Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta en titt på nyaste systemet som är på gång från link också, det värkar ha allt man behöver, rogga här på forumet är expert också :thumbright:
Tommy J
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 17, 2008 11:20 pm
Ort: Matfors
Kontakt:

Inlägg av Tommy J »

Hej
I senaste Autronic med 1.09 chipet kan man logga flera varvtal en förut

man kan även programera Gpc utgångar load varvtal temp hur man vill ha dom

Det finns fyra analoga som man kan använda för extra temp mm

man kan logga direkt i pc 180 kanaler och direkt Ecu 15 tror jag det var

jag användern autronic loggern mycket när jag mappar i bänken och tycker den är mycket bra

www.junggrensmotorteknik.com
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Tommy Luhr skrev:ja allt jag vill logga så är det ju växellåds varvet egentligen.
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
Nu har jag försökt läsa alla inlägg men kan ha missat något!
SM4 har 3 st HSI hastighet/varvtalsingångar utöver de vanliga kam och vev ingångarna. 2 st av dessa HSI 1 & 2 är höghastighet så du kan skala och logga dessa, tar du HSI 1 på motorn och HSI 2 på växellådan får du ut slip i %.
Du har 3 st analoga ingångar, kör du 4 cyl så får du 17 st extra utgångar som du kan programmerar nästa helt själv med egna funktioner. 3 st av dessa kan dessutom vara digitala ingångar. Vill du logga mera avgasgivare är ett alternativ vår Dash logger som kan logga det mesta från Autronic och olika sensorer som innovative lambdamätare eller phidgets avgastempar. Dessa loggar direkt på SD minneskort som du kan öppna i excell eller spela upp på skärmen. Denna logger kostar inte en förmögenhet!

Om jag väljer ett styrsystem skulle jag fokusera på hur det styr bränsle och tändning vilket är det primära för funktionen, i synnerhet repeterbarheten och hur systemet hanterar olika svephastigheter utan att tappa AF.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Hej!

Kul att se att tråden lever än.

Måste medge att när man kollar på sprut på internet och deras funktioner så framhävs nästan ingenting i dess varudeklaration.
Så är det med många sprut, frågar man så dyker det upp ett par funktioner till som kan användas.

Autronic är ju ett mycket bra sprut, ingen tvekan.

Kommer ihåg när jag skulle köpa sprut till motorn för ett par år sedan så kunde man inte välja tomgångsmotor och startvarv på autronic utan var tvungen att krångla till det med ett motstånd på lufttemp givaren på en lös knapp.

Något i den stilen var det som gjorde att autronic föll längre ner på listan.
Det var då den var tänkt att bli en gat motor, men det stöp ju sen.

Men nu tycker jag det verkar vara ett fint sprut.
Hestec sprutet jag åker med nu är jag förvisso nöjd med när man väl kommer underfund med det, men det har varit ett pain in the ass pga allt är nästan på finska i manualen som är nått att se.

men när det är mappat och klart så funkar den mycket bra, driver ett stort gäng spridare utan att klaga.

Det som jag tyckte var fint med dl32an med tillbehör var att man kunde logga 4 avgastemp, varvtal som jag ville och mycke annat.
Nackdelen med det är att det blir två olika program.
En annan grej med det var att det var en mikrofoningång så man kan logga när man sitter och sjunger i bilen hehe..


Jag kommer nog höra av mig till någon av er som säljer Autronic för vidare information.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

trevligt att se riktiga autronik experter här på sävar turbo forumet :thumbright:

jo det är mycke autronic snack i sävar nu då det är flera bilar som håller på byggas om till detta styrsystem.

nåra exempel är..

peter med 2002 turbon

erik viklund med den andra B20 142 turbon

ulf andersson med renult gordini den högvarviga 1500cc hemi turbon.

conny med mersedes 300 turbo bygget ( kommer snart en tråd om den hoppas jag)

jonas sanström (zeke) med sävar amazonen.

sen har ju magnus söderlund ett av de tidiga SM4 sen ett par år tilbaka (mycket nöjd)

och fredde holmgren (vit pv har kolfiber pv:ns gammla SMC på sin pv som inte är startat än så för att va en 3500inevånars by är det mycke autronic :)

jag tror nästan vi ska dra igång en separat autronic tråd där vi tilsammans kan snacka lite och visa lite bilder mm på instalationerna på våra bilder, vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Har inte sett någon nämnt Pectel? Lite dyrt dock, men klarar av att logga!http://www.piresearch.co.uk/PC25/Pectel ... Units.aspx
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har snackat lite med MRM på mail och Autronic är ju ett fint sprut.

