hur varje kanal flödar.
Niklas
Re: Evo insug
Det tror jeg også... derfor jeg har spjellet på mitt nesten paralellt med plenumet i seg selv,ikke "feeder"-røret... som på tegningen.nkro skrev:Vinkeln på spjället är nog en avgörande faktor hur varje kanal flödar.
Niklas
Lurer på om Kristoffer har gått lei av å endre på mitt..