Mycket energi verkar vara nerlagt på att få motorn att gå jämt och fint.
det har ju allt jag vill ha utom en enda sak som det står och väger på.
Det är att man bara kan logga tre analoga ingångar.

Så om jag vill logga 4 avgastempar en bränsletryck och en oljetryck så går inte det vad jag förstått.


Tråkigt att köpa ett nytt sprut och så gör det inte jobbet direkt bättre än det man redan har.

Snälla hjälp mig att se ljuset i insprutningsdjungels mörker.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Niclas Winberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor sep 06, 2007 11:29 am
Ort: Falun

Inlägg av Niclas Winberg »

Hej Tommy

Vi har ett Autronic på hojen (turbo Metanol) och det stora fördelen med det som vi upplever är den enormt bra suporten vi får av Jocke på
VM-Performanse.
Det jag upplever med dom och sprutet är att dom är med i utvecklingen
av systemet i samarbete med MRM.
Så slå Jocke en signal och dryfta dina bekymmer.
Dom kan ju han något nytt på G.
Jocke har ju även pillat med Hestech (stavning) och bromsat många
Turbo Mettis Motorer.

Nicke.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja jag skall faktisk slå han en signal.
han har faktiskt bromsat liknande motorer så han bör ju ha koll.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

När man räknar analoga ingångar ska man ta i beakning de system som har inbyggd lambdastyrning, då detta annars tar upp en extra analog kanal, på autronic SM4 har man således 2 lediga analoga ingångar. Inte en enda för avgastemp.

bredbandslambda är även någon som ni bör räkna in i prislappen på system som saknar detta, då näst intill alla köper en extern omvandlare annars

BigStuff, AEM(?), Motec och VEMS har inbyggd bredbandslambda, finns det fler som har detta?

kan även påpeka att vems finns med intern ecu-loggning sedan i somras, dock lite väl mkt loggning om man glömmer inspelningen på, rymms cirka 20 dagar..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag kör hestec.
Det pallar 3st 1680cc per kanal.
Det får sköta motorstyrningen så får en lös logger sköta resten.


Får titta på sprut om 3-4år igen och se om det har hänt nått.
När mer avancerade bilar går på strippen och behöver mer loggfunktioner så utvecklas säkert spruten.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag kommer logga det mesta med mitt Vipec V88.

Motortemp
Oljetemp
Oljetryck
Växellådstemp
Insugstemp
Lambda
Några extra analoga in (0-5v) som kan användas till avgastemp,knacksensor eller valfria sensorer.
Finns även 10st digitala ingångar tex hastighetsgivare,olika laddtryck på olika växlar.

Deras nya förbättrade loggning släpps snart. Just nu måste man ha dator för att logga vilket suger för dragracing.
Skönt att slippa köpa en racelogger då man kan logga det mesta i sprutet.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Skönt att slippa köpa en racelogger då man kan logga det mesta i sprutet.
Det är ju det det är..

Har ev fått lös pengar till ett nytt sprut och skall kolla en gång till på marknaden, men finner jag inget denna gången ger jag upp..

Mina nuvarande krav är:

4avgastempar typ-k
växelådsvarvtal som triggas på en induktiv markering
stöd för 3 lågohmspridare/drive
onboard logg, så man slipper datorn

Gärna mer lull lull som oljetryck,bränsletryck, crankcase vacum, lambda.

Dom vanliga insignalerna förutsätter jag att man kan logga.

Hittils har hestec och innovate dl32 en hög placering på listan.

Ni som säljer sprut, passa på nu, det kan var någon av er som får leverera ett nytt sprut.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Varför ska du köra 3 spridare per driver?
Måste väl vara mycket bättre att köra en på en driver, och en driver som går in med 2 spridare till på högre last?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

j björk skrev:Varför ska du köra 3 spridare per driver?
Måste väl vara mycket bättre att köra en på en driver, och en driver som går in med 2 spridare till på högre last?
ja alternativt det om dom kör stadgade system
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